Testy autobusu elektrycznego Ikarus 80e w Słowenii. Koniec półrocznego tournée
Zakończyła się trwająca blisko pół roku testowa trasa MIDI autobusu elektrycznego Ikarus 80e V3 w Słowenii.
Węgierski producent już zapowiada dalsze działania promocyjne na rynkach Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowiny oraz Serbii, gdzie poszukiwane są kompaktowe, ekologiczne pojazdy miejskie dostosowane do wąskich ulic i zmiennych warunków terenowych. O tym pojeździe informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- W ilu słoweńskich miastach testowano elektryczny midibus Ikarus 80e V3?
- Jaki maksymalny zasięg osiągał Ikarus 80e V3 w trybie miejskim?
- Jaką pojemność mają baterie zastosowane w modelu Ikarus 80e V3?
Wyniki testów
Od grudnia 2024 do maja 2025 roku elektryczny midibus był testowany w realnej eksploatacji w sześciu słoweńskich miastach – Lublanie, Kranju, Nowej Goricy, Koprze, Mariborze i Ptuju – pod nadzorem operatorów publicznego transportu: LPP, Arriva Slovenia oraz Nomago. Celem było zebranie danych o wydajności, zasięgu i zużyciu energii w codziennej pracy na liniach miejskich, przy zmiennych warunkach pogodowych i topografii.
Ikarus 80e V3 przejechał łącznie 4.653 km, osiągając średnie zużycie energii na poziomie 0,0028 SoC/km (czyli ok. 0,79 kWh/km). W standardowym trybie miejskim autobus osiągał do 350 km zasięgu na jednym ładowaniu – wynik uznany za bardzo dobry w klasie 8–9-metrowych midibusów. Potwierdziła to także spektakularna jazda powrotna: po zakończeniu testów pojazd pokonał bez doładowywania 345 km z miasta Ptuj do Székesfehérváru, przy czym dotarł na miejsce z 40% pozostałej energii w baterii.
Elektryczny Ikarus 80e V3 to w pełni niskopodłogowy midibus klasy I, przeznaczony do pracy na liniach lokalnych i regionalnych. Pojazd ma długość 8,54 m, zabiera do 55 pasażerów (18 siedzących), a za napęd odpowiada 200-kilowatowy silnik elektryczny, zasilany z baterii LFP o pojemności 282 kWh (dostarczonej przez CATL). Wyposażenie obejmuje elektryczne ogrzewanie, porty USB, monitoring martwego pola oraz systemy wspomagające kierowcę.
Międzynarodowe ambicje
Ceremonia zamykająca program testowy odbyła się 22 maja 2025 r. w Ptuju, najstarszym mieście Słowenii, z udziałem przedstawicieli Ikarusa, Arriva Slovenia, lokalnych władz oraz dyplomatów z Węgier i Słowenii. Podsumowując: Model 80e V3, dzięki niskim kosztom eksploatacji i dużemu zasięgowi, ma stanowić odpowiedź na potrzeby operatorów lokalnych systemów komunikacji publicznej w mniejszych i średnich miastach regionu.
Jak podkreślił János Hunor Kelemen, dyrektor handlowy Ikarus Group: „Wyniki testów potwierdzają, że nasz midibus spełnia międzynarodowe standardy w zakresie efektywności i niezawodności. To fundament do dalszej ekspansji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.”
Zainteresowanie kontynuacją współpracy wyraziła również Arriva Slovenia, która oceniła testy jako „wartościowe źródło wiedzy operacyjnej” dla przyszłych zakupów pojazdów zeroemisyjnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze