Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Takiego pojedynku w Polsce jeszcze nie było: Iveco vs. Scania na 10 autobusów CNG dla PKS Rzeszów

infobus
28.01.2025 15:05
0 Komentarzy

28 stycznia Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie otworzyło oferty w przetargu na dostawę 10 autobusów CNG. klasy II kategorii MAXI.

Zakup autobusów jest dofinansowany w ramach środków przyznanych z CUPT-KPO. Na temat tego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Czas na otwarcie ofert, gdzie niepodziewania pojawiła się propozycja od Scania Polska. Z jakim nadwoziem?

Rozkład jazdy:

  1. Która firma zaproponowała niższą cenę jednostkową za autobus?
  2. Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy CNG?
  3. Jakie minimalne wymagania dotyczące liczby miejsc siedzących muszą spełniać autobusy zamawiane przez PKS Rzeszów?
PKS Rzeszów z dwiema ofertemi na autobusy gazowe CNG
PKS Rzeszów z dwiema ofertami na autobusy gazowe CNG

Co chciał PKS Rzeszów?

Wśród kryteriów technicznych ZGPKS przyznał najwięcej punktów za:

  • silnik, skrzynia biegów, most napędowy jednego producenta – 10 pkt,
  • podgrzewanie przedniej szyby autobusu – podgrzewanie elektryczne – 2 pkt,
  • szyby boczne z przyciemnieniem – 1,5 pkt,
  • komputer pokładowy z możliwością sterowania z poziomu kierownicy – 1,5 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa 3 lata – 10 pkt,
  • zużycie paliwa CNG na 100Km – do 35 kg włącznie – 10 pkt.

I mała dygresja: przetargi organizowane przez Związek Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa przyzwyczaiły nas do liberalnego SWZ. Inaczej jest w przypadku tego przetargu, gdzie zamawiającym jest PKS Rzeszów. Kryteria oceny ofert premiują producentów autobusów, którzy jednocześnie są producentami silnika, skrzyni biegów i mostu napędowego. W tej sytuacji stawiliśmy na pojedynek Iveco i MAN, a wyszło… tak:

PKS Rzeszów z dwiema ofertemi na autobusy gazowe CNG
PKS Rzeszów z dwiema ofertami na autobusy gazowe CNG

Dwie oferty

28 stycznia 2025 r. otwarto oferty w przetargu na dostawę 10 niskoemisyjnych autobusów zasilanych CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie. Złożone dwie oferty to

  • ABP BUS & COACH Sp. z o.o. z kwotą 16.726.155,00 PLN brutto / 13.600.126,02 PLN, co daje jednostkową ceną Iveco Crossway 12 Line CNG na poziomie 1.360.012,60 PLN netto.
  • Scania Polska S.A. z kwotą 18.819.000,00 PLN brutto / 15.300.000,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę Scania (z model Higer) na poziomie 1.530.000,00 PLN

Z kolei PKS na realizację zamówienia przeznaczył kwotę 20.910.000,00 PLN brutto. Czyli mamy dwie propozycje w budżecie i spore oszczędności. Jak widać, najniższą cenę zaoferowała firma ABP BUS & COACH Sp. z o.o., jednak wybór wykonawcy zostanie dokonany po szczegółowej ocenie ofert zgodnie z kryteriami przetargowymi:

  • cena (60%),
  • parametry techniczne (35%),
  • terminu realizacji zamówienia (5%).

Przy tej różnicy cenowej Scania raczej nie ma szans odrobić punktowej różnice, ale poczekajmy na decyzję komisji przetargowej.

PKS Rzeszów z dwiema ofertemi na autobusy gazowe CNG
PKS Rzeszów z dwiema ofertami na autobusy gazowe CNG / fot. PKS Rzeszów

Rzeszowskie autobusy

PKS chce kupić autobusy klasy II CNG, które mają mieć długość od 12,0 do 13,0 m, a wysokość max. 3,7 m. Autobusy muszą posiadać drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0 lub 1-1-0. Pojazdy muszą zapewnić przejazd dla minimum 60 pasażerów, w tym minimum dla 45 na miejscach siedzących.

Konstrukcje mają być napędzane silnikiem spalinowym, napędzanym CNG, o mocy minimum 230 kW. Silnik ma spełniać normę emisji spalin Euro 6e. Zbiorniki kompozytowe będą zamontowane na dachu pojazdów. Pojemność zbiorników paliwa metanowego musi umożliwiać przejechanie autobusu z jednego napełnienia minimum 500 km.

Pojazdy wyposażone będą w klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. Stanowisko pracy kierowcy będzie typu półzamkniętego.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach tapicerowanych miękkich, wysokich, łatwych w czyszczeniu, z tkaniny ograniczającej absorpcję kurzu. Przy podwójnych siedzeniach znajdą się gniazda USB. Wewnątrz pojazdów znajdą się również półki bagażowe.

W przypadku tablic kierunkowych zewnętrznych, zamawiający wymaga tablic elektronicznych energooszczędnych, wykonanych w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-białym, w obudowie z metali lekkich, o zminimalizowanym poborze energii elektrycznej, sterowane przez komputer pokładowy. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe, które powinny wyświetlać informację o aktualnej linii oraz przystanek kolejny i następny. Do tego, na ścianie bocznej przewidziano tablicę LCD (tzw. „choinka”), która musi umożliwiać wyświetlanie następującej informacji: numer linii, kierunek, aktualną godzinę, przebieg trasy w formie graficznej realizowanego kursu, aktualny oraz następny przystanek.

Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-c9b1fae6-863a-4a35-af22-923fccabb193

Komentarze