Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TRANSEXPO 2021: Ekoenergetyka z uniwersalną ładowarką do autobusów i osobówek [FILM]

infobus
02.12.2021 11:00
0 Komentarzy
Na tegorocznych targach w Kielcach zielonogórska firma pokazała przekrój swojej oferty dla rozwijającego się rynku elektromobilności w Polsce, w tym innowacyjna ładowarkę Axon Easy.

O nowościach rozmawialiśmy z nowym członkiem zarządu firmy Ekoenergetyka Polska, Michałem Pikułą, który wcześniej odpowiadał za projektowanie elektrycznych autobusów w firmie Solaris Bus & Coach.

Uniwersalny Axon

Na tegorocznych targach Ekoenergetyka pokazała cały zestaw swoich ładowarek – zarówno do autobusów, jak samochodów osobowych, a wśród nich model Axon Easy, który łączy te dwa obszary. To ultra-szybki system ładowania pojazdów elektrycznych o ogromnej mocy do 180kW z możliwością ładowania trzech pojazdów jednocześnie. Do tego dochodzi przyjazny interfejs i możliwość płatności kartą. Nic dziwnego, że ten innowacyjny produkt doceniony został przez jury Targów Kielce wyróżniony nagrodą w kategorii produkt. Podczas gali Transexpo, nagrodę odebrała pani prezes Ekoenergetyki – Dagmara Duda. Dodatkowo firma otrzymała wyróżnienie w kategorii aranżacji stoiska.

-„Axon Easy to idealne rozwiązanie jako system szybkiego ładowania dla elektromobilności. Występuje w wersjach umożliwiających ładowanie autobusów, elektrycznych samochodów ciężarowych i pojazdów osobowych. Stacja wyposażona jest w system zarządzania kablami, obszar dostępu serwisowego znajduje się z przodu i z obu stron, a dodatkowo do ładowarki można podłączyć inne punkty ładowania, takie jak np. pantografy – powiedział nam Michał Pikuła, członek zarządu Ekoenergetyka Polska. – Ładujemy pojazdy pełnym zakresem napięć, różnego typu złączami, a dodatkowo za ładowania możemy zapłacić kartą poprzez dotykowy ekran. Pełna uniwersalność!

Zobaczcie naszą relację ze stoiska Ekoenergetyki w Kielcach:

Zielone dofinansowanie

W tym kontekście, p przypomnijmy, że w tym tygodniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazał  1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych: 1 mld zł zostanie skierowany na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł wesprze inwestycje w same ładowarki i stacje wodoru.

Celem programu jest utworzenie ponad 17 tysięcy punktów ładowania w tym ponad 6100 szybkich i ultraszybkich. 20 proc. budżetu zarezerwowano dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

-„To również szansa dla firm, które już teraz chcą zainwestować w zeroemisyjne floty, program wsparcia będzie dla nich sporym ułatwieniem w inwestowanie w swoje stacje ładowania lub zachęci zupełnie nowe podmioty do przejścia na elektromobilność – dodał Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. Ze wsparcia będą mogły skorzystać samorządy, spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty, indywidualni rolnicy i obecne w Polsce firmy.

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji będzie można składać od 7 stycznia 2022 r. a zakończenie programu przewidziano na 31 marca 2022 r. lub w chwili wyczerpania środków. Wnioski należy wysyłać elektronicznie przez platformę https://gwd.nfosigw.gov.pl

Na co Dofinansowanie?

Na dopłaty do ładowarek wolnych (o mocy nie mniejszej niż 22 kW) przewidziano 70 mln zł. Fundusz pokryje 25 proc. kosztów kwalifikowanych.

Do 30 proc. dofinansowania otrzymają wnioskodawcy stawiający i rozbudowujący stacje o mocy od 50 kW do 150 kW. Kwota wsparcia może być podniesiona o 15 punktów procentowych, jeśli spełnione zostaną dodatkowe warunki. Na ten cel przeznaczono 315 mln zł.

Na pokrycie 50 proc. kosztów inwestycji mogą liczyć podmioty, które będą chciały stawiać stacje o mocy 150 kW lub więcej. Podobnie sytuacja będzie wyglądała, jeśli istniejąca już infrastruktura o mniejszej mocy będzie rozbudowywana. Budżet dla tych projektów to 315 mln zł.

Warto zaznaczyć, że największe wsparcie otrzymają punkty ładowania pojazdów elektrycznych o mocy 150 kW i większej, co jest bardzo dobrym ruchem w kierunku rozwoju i upowszechnienia pojazdów elektrycznych w Polsce.

-„To wielki sukces Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności – pracowaliśmy wspólnie z Funduszem od początku nad tym programem i bardzo się cieszymy, że mogliśmy mieć wpływ na jego kształt, szczególnie w zakresie dofinansowania punktów szybkiego ładowania o mocy powyżej 150 kW i  leasingu stacji – podkreśla Marcin Nowak z PIRE.

Infografika Wsparcie Infrasktruktury
Infografika Wsparcie Infrasktruktury 1

co z wodorem?

Fundusz przeznaczy też 100 mln zł na dopłaty do stacji tankowania wodoru. Optymistyczne szacunki funduszu zakładają, że pieniędzy powinno wystarczyć na około 20 stacji. Inni eksperci szacują jedynie na kilkanaście takich stacji. Przy inwestycjach w stacje wodorowe można będzie otrzymać zwrot połowy kosztów kwalifikowanych.

Na konferencji padła również długo wyczekiwana przez branżę informacja o dofinansowaniu na rozbudowę sieci elektroenergetycznej.  Dzięki temu powstanie 4 tysiące kilometrów napowietrznych i podziemnych linii energetycznych i około 800 stacji. Program będzie finansowany z unijnego Funduszu Modernizacyjnego.

Profesor Chorowski, Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podsumował –  Pozostaje nam jeszcze zbudować sprawny system wytwarzania energii elektrycznej, oparty o źródła bezemisyjne, które charakteryzując się pewną niestabilnością, samochody będą wykorzystywały jako również system akumulacji energii. Jest to bardzo spójny koncept. Mam nadzieję  dzisiejszy dzień to kamień milowy na drodze realizacji i dojście do transportu elektromobilnego w Polsce i pełnej zeroemisyjności naszego systemu elektroenergetycznego.

To nie pierwszy program wspierający rozwój elektromobilności, jakie został uruchomiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W lipcu 2021 roku rozpoczął się program „Mój elektryk”, w którym dofinansowanie na zakup pojazdu elektrycznego mogą otrzymać osoby fizyczne. Natomiast w ubiegłym tygodniu uruchomiony został nabór wniosków na dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych dla przedsiębiorców i jednostek sektora publicznego. Nowością w programie „Mój elektryk” jest możliwość skorzystania z leasingu, co niewątpliwie będzie miało pozytywny wpływ na zainteresowanie programem. Maksymalne dofinansowanie jakie mogą otrzymać osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy to 27 tysięcy złotych.

Infografika Wsparcie Infrasktruktury2
Infografika Wsparcie Infrasktruktury2 1

Komentarze