Tallinn korzysta z opcji i domawia kolejne trolejbusy. Razem 70 szt. Skoda-SOR
Spółka Tallinna Linnatransport (TLT) skorzystało z opcji zapisanej w styczniu 2025 r. kontrakcie ze Škoda Electric i zamówi w przyszłym roku dodatkowe 30 bateryjnych trolejbusów.
Dostawy obejmą zarówno pojazdy standardowe, jak i przegubowe, a ich produkcja zostanie oparta na nadwoziach SOR. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile dodatkowych bateryjnych trolejbusów zamówi Tallinn w ramach opcji w kontrakcie ze Škoda Electric?
- Jaką minimalną odległość muszą przejechać nowe trolejbusy bez zasilania z sieci trakcyjnej?
- Ile wynosi całkowita wartość obecnej opcji zakupu tych pojazdów?
Trolejbusowa siedemdziesiątka
6 sierpnia 2025 r. władze Tallinna potwierdziły realizację opcji na dostawę nowych trolejbusów, które wzmocnią flotę 40 pojazdów zakontraktowanych na początku roku. Estońskie zamówienie zakłada zakup bateryjnych trolejbusów zdolnych przejechać co najmniej 25 km bez zasilania z sieci trakcyjnej, co pozwoli obsługiwać trasy pozbawione infrastruktury napowietrznej. Decyzja wpisuje się w strategię miasta, której celem jest czystsza, cichsza i lepiej skomunikowana sieć transportowa.
Nowe pojazdy pojawią się w Tallinnie od maja 2026 r., a pierwsze z nich obsłużą reaktywowaną linię 72 (dawną trolejbusową „dziewiątkę” Kopli–Mustamäe). W dalszym etapie część taboru trafi na linię autobusową 42, gdzie planowana jest budowa dodatkowej infrastruktury trakcyjnej. Jeszcze wcześniej – w ramach głównego zamówienia – odtworzone zostaną linie 81, 83, 84 i 85, do których skierowanych będzie 18 trolejbusów standardowych i 22 przegubowe.
Miasto wymaga, aby dostarczone trolejbusy były fabrycznie nowe, spełniały aktualne normy unijne oraz posiadały układ napędowy dostosowany do eksploatacji w trybie „off-wire”. Producent musi zapewnić pełną obsługę serwisową i gwarancję. Zakup finansowany jest częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Modernizacyjnego, który przeznaczył 12,1 mln EUR na zakup 17 z 30 pojazdów. Całkowita wartość obecnej opcji wynosi 30,14 mln EUR.
Na oferty zamawiający czekał w ramach przetargu rozstrzygniętego na początku 2025 r., a obecny zakup realizowany jest jako opcja zgodnie z wcześniejszą umową.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze