Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TRANSEXPO 2021: Wodorowa premiera Autosanu

infobus
24.10.2021 07:00
0 Komentarzy
Największa premierą na tegorocznych autobusowych targach w Kielcach będzie – obok Solarisa Urbino 9 electric, ale jego już widzieliśmy on-line – premiera wodorowego autobusu Sancity 12 LFH

Autosan zapowiedział, że dopiero podczas targów Transexpo zaprezentuje bliżej swój nowy autobus na ogniwa paliwowe. Czekamy z niecierpliwością.

Wodorowy debiut

Już w następnym tygodniu, w dniach 27-29.10 na Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach Autosan zaprezentuje prototyp wodorowego autobusu Sancity 12 LFH, który odbył już kilka testów drogowych – o czym pisaliśmy TUTAJ.

12-metrowy pojazd wodorowy powstał na bazie swojego bateryjnego odpowiednika – Sancity 12 LFE. Ma silnik elektryczny, ogniwa paliwowe, zbiornik wodoru oraz baterię litowo-tytanową.

-„Nowy wodorowy Autosan jest kolejnym autobusem w ofercie naszej spółki zasilanym przez paliwa alternatywne. Dołączył do produkowanych już seryjnie niskoemisyjnych pojazdów gazowych i zeroemisyjnych elektrycznych. Wpisuje się w strategię rozwoju innowacyjnych technologii i jest odpowiedzią firmy na podpisany w maju bieżącego roku list intencyjny, dotyczący powołania w naszym regionie Podkarpackiej Doliny Wodorowej. Głównym jej celem jest podejmowanie działań zmierzających do budowy i rozwoju gospodarki wodorowej, m.in. w Sanoku” – czytamy w komunikacie prasowym firmy.

Autosan w Dolinie

Nowy autobus Autosanu wpisuje się w strategię rozwoju firmy i jest odpowiedzią firmy na podpisany w maju list intencyjny powołujący Podkarpacką Dolinę Wodorową.

Podczas jego podpisania wojewoda podkarpacki Ewa Leniart powiedziała:

-„Sanok jest jednym z sygnatariuszy Listu Intencyjnego, który daje możliwości utworzenia w naszym regionie doliny wodorowej. Nie mam wątpliwości, że wodór jest przyszłością i tym zasobem, którego wykorzystanie chcemy rozwijać. Sanok ma możliwość odegrać istotną rolę w powodzeniu tego przedsięwzięcia i być jednym z największych jego beneficjentów. Tu jest ulokowana produkcja pojazdów gotowych do implementacji zasilania wodorowego. Tu powstają gotowe rozwiązania, na które nie musimy czekać latami. To właśnie w Sanoku znajduje się firma Autosan z ponad 150-letnią tradycją w budowie autobusów, wkrótce napędzanych wodorem.  Deklaruje wsparcie na wykorzystanie tej szansy przez Sanok. Zaangażowanie i zainteresowanie tym tematem właśnie tu jest ogromne.

Z kolei prezes Autosanu, Adam Smoleń przedstawił perspektywy, jakie stoją przed firmą:

-„Przez blisko 190 lat przeszliśmy od budowy naszych maszyn napędzanych parą do napędu wodorowego. Dzięki zaangażowaniu naszego biura konstrukcyjnego jesteśmy w trakcie montażu prototypu budowy autobusu na wodór, który zaprojektowaliśmy. Wykorzystujemy najnowocześniejsze baterie, ogniwa wodorowe i zbiorniki. Koniec września to jest moment, kiedy autobus pojawi się na ulicach Sanoka. Obecnie problemem dla nas jest jego zasilanie. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla nas  – producenta – byłaby możliwość testowania autobusów napędzanych wodorem, a tym samym zasilania ich na miejscu. To jest konieczność, gdyż tego wymaga obecny rynek i obecne trendy. Nie chcemy budować aut, których nikt nie będzie potrzebował w niedalekiej przyszłości. Potrzebujemy też miejsca, gdzie będziemy mogli tę technologię rozwijać. Aktywnie uczestniczymy i walczymy o rozwój doliny wodorowej w Sanoku, bo bez  tego nie będziemy mogli się rozwijać. Z odpowiednim zapleczem tu na miejscu będziemy konkurencyjni na rynku.

Natomiast prezes zarządu SPGK Sanok Krzysztof Jarosz przedstawił aspekt praktyczny wykorzystania gazu w komunikacji:

-„Wypracowaliśmy już konkretne działania, by dążyć do redukcji emisji szkodliwych gazów, za co płacimy obecnie wysokie kary. Jest to stacja CNG i modernizacja kotła na biomasę, jednak na tym się nie zatrzymujemy. Wizyta premiera na Podkarpaciu i ogłoszenie powstania Doliny Wodorowej właśnie tu dała nam wiatr w żagle. Musimy bezwzględnie zamienić paliwo węglowe. Dlatego też postanowiliśmy iść w kierunku technologii wodorowej, chcemy sprostać oczekiwaniom mieszkańców i trendom technologicznym. Do 2050 r. świat ma być zeroemisyjny. Mamy potencjał, w postaci chociażby ujęcia wody, co wpisuje się w programy inwestycyjne, naszym celem jest produkowanie wodoru, który jest paliwem nawet nie przyszłości, a można powiedzieć, że teraźniejszości.”

Komentarze