Transport publiczny bliżej ludzi. MPK Stargard z nowym minibusem i świątecznym autobusem
15 grudnia 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Stargardzie poinformowało o kolejnym wzmocnieniu swojej floty pojazdów specjalistycznych.
Kilka dni wcześniej – 10 grudnia 2025 roku – na ulice miasta wyjechał również wyjątkowy świąteczny autobus. Oba działania pokazują, że lokalny przewoźnik konsekwentnie rozwija transport publiczny, łącząc dostępność dla pasażerów z budowaniem pozytywnego wizerunku komunikacji miejskiej. To element szerszej strategii miasta, wspieranej dużymi inwestycjami taborowymi i infrastrukturalnymi.
Rozkład jazdy:
- Jaki nowy pojazd specjalistyczny trafił do floty MPK Stargard?
- Jak długo będzie kursował świąteczny autobus w komunikacji miejskiej?
- Jakie inwestycje w zeroemisyjny transport planuje miasto do 2026 roku?
Minibus dla osób z niepełnosprawnościami
Do floty MPK Stargard dołączył kolejny Mercedes Sprinter, przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz pasażerów o ograniczonej mobilności. To już czwarty taki pojazd użytkowany przez miejskiego przewoźnika. Jak podkreśla MPK Stargard, jest to „pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych, zapewniający niezawodny transport dla osób o ograniczonej mobilności”.
Specjalistyczny minibus wyposażono w lekką aluminiową windę umożliwiającą wjazd wózka inwalidzkiego oraz ruchomy stopień ułatwiający wsiadanie i wysiadanie. Wnętrze zostało dostosowane do bezpiecznego mocowania wózków, co zapewnia stabilność podczas jazdy. Dzięki składanym fotelom możliwe jest elastyczne aranżowanie przestrzeni pasażerskiej w zależności od potrzeb.
„Przestronna i ergonomiczna konstrukcja pozwala na komfortowe i bezpieczne podróże, także dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich” – podkreśla przewoźnik.
Pojazd będzie wykorzystywany m.in. do przewozu osób z niepełnosprawnościami do szkół, placówek rehabilitacyjnych, ośrodków wsparcia, a także na wizyty urzędowe i medyczne. Dla wielu pasażerów oznacza to większą samodzielność i realny dostęp do usług miejskich.
Elektryczna przyszłość Stargardu
Działania MPK Stargard wpisują się w znacznie szerszy projekt realizowany przez miasto. 30 października 2025 roku podpisana została ostatnia umowa na zakup infrastruktury w ramach projektu „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Stargard: zakup 11 sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania”, dofinansowanego z KPO. Do końca czerwca 2026 roku do Stargardu trafi siedem autobusów jednoczłonowych o długości od 11,80 do 12,50 m od MAN Truck & Bus Polska, dwa autobusy dwuczłonowe o długości od 17,50 do 18,75 m od Solaris Bus & Coach oraz dwa mniejsze autobusy jednoczłonowe o długości od 5,50 do 8,50 m od Kinetik-Karsan.
Uzupełnieniem taboru będzie infrastruktura ładowania. Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o. dostarczy sześć dwustanowiskowych, mobilnych stacji ładowania autobusów elektrycznych. Nowy tabor zastąpi najbardziej wysłużone pojazdy MPK Stargard, poprawi komfort podróżowania pasażerów oraz ograniczy emisję spalin. Wszystkie autobusy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Całkowita wartość projektu wynosi 34 415 400,00 zł, wydatki kwalifikowalne to 27 980 000,00 zł, a wartość dofinansowania sięga 24 750 000,00 zł. Projekt jest finansowany ze środków Unia Europejska – NextGenerationEU.
Święta w komunikacji miejskiej
Równolegle MPK Stargard zadbało o świąteczny akcent w komunikacji miejskiej. 10 grudnia 2025 roku na ulice miasta wyjechał świąteczny autobus o numerze taborowym 850, który wprowadza pasażerów w bożonarodzeniowy klimat. Pojazd został ozdobiony barwnymi motywami świątecznymi zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Całość uzupełnia białe, LED-owe oświetlenie, tworzące wyjątkową atmosferę podczas codziennych przejazdów.
Dekoracje przygotowały m.in. dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 1, co dodatkowo podkreśla lokalny i społeczny charakter inicjatywy. Świąteczny autobus kursuje na różnych liniach MPK Stargard i będzie dostępny dla mieszkańców aż do 6 stycznia 2026 roku. Przewoźnik zachęca pasażerów do wypatrywania pojazdu podczas codziennych podróży, traktując go jako element budowania pozytywnych emocji wokół transportu publicznego.




Komentarze