Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Transexpo 2022: Solaris z premierą Urbino 18,75 electric. Dla Oslo

infobus
12.10.2022 13:00
0 Komentarzy

W Kielcach firma Solaris Bus & Coach zaprezentowała dwa autobusy elektryczne.

Jednym z nich jest flagowy model elektryczny producenta – Urbino 12 electric, drugim przegubowe Urbino 18,75 electric wyposażone w baterie nowej generacji o bardzo dużych pojemnościach.

Urbino 18,75 electric

Pierwszym pojazdem, który Solaris prezentuje na Transexpo 2022 jest przegubowy autobus elektryczny o zwiększonej długości – 18,75 metrów. Przegubowe Urbino jest drugim najpopularniejszym modelem elektryczny w portfolio Solarisa. Wystawiony w Kielcach pojazd jest pierwszym modelem IV generacji o wydłużonej konstrukcji i dokładnej długości 18,75 m.

O premierowym autobusie mówiono także podczas dzisiajszej konferencji:

Autobus nie emituje spalin w miejscu użytkowania, a centralny silnik trakcyjny o mocy 240 kW zapewnia płynne przyspieszenie i cichą pracę pojazdu. Zwiększona przestrzeń wewnątrz autobusu pozwoliła osiągnąć optymalne rezultaty w zakresie zasięgu i pojemności pasażerskiej. W pojeździe zamontowano baterie o znacznej pojemności ponad 520 kWh, jednocześnie niestandardowa długość umożliwiła umieszczenie na pokładzie aż trzech zatoczek dla osób niepełnosprawnych przy zachowanej pojemności pasażerskiej 138 pasażerów w tym  41 na miejscach siedzących.

Producent z Bolechowa zadbał o bogate wyposażenie wnętrza, gwarantujące podróżującym wygodną podróż i bezpieczeństwo. Kierowca oprócz systemów Mobileye i kamer w miejscu klasycznych lusterek skorzysta z systemu kamer szerokokątnych, które łączą obraz 360-stopniowy widok z lotu ptaka. Gwarantuje to prowadzącemu jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu. Ponadto w autobusie dostępny będzie czujnik zmierzchu i deszczu, a także rozwiązanie automatycznie wykrywające zmęczenie kierowcy.

Wystawiany autobus został zaprojektowany tak, by sprostać najbardziej surowym warunkom klimatycznym i wyposażony jest w specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej. W jego skład wchodzą takie elementy jak dodatkowa izolacja ścian bocznych i sufitu oraz podwozia w okolicy nadkoli, podwójne szyby boczne, a także maty grzewcze zamontowane w podłodze w obszarze drzwi wejściowych. Pakiet ten znacznie poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w mroźne dni. Urbino 18,75 electric jest ponadto przystosowane do zastosowania łańcuchów śniegowych, które są częstym elementem standardowego wyposażenia autobusów miejskich w krajach skandynawskich.

Warto wspomnieć, że Urbino 18,75 electric to jeden z aż 183 podobnych autobusów zamówionych przez klienta Unibuss AS z Oslo. To największe dotychczas zamówienie na przegubowe autobusy elektryczne marki Solaris. O najnowszych kontraktach firmy mówił dzisiaj Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy:

Nowe baterie

Wystawione Urbino 12 electric wyróżnia się przede wszystkim zestawem baterii nowej generacji o znacznej pojemności – ponad 520 kWh. Podobne parametry baterii Solaris High Energy gwarantują zasięg autobusu około 300 km w rozmaitych warunkach drogowych i klimatycznych. Magazyny energii można ładować za pomocą jednego z dwóch gniazd plug-in, umieszczonych nad nadkolem, a także z przodu pojazdu. Pojazd wyposażony jest w oś elektryczną z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocach 125 kW każdy. System napędowy wykonany jest w energooszczędnej technologii SiC.

W stylowym, przestrzennym wnętrzu znalazło się wiele udogodnień dla miejskich pasażerów: rozbudowany system informacji pasażerskiej, ładowarki USB czy LED-owe lampy, w tym estetyczne, błękitne oświetlenie, które włącza się w autobusie nocą. Najwyższe standardy bezpieczeństwa zostały zapewnione przez rozbudowany monitoring, a także rozwiązania asystenckie dla kierowcy. System MobilEye Shield+ ostrzega prowadzącego, gdy w martwych polach widzenia pojawi się rowerzysta, pieszy lub motocyklista. Całkowicie przeprojektowane lusterka, a raczej kamery, wyświetlają obraz na ekrany wewnątrz pojazdu, przez co zapewniają doskonałą widoczność, także w niesprzyjających warunkach pogodowych, w czasie deszczu czy o zmroku. Autobus posiada także czujnik zmierzchu sterujący oświetleniem.

Na pokładzie znalazły się siedzenia dla 26 pasażerów, z czego niemal połowa dostępna jest z tzw. niskiej podłogi.

Komentarze