Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trolejbus Bozankaya SNG 12T na ulicach Pragi. Rusza test homologacyjny „Bożenki”

infobus
01.07.2025 08:05
0 Komentarzy

30 czerwca 2025 roku na ulice Pragi wyjechał pierwszy egzemplarz trolejbusu Bozankaya SNG 12T, inaugurując proces homologacyjny zgodnie z czeskimi przepisami.

Nowy pojazd pojawił się w ruchu testowym na trasie linii 58 Letňany – Čakovice. O zakupie tego modelu – z napędem polskiej firmy Medcom – informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką trasę obsługuje linia 58, na której testowany jest trolejbus Bozankaya SNG 12T w Pradze?
  2. Jakie dwa etapy testów musi przejść nowy trolejbus, aby uzyskać homologację w Czechach?
  3. Która polska firma dostarczyła napęd do trolejbusów Bozankaya SNG 12T eksploatowanych w Pradze?
Bozankaya SNG 12T na ulicach stolicy Czech / dot. DPP Praga
Bozankaya SNG 12T na ulicach stolicy Czech / dot. DPP Praga

Praski test SNG 12T

Nowy turecki trolejbus trafił do czeskiej stolicy w połowie czerwca 2025 roku. Producent, firma Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat ve Ihracat A.Ş., dostarczył model SNG 12T wyposażony w napęd elektryczny opracowany przez polską spółkę Medcom. Przejazdy testowe są kluczowym etapem uzyskania dopuszczenia do eksploatacji w Czechach i obejmują dwa zasadnicze etapy: najpierw pojazd musi przejechać 10 000 km bez pasażerów, następnie 20 000 km z pasażerami.

Pojazd jest testowany na liniach miejskich, a jego eksploatacja odbywa się z zajezdni Klíčov. Próby mają charakter całodobowy i są wykonywane bez pasażerów, m.in. na trasie Palmovka – Trutnovská. Trolejbus jest typowym pojazdem klasy MAXI o długości 12 metrów, niskopodłogowy, z trzema parami drzwi i wyposażeniem zgodnym ze współczesnymi standardami miejskiego transportu pasażerskiego.

W lutym 2025 roku Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podpisał z producentem ramową umowę na dostawę do 70 trolejbusów Bozankaya SNG 12T, z czego do tej pory zamówiono łącznie 30 sztuk – w dwóch transzach. Domyślną zajezdnią dla pojazdów będzie baza w dzielnicy Řepy.

Bozankaya SNG 12T na ulicach stolicy Czech
Bozankaya SNG 12T na ulicach stolicy Czech / dot. DPP Praga

Techniczne zaplecze

Bozankaya SNG 12T powstał jako pojazd zeroemisyjny z możliwością jazdy niezależnej od sieci trakcyjnej. Napęd zapewnia silnik elektryczny oraz zestaw baterii litowo-jonowych. Współpraca z Medcomem dotyczy kluczowych komponentów trakcyjnych, systemów zarządzania energią i układu jazdy autonomicznej. Pojazd wyposażony jest w klimatyzację, tablice LED, monitoring, porty USB, systemy informacyjne LCD i rozwiązania podnoszące poziom bezpieczeństwa podróży.

Nowe trolejbusy mają obsługiwać zelektryfikowane linie:
52 Na Knížecí – U Waltrovky (linia 137),
51 Hradčanská – Bořislavka (linia 131),
53 Karlovo náměstí – Stadion Strahov (linia 176).

Dostawy zaplanowano do końca kwietnia 2026 roku, a regularny ruch pasażerski ma ruszyć w czerwcu tego samego roku.

Bozankaya SNG 12T na ulicach stolicy Czech / dot. DPP Praga
Bozankaya SNG 12T na ulicach stolicy Czech / dot. DPP Praga

Komentarze