Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tylko Solaris chce dostarczyć autobusy elektryczne dla MZK Biała Podlaska

infobus
12.12.2023 15:01
0 Komentarzy

12 grudnia Biała Podlaska zrobiła kolejny krok w kierunku zakupu 12 autobusów elektrycznych klasy MAXI. Z unijnym dofinansowaniem.

O ogłoszeniu przetargu na dostawę elektrobusów wraz z ładowarkami pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Teraz miało miejsce otwarcie jednej złożonej oferty – od firmy Solaris Bus& Coach. Jeżeli ta propozycja zostanie zaakceptowana – producent z Bolechowa będzie miał maksymalnie 15 miesięcy na dostawę wszystkich autobusów.

KRYTERIA OCENY OFERT

Zanim przejedziemy do oferty, warto przypomnieć kryteria pozacenowe (technika i gwarancja) w tym przetargu Zamawiający przyzna najwięcej punktów za:

  • zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie przed osią napędową lub za osią napędową – 10 pkt,
  • zaoferowanie autobusów wyposażonych w dwa gniazda: z których pierwsze gniazdo będzie umieszczone pod klapką rewizyjną w prawej bocznej ścianie autobusu za pierwszymi drzwiami (w okolicach przedniego prawego koła) oraz drugie gniazdo będzie zabudowane pod klapką rewizyjną w przedniej ścianie autobusu – 5 pkt,
  • udzielenie gwarancji na magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego na okres 120 miesięcy, bez limitu przebiegu – 25 pkt.

Kryteria te wcale nie dają jednoznacznej odpowiedzi, kto jest faworytem w tym przetargu. Co ciekawe najistotniejszym kryterium po cenie jest nie „technika” a okres gwarancji baterii. I to tutaj producenci mają pole do popisu. Jak się okazuje tylko Solaris chciał się „popisać” w Białej Podlaskiej i tylko ta firma złożyła ofertę. Opiewa ona na sumę 43.099.200,00 PLN brutto / 35.040.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu Urbino 12 electric na poziomie 2.920.000 PLN netto.

Z kolei kwota przeznaczona na realizację zamówienia wynosi 40.688.400,00 zł brutto. To oznacza przekroczenie budżetu o ponad 2,4 mln zł. Nie tak mało…

Link do przetargu na https://bialapodlaska.ezamawiajacy.pl/pn/bialapodlaska/demand/notice/public/113320/details

Tylko Solaris chce dostarczyć autobusy elektryczne dla MZK Biała Podlaska
Tylko Solaris chce dostarczyć autobusy elektryczne dla MZK Biała Podlaska

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Zamawiane autobusy elektryczne klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 m do 12,5 m, a wysokość max. 3,45 m. Autobusy muszą posiadać troje drzwi w układzie 2-2-2. Wysokość wejścia (od podłoża) w drzwiach nie może wynosić więcej niż 320 mm. Podłoga ma być płaska na całej długości pojazdu bez stopni poprzecznych oraz bez stopni w drzwiach wejściowych.

Jednostką napędową będzie silnik lub silniki o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika lub silników musi zapewnić zamawiającemu realizację rozkładu jazdy, tak jak by była ona wykonywana autobusem z klasycznym układem napędowym (spalinowym) Diesla. Zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników) o łącznej  maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 160 kW. Układ napędu ma być wyposażony w funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w  akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 465 kWh.

Ładowanie baterii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in. Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego posiadająca pełnowymiarowe drzwi (przeszklone co najmniej w 40%) o wysokości co najmniej 1650mm, wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów.

Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Z kolei siedzenia pasażerskie mają być zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku.

Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w oparciu o technologie LED, z diodami emitującymi światło w kolorze białym lub pomarańczowym. Wewnątrz znajdzie się tablica kierunkowa wykonana w technologii matryc LCD z podświetleniem LED o minimalnej przekątnej 21,5 cali. Tablica musi umożliwiać jednoczesne wyświetlanie informacji dotyczącej m.in. przekazu przebiegu trasy, aktualnej pozycji autobusu, daty, godziny numeru linii, nazwy przystanku końcowego oraz przystanków pośrednich. Dodatkowo w pojazdach zamontowana ma być tablica o rozmiarze minimum 38 cali, pełniąca funkcję wizualizacji graficznej trasy przejazdu w postaci tzw. „koralików” oraz umożliwiająca wyświetlanie komunikatów specjalnych.

Komentarze