Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Testy autobusu elektrycznego Ikarus 80e w Słowenii. Koniec półrocznego tournée

infobus
22.07.2025 09:08
0 Komentarzy

Zakończyła się trwająca blisko pół roku testowa trasa MIDI autobusu elektrycznego Ikarus 80e V3 w Słowenii.

Węgierski producent już zapowiada dalsze działania promocyjne na rynkach Słowenii, Chorwacji, Bośni i Hercegowiny oraz Serbii, gdzie poszukiwane są kompaktowe, ekologiczne pojazdy miejskie dostosowane do wąskich ulic i zmiennych warunków terenowych. O tym pojeździe informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. W ilu słoweńskich miastach testowano elektryczny midibus Ikarus 80e V3?
  2. Jaki maksymalny zasięg osiągał Ikarus 80e V3 w trybie miejskim?
  3. Jaką pojemność mają baterie zastosowane w modelu Ikarus 80e V3?
Ambicje eksportowe Ikarusa obejmują Słowenię, Chorwację i cały region Bałkanów
Ambicje eksportowe Ikarusa obejmują Słowenię, Chorwację i cały region Bałkanów

Wyniki testów

Od grudnia 2024 do maja 2025 roku elektryczny midibus był testowany w realnej eksploatacji w sześciu słoweńskich miastach – Lublanie, Kranju, Nowej Goricy, Koprze, Mariborze i Ptuju – pod nadzorem operatorów publicznego transportu: LPP, Arriva Slovenia oraz Nomago. Celem było zebranie danych o wydajności, zasięgu i zużyciu energii w codziennej pracy na liniach miejskich, przy zmiennych warunkach pogodowych i topografii.

Ikarus 80e V3 przejechał łącznie 4.653 km, osiągając średnie zużycie energii na poziomie 0,0028 SoC/km (czyli ok. 0,79 kWh/km). W standardowym trybie miejskim autobus osiągał do 350 km zasięgu na jednym ładowaniu – wynik uznany za bardzo dobry w klasie 8–9-metrowych midibusów. Potwierdziła to także spektakularna jazda powrotna: po zakończeniu testów pojazd pokonał bez doładowywania 345 km z miasta Ptuj do Székesfehérváru, przy czym dotarł na miejsce z 40% pozostałej energii w baterii.

Elektryczny Ikarus 80e V3 to w pełni niskopodłogowy midibus klasy I, przeznaczony do pracy na liniach lokalnych i regionalnych. Pojazd ma długość 8,54 m, zabiera do 55 pasażerów (18 siedzących), a za napęd odpowiada 200-kilowatowy silnik elektryczny, zasilany z baterii LFP o pojemności 282 kWh (dostarczonej przez CATL). Wyposażenie obejmuje elektryczne ogrzewanie, porty USB, monitoring martwego pola oraz systemy wspomagające kierowcę.

Ambicje eksportowe Ikarusa obejmują Słowenię, Chorwację i cały region Bałkanów
Ambicje eksportowe Ikarusa obejmują Słowenię, Chorwację i cały region Bałkanów

Międzynarodowe ambicje

Ceremonia zamykająca program testowy odbyła się 22 maja 2025 r. w Ptuju, najstarszym mieście Słowenii, z udziałem przedstawicieli Ikarusa, Arriva Slovenia, lokalnych władz oraz dyplomatów z Węgier i Słowenii. Podsumowując: Model 80e V3, dzięki niskim kosztom eksploatacji i dużemu zasięgowi, ma stanowić odpowiedź na potrzeby operatorów lokalnych systemów komunikacji publicznej w mniejszych i średnich miastach regionu.

Jak podkreślił János Hunor Kelemen, dyrektor handlowy Ikarus Group: „Wyniki testów potwierdzają, że nasz midibus spełnia międzynarodowe standardy w zakresie efektywności i niezawodności. To fundament do dalszej ekspansji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.”

Zainteresowanie kontynuacją współpracy wyraziła również Arriva Slovenia, która oceniła testy jako „wartościowe źródło wiedzy operacyjnej” dla przyszłych zakupów pojazdów zeroemisyjnych.

Komentarze