Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Test Solaris Urbino 18 hydrogen w MPK Kraków. Orlen zapowiada budowę stacji H2

infobus
27.02.2024 16:07
0 Komentarzy

27 lutego na linie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Krakowie wyjechał przegubowy autobus zasilany wodorem marki Solaris Urbino 18 hydrogen.

Pojazd przez najbliższe kilka tygodni będzie woził pasażerów na linii nr 128 („Zajezdnia Płaszów” – „Prądnik Czerwony”). Kraków w najbliższych latach planuje zakup nowych autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych. Jednocześnie do ich obsługi ma zostać przystosowana Stacja Obsługi Autobusów w Płaszowie, która będzie gruntownie przebudowana.

Powrót do miejsca premiery

Wodorowy autobus przegubowy z Bolechowa miał swoją światową premierę w 2022 roku w Krakowie. To pojazd zeroemisyjny – jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest para wodna. Pojazd jest przystosowany do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Posiada klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. Jednocześnie może przewieźć 123 osoby, w tym 44 na miejscach siedzących.

Do tankowania wodoru w MPK SA w Krakowie służy mobilna stacja ORLEN Południe, zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Przypomnijmy, że jest to pierwsza mobilna stacja Orlenu do tankowania wodoru w Polsce. MPK SA eksploatuje autobusy wodorowe już od czerwca 2022 roku. Do tej pory były to pojazdy o długości 12 m. Teraz po raz pierwszy na linię wyjechał autobus przegubowy.

Krakowski przewoźnik planuje zamówić 10 autobusów zasilanych wodorem. W ubiegłym roku został złożony wniosek o dofinansowanie ich zakupu ze środków UE.

-„Jesteśmy bardzo ciekawi Waszych opinii z jazdy tym autobusem – napisało krakowskiego MPK

Dodajmy, że tej pory MPK testowało pojazdy wodorowe o długości 12 m. Teraz po raz pierwszy na linię wyjechał autobus przegubowy.

Od 27 lutego,  na linii nr 128 pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie wozi przegubowy autobus zasilany wodorem marki Solaris Hydrogen U18.
Od 27 lutego, na linii nr 128 pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie wozi przegubowy autobus zasilany wodorem marki Solaris Hydrogen U18 / fot. MPK Kraków

stacja Orlenu

Także 27 lutego Orlen ogłosił postępowanie na wybór generalnego wykonawcy budowy ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru w Krakowie dla pojazdów transportu publicznego i samochodów osobowych oraz wyburzenia istniejącej i wybudowania nowej stacji paliw. Oferty można składać do 26 marca.

Jak wyjaśnił Orlen w opublikowanej dokumentacji postępowania, przedmiotem zapytania ofertowego jest ogólnodostępna stacja tankowania wodoru w Krakowie, przeznaczona do zasilania transportu publicznego i samochodów osobowych – pojazdy HDV i LDV. Stacja ma być otwarta całodobowo przez siedem dni w tygodniu.

„Stacja ma zostać zintegrowana z infrastrukturą istniejącej w tym samym miejscu stacji paliw, która zostanie wyburzona i wybudowana w trybie +zburz i buduj+, w związku z czym w toku realizacji przedmiotu zamówienia wymaga się od wykonawców przestrzegania przepisów dotyczących istniejącej infrastruktury stacji paliw” – zaznaczył w ogłoszeniu koncern.

Orlen wyjaśnił jednocześnie, że postępowanie dotyczy wyboru generalnego wykonawcy przedsięwzięcia, a zadanie obejmuje teren stacji paliw 639 Kraków przy ul. Nowohuckiej. Podał, że oferty można składać do 26 marca.

W opublikowanej dokumentacji postepowania koncern podkreślił, że jego zakres dotyczy m.in. na zaprojektowania i zabudowy magazynów wodoru o pojemności na poziomie minimum 2300 kg, a także zaprojektowania i zabudowy dwóch dystrybutorów wodoru 350 bar i jednego dystrybutora 700 bar oraz stanowisk rozładowczych dla miejsc dokowania zestawu z naczepą wodorową. Ponadto, obejmuje wyburzenie istniejącej oraz zaprojektowanie i wybudowanie nowej stacji paliw.

Orlen zapowiedział w ogłoszeniu, że planuje podpisanie dwóch umów z oferentem wybranym w postępowaniu: na usługę budowy stacji tankowania wodoru wraz z usługą serwisu pogwarancyjnego i pozagwarancyjnego dla stacji tankowania wodoru oraz na usługę wyburzenia istniejącej oraz zaprojektowania i wybudowania nowej stacji paliw w trybie „zburz i buduj”.

Od 27 lutego,  na linii nr 128 pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie wozi przegubowy autobus zasilany wodorem marki Solaris Hydrogen U18.
Od 27 lutego, na linii nr 128 pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie wozi przegubowy autobus zasilany wodorem marki Solaris Hydrogen U18 / fot. MPK Kraków

Poznań pierwszy

We wrześniu 2023 r. koncern informował, że w Poznaniu rozpoczął testy pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Koncern zapowiedział wtedy, że następna taka placówka w jego sieci powstanie w Katowicach, a kolejne: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, we Włocławku, w Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r.

W ostatnim czasie Orlen ogłosił postępowanie dotyczące „analizy rynku w zakresie możliwości wykonawczych i doświadczenia realizacyjnego w zakresie budowy ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru”. Koncern zaznaczył, że „pozyskane dane zostaną wykorzystane do zbadania potencjału dostawców na rynku przedmiotowych usług”. Uściślił, że chodzi o budowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru przeznaczonych do zasilania transportu publicznego i samochodów ciężarowych i osobowych – pojazdy HDV i LDV”.

W ogłoszeniu podano, że plany te obejmują 17 obiektów zlokalizowanych w Gdańsku – Port Północny, Rzeszowie, Częstochowie, Gliwicach, Krakowie, Lublinie, Łące i w Poznaniu, jak również w Przeźmierowie, Szczecinie i Wrocławiu – dwie placówki, a także w Gdyni, Koszwałach, Zielonej Górze, Łodzi i w Płocku.

Strategia wodorowa Orlen do 2030 r. zakłada inwestycje w wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych, dzięki czemu prawie połowa wytwarzanego w Grupie Orlen wodoru ma być nisko i zeroemisyjna. Koncern informował wcześniej, że planuje stworzyć sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru – zgodnie z tymi założeniami w Polsce ma powstać około 57 takich obiektów, na Słowacji około 26, a w Czechach blisko 28.

Obecnie stacje tankowania wodorem w ramach Grupy Orlen działają w Czechach w ramach sieci Orlen Benzina – w Pradze i w Litvinowie.

Komentarze