Trolejbus Bozankaya SNG 12T na ulicach Pragi. Rusza test homologacyjny „Bożenki”
30 czerwca 2025 roku na ulice Pragi wyjechał pierwszy egzemplarz trolejbusu Bozankaya SNG 12T, inaugurując proces homologacyjny zgodnie z czeskimi przepisami.
Nowy pojazd pojawił się w ruchu testowym na trasie linii 58 Letňany – Čakovice. O zakupie tego modelu – z napędem polskiej firmy Medcom – informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaką trasę obsługuje linia 58, na której testowany jest trolejbus Bozankaya SNG 12T w Pradze?
- Jakie dwa etapy testów musi przejść nowy trolejbus, aby uzyskać homologację w Czechach?
- Która polska firma dostarczyła napęd do trolejbusów Bozankaya SNG 12T eksploatowanych w Pradze?
Praski test SNG 12T
Nowy turecki trolejbus trafił do czeskiej stolicy w połowie czerwca 2025 roku. Producent, firma Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat ve Ihracat A.Ş., dostarczył model SNG 12T wyposażony w napęd elektryczny opracowany przez polską spółkę Medcom. Przejazdy testowe są kluczowym etapem uzyskania dopuszczenia do eksploatacji w Czechach i obejmują dwa zasadnicze etapy: najpierw pojazd musi przejechać 10 000 km bez pasażerów, następnie 20 000 km z pasażerami.
Pojazd jest testowany na liniach miejskich, a jego eksploatacja odbywa się z zajezdni Klíčov. Próby mają charakter całodobowy i są wykonywane bez pasażerów, m.in. na trasie Palmovka – Trutnovská. Trolejbus jest typowym pojazdem klasy MAXI o długości 12 metrów, niskopodłogowy, z trzema parami drzwi i wyposażeniem zgodnym ze współczesnymi standardami miejskiego transportu pasażerskiego.
W lutym 2025 roku Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podpisał z producentem ramową umowę na dostawę do 70 trolejbusów Bozankaya SNG 12T, z czego do tej pory zamówiono łącznie 30 sztuk – w dwóch transzach. Domyślną zajezdnią dla pojazdów będzie baza w dzielnicy Řepy.
Techniczne zaplecze
Bozankaya SNG 12T powstał jako pojazd zeroemisyjny z możliwością jazdy niezależnej od sieci trakcyjnej. Napęd zapewnia silnik elektryczny oraz zestaw baterii litowo-jonowych. Współpraca z Medcomem dotyczy kluczowych komponentów trakcyjnych, systemów zarządzania energią i układu jazdy autonomicznej. Pojazd wyposażony jest w klimatyzację, tablice LED, monitoring, porty USB, systemy informacyjne LCD i rozwiązania podnoszące poziom bezpieczeństwa podróży.
Nowe trolejbusy mają obsługiwać zelektryfikowane linie:
52 Na Knížecí – U Waltrovky (linia 137),
51 Hradčanská – Bořislavka (linia 131),
53 Karlovo náměstí – Stadion Strahov (linia 176).
Dostawy zaplanowano do końca kwietnia 2026 roku, a regularny ruch pasażerski ma ruszyć w czerwcu tego samego roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze