Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tak wygląda pierwszy MEGA autobus elektryczny MZK Opole. Od Solarisa

infobus
13.11.2023 12:07
0 Komentarzy

13 listopada Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu pochwalił się pierwszym elektrycznym autobusem przegubowym w swojej flocie.

To model Solaris Urbino 18 electric. Przypomnijmy, że wcześniej  – w ramach tego samego kontraktu – do zajezdni MZK Opole przyjechały elektrobus klasy MAXI, dostarczone przez firmę Solaris Bus&Coach. Nowe „elektryki” będą obsługiwać trzy linie: 5, 9 i 13. Pojazdy zostały zakupione dzięki wsparciu z funduszy unijnych. Koszt całego projektu to prawie 32 miliony złotych.

Pierwszy taki przegub

Elektryczny MEGA debiutant został zakupiony w ramach projektu unijnego (POIiŚ) realizowanego przez MZK Opole. W jego ramach do miasta trafi łącznie osiem zeroemisyjnych autobusów, w tym:

  • sześć dwunastometrowych Urbino 12 electric;
  • i dwa przegubowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 18.

Siedem z nich już jest w zajezdni, w tym sześć solówek i jeden przegub. Koszt całego projektu to prawie 32 miliony złotych.

MZK Opole z pierwszym autobusem elektrycznym. Od Solarisa / for. MZK Opole

Trochę techniki

Solaris Urbino 18 może pomieścić maksymalnie około 120 osób. Podobnie jak wersje 12-metrowe, tak i 18-metrowy model  wyposażono w nowoczesne rozwiązania. Są to m.in. asystent aktywnego hamowania, asystent kontroli prawej strony, czy też system neutralizujący wirusy i bakterie.

Asystent aktywnego hamowania to rozwiązanie, które Solaris zastosował po raz pierwszy. Rozpoznaje on przeszkodę i wysyła ostrzeżenie do kierowcy a w przypadku awaryjnym potrafi nawet sam zatrzymać autobus.

Z kolei asystent kontroli prawej strony służy do obserwacji i pilnowania tak zw. martwego pola czyli stref, które przy tak dużych pojazdach jak autobusy są czasami niewidoczne dla kierowcy. System będzie ostrzegał przed ewentualną kolizją. 

Za kilka tygodni najnowsze opolskie elektryki – po rejestracjach i ostatecznych odbiorach – wyjadą na ulice Opola. Pojazdy będą obsługiwały trasy linii: 5, 9 i 13.

Komentarze