Takiego pojedynku w Polsce jeszcze nie było: Iveco vs. Scania na 10 autobusów CNG dla PKS Rzeszów
28 stycznia Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie otworzyło oferty w przetargu na dostawę 10 autobusów CNG. klasy II kategorii MAXI.
Zakup autobusów jest dofinansowany w ramach środków przyznanych z CUPT-KPO. Na temat tego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Czas na otwarcie ofert, gdzie niepodziewania pojawiła się propozycja od Scania Polska. Z jakim nadwoziem?
Rozkład jazdy:
- Która firma zaproponowała niższą cenę jednostkową za autobus?
- Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy CNG?
- Jakie minimalne wymagania dotyczące liczby miejsc siedzących muszą spełniać autobusy zamawiane przez PKS Rzeszów?
Co chciał PKS Rzeszów?
Wśród kryteriów technicznych ZGPKS przyznał najwięcej punktów za:
- silnik, skrzynia biegów, most napędowy jednego producenta – 10 pkt,
- podgrzewanie przedniej szyby autobusu – podgrzewanie elektryczne – 2 pkt,
- szyby boczne z przyciemnieniem – 1,5 pkt,
- komputer pokładowy z możliwością sterowania z poziomu kierownicy – 1,5 pkt,
- gwarancja całopojazdowa 3 lata – 10 pkt,
- zużycie paliwa CNG na 100Km – do 35 kg włącznie – 10 pkt.
I mała dygresja: przetargi organizowane przez Związek Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa przyzwyczaiły nas do liberalnego SWZ. Inaczej jest w przypadku tego przetargu, gdzie zamawiającym jest PKS Rzeszów. Kryteria oceny ofert premiują producentów autobusów, którzy jednocześnie są producentami silnika, skrzyni biegów i mostu napędowego. W tej sytuacji stawiliśmy na pojedynek Iveco i MAN, a wyszło… tak:
Dwie oferty
28 stycznia 2025 r. otwarto oferty w przetargu na dostawę 10 niskoemisyjnych autobusów zasilanych CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie. Złożone dwie oferty to
- ABP BUS & COACH Sp. z o.o. z kwotą 16.726.155,00 PLN brutto / 13.600.126,02 PLN, co daje jednostkową ceną Iveco Crossway 12 Line CNG na poziomie 1.360.012,60 PLN netto.
- Scania Polska S.A. z kwotą 18.819.000,00 PLN brutto / 15.300.000,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę Scania (z model Higer) na poziomie 1.530.000,00 PLN
Z kolei PKS na realizację zamówienia przeznaczył kwotę 20.910.000,00 PLN brutto. Czyli mamy dwie propozycje w budżecie i spore oszczędności. Jak widać, najniższą cenę zaoferowała firma ABP BUS & COACH Sp. z o.o., jednak wybór wykonawcy zostanie dokonany po szczegółowej ocenie ofert zgodnie z kryteriami przetargowymi:
- cena (60%),
- parametry techniczne (35%),
- terminu realizacji zamówienia (5%).
Przy tej różnicy cenowej Scania raczej nie ma szans odrobić punktowej różnice, ale poczekajmy na decyzję komisji przetargowej.
Rzeszowskie autobusy
PKS chce kupić autobusy klasy II CNG, które mają mieć długość od 12,0 do 13,0 m, a wysokość max. 3,7 m. Autobusy muszą posiadać drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0 lub 1-1-0. Pojazdy muszą zapewnić przejazd dla minimum 60 pasażerów, w tym minimum dla 45 na miejscach siedzących.
Konstrukcje mają być napędzane silnikiem spalinowym, napędzanym CNG, o mocy minimum 230 kW. Silnik ma spełniać normę emisji spalin Euro 6e. Zbiorniki kompozytowe będą zamontowane na dachu pojazdów. Pojemność zbiorników paliwa metanowego musi umożliwiać przejechanie autobusu z jednego napełnienia minimum 500 km.
Pojazdy wyposażone będą w klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. Stanowisko pracy kierowcy będzie typu półzamkniętego.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach tapicerowanych miękkich, wysokich, łatwych w czyszczeniu, z tkaniny ograniczającej absorpcję kurzu. Przy podwójnych siedzeniach znajdą się gniazda USB. Wewnątrz pojazdów znajdą się również półki bagażowe.
W przypadku tablic kierunkowych zewnętrznych, zamawiający wymaga tablic elektronicznych energooszczędnych, wykonanych w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-białym, w obudowie z metali lekkich, o zminimalizowanym poborze energii elektrycznej, sterowane przez komputer pokładowy. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe, które powinny wyświetlać informację o aktualnej linii oraz przystanek kolejny i następny. Do tego, na ścianie bocznej przewidziano tablicę LCD (tzw. „choinka”), która musi umożliwiać wyświetlanie następującej informacji: numer linii, kierunek, aktualną godzinę, przebieg trasy w formie graficznej realizowanego kursu, aktualny oraz następny przystanek.
Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-c9b1fae6-863a-4a35-af22-923fccabb193
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze