Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tak wygląda trolejbus Bozankaya SNG 12T dla DPP Praga. Z napędem od Medcom

infobus
17.06.2025 07:02
0 Komentarzy

Pierwszy trolejbus Bozankaya SNG 12T z elektrycznym napędem od firmy Medcom dotarł właśnie do zajezdni Klíčov w Pradze.

Pojazd nie jest jeszcze elementem właściwej dostawy objętej postępowaniem przetargowym, ale został przeznaczony do rozpoczęcia procedury homologacyjnej na czeskim rynku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się model trolejbusu testowanego w Pradze?
  2. Ile kilometrów musi pokonać pojazd w testach homologacyjnych?
  3. Która firma dostarczyła elektrowyposażenie do trolejbusu Bozankaya SNG 12T?
Pierwszy trolejbus Bozankaya już w Pradze. DPP rozpoczyna testy bez pasażerów / FOTO: DPP - Dominika Brabcová
Pierwszy trolejbus Bozankaya już w Pradze. DPP rozpoczyna testy bez pasażerów / FOTO: DPP – Dominika Brabcová

Turecko-polska produkcja

14 czerwca 2025 roku praskie zamówienie rozpoczęło nowy etap – do Czech przyjechał pierwszy egzemplarz testowy trolejbusu Bozankaya SNG 12T. Pojazd nie został jeszcze oklejony w barwy PID (Pražská integrovaná doprava), ponieważ jego podstawowym celem jest przejście procedury homologacyjnej wymaganej przez Drážní úřad.

W pierwszej fazie – bez udziału pasażerów – trolejbus będzie musiał pokonać co najmniej 10 000 kilometrów na sieci trolejbusowej w Pradze. Testy odbędą się z udziałem pracowników Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), którzy będą nadzorować proces certyfikacji i dostosowywania pojazdu do krajowych przepisów.

Model SNG 12T, produkowany przez turecką firmę Bozankaya A.Ş., wyposażony został w elektrowyposażenie Medcomu, które stanowi kluczowy element dla jego oceny i dalszego dopuszczenia do eksploatacji. To pojazd o długości 12 metrów, w pełni niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb komunikacji miejskiej, który w przyszłości ma zasilić flotę trolejbusową DPP w ramach planowanej dostawy wynikającej z wcześniej przeprowadzonego przetargu.

Pierwszy trolejbus Bozankaya już w Pradze. DPP rozpoczyna testy bez pasażerów / FOTO: DPP - Dominika Brabcová
Pierwszy trolejbus Bozankaya już w Pradze. DPP rozpoczyna testy bez pasażerów / FOTO: DPP – Dominika Brabcová

Jakie są wymagania?

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, właściwa dostawa ma rozpocząć się po pozytywnym zakończeniu testów i uzyskaniu dopuszczenia do eksploatacji – najwcześniej pod koniec 2025 roku.

✅ Homologacja obejmuje:

  • jazdy testowe bez pasażerów – min. 10 000 km,
  • ocenę układów napędowych i hamulcowych,
  • zgodność z czeskimi normami technicznymi dotyczącymi pojazdów szynowych i trolejbusów,
  • zgodność z systemem zasilania oraz urządzeniami bezpieczeństwa.
Pierwszy trolejbus Bozankaya już w Pradze. DPP rozpoczyna testy bez pasażerów / FOTO: DPP - Dominika Brabcová
Pierwszy trolejbus Bozankaya już w Pradze. DPP rozpoczyna testy bez pasażerów / FOTO: DPP – Dominika Brabcová

Komentarze