Tylko Solaris w przetargu MZK Grudziądz na pięć pierwszych MEGA autobusów elektrycznych
7 marca 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji w Grudziądzu otworzył oferty w przetargu na zakup pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MEGA wraz z infrastrukturą ładowania.
To kluczowy element projektu modernizacji taboru MZK Grudziądz, realizowanego dzięki dofinansowaniu z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Zamówienie obejmuje nie tylko same pojazdy, ale również dostawę i montaż ładowarek, co ma zapewnić pełną gotowość operacyjną bezemisyjnego taboru. W ramach projektu przewidziano instalację ładowarek pantografowych szybkiego ładowania przy ulicy Rydygiera oraz na nowej pętli autobusowej na osiedlu Rządz
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych klasy MEGA planuje kupić MZK Grudziądz?
- Kto złożył ofertę w tym przetargu?
- Jaka jest planowana minimalna pojemność baterii dla tych pojazdów?
Jedna oferta
W postępowaniu wpłynęła jedna oferta. Solaris Bus & Coach złożył propozycję opiewającą na kwotę 25.699.620 PLN brutto, co daje 20.894.809 PLN netto. Cena jednostkowa jednego autobusu elektrycznego Solaris Urbino 18 electric wynosi więc 4.178.961 PLN netto.
To propozycja mieszcząca się w budżecie przewidzianym przez MZK Grudziądz, który wynosił 26.199.000 PLN brutto. Oznacza to, że oferta Solarisa jest o 499.380 PLN brutto niższa niż planowane środki.
Zgodnie z warunkami przetargu, MZK Grudziądz wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie następujących kryteriów: cena (60%), parametry techniczne i eksploatacyjne (15%), zapewnienie bezpieczeństwa dostaw zgodnie z Rozporządzeniem 2024/1610 (15%) oraz warunki gwarancji (10%).
Wśród preferowanych parametrów technicznych szczególne znaczenie mają: zużycie energii elektrycznej – nie więcej niż 1,20 kWh/km, liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi – powyżej 12 miejsc, a także wysoka odporność antykorozyjna nadwozia, preferowana stal nierdzewna lub aluminium.
Grudziądzkie elektrobusy
Nowe elektrobusy dla Grudziądza będą miały długość od 17,8 m do 18,2 m oraz maksymalną wysokość 3,4 m. Mają to być pojazdy całkowicie niskopodłogowe, bez stopni w przejściu środkowym i w drzwiach. Układ napędowy, oparty na jednym lub kilku silnikach elektrycznych, musi gwarantować moc co najmniej 225 kW oraz umożliwiać odzysk energii podczas hamowania. Autobusy będą wyposażone w baterie trakcyjne o pojemności minimum 500 kWh, co ma zapewnić zasięg co najmniej 200 km na jednym ładowaniu.
Ładowanie baterii ma być możliwe zarówno za pomocą złącza plug-in (z przodu pojazdu), jak i przez pantograf dachowy (odwrócony pantograf). Przedział pasażerski zostanie wyposażony w profilowane fotele o modułowej budowie, stelaże i poręcze ze stali nierdzewnej oraz porty USB dla pasażerów. Kierowcy będą mieli do dyspozycji zamkniętą kabinę, wyposażoną w podgrzewany i wentylowany fotel oraz dodatkowe schowki i zamykane okienko. System informacji pasażerskiej będzie oparty na tablicach LED RGB oraz wewnętrznych monitorach LCD.
Plan zakłada dostarczenie pierwszych dwóch autobusów do końca lutego 2026 roku, kolejnych dwóch w marcu, a ostatniego w kwietniu 2026 roku. Cała dokumentacja przetargowa dostępna jest pod linkiem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1049046.
Zakupowe tło
Warto przypomnieć, że poprzednie zakupy realizowane przez MZK Grudziądz także zakończyły się wyborem oferty Solaris Bus & Coach, co potwierdza, że producent z Bolechowa od lat jest kluczowym dostawcą pojazdów dla grudziądzkiego przewoźnika. Do tej pory firma zakupiła 17 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric:
- Umowa: 1 kwietnia 2022 roku Miejski Zakład Komunikacji (MZK) w Grudziądzu podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 17 autobusów elektrycznych modelu Urbino 12 electric.
- Wartość inwestycji: Całkowity koszt zakupu wyniósł blisko 50 milionów złotych, co stanowiło największy jednolity zakup taborowy w historii MZK.
- Dostawa: Pierwsze pojazdy zostały dostarczone do końca pierwszego kwartału 2023 roku.
- Infrastruktura ładowania: W ramach kontraktu Solaris dostarczył również infrastrukturę ładowania, w tym ładowarki pantografowe szybkiego ładowania oraz ładowarki plug-in wolnego ładowania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze