Rozmiar opon |
275/70 R22.5 |
Zwis przedni [mm] |
2 805 |
Zwis tylny [mm] |
3 430 |
Średnica zawracania [mm] |
22 970 |
Wymiar zachodzenia [mm] |
779 |
Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach [mm] |
320 |
Szerokość drzwi w świetle [mm] |
1 250 |
Mercedes eCitaro G fuel cell
Systemy bezpieczeństwa
Nieoczekiwany manewr awaryjnego hamowania autobusu miejskiego, który napotka przeszkodę, może wiązać się z ryzykiem obrażeń pasażerów znajdujących się na pokładzie. Dlatego Daimler Buses stosuje system Preventive Brake Assist w swoich niskopodłogowych autobusach serii Mercedes-Benz Citaro, eCitaro i Conecto, a także w Setrze MultiClass 500 LE do transportu miejskiego i międzymiastowego. Jest to pierwszy na świecie wyspecjalizowany aktywny asystent hamowania dla autobusów komunikacji regularnej. Ostrzega przed nieruchomymi przeszkodami oraz pieszymi i rowerzystami i może zainicjować częściowe hamowanie, jeśli kierowca nie zareaguje. Podobnie jak w Active Brake Assist 6, nowa, druga generacja tego systemu wspomagania działa z kombinacją czujników radarowych krótkiego i dalekiego zasięgu oraz kamery. Dzięki czemu jest w stanie reagować na obiekty nieruchome i poruszające się, w tym pieszych i rowerzystów. System może przetwarzać wiele obiektów jednocześnie. W granicach systemu jeszcze lepiej wykrywane są także obiekty znajdujące się poza jezdnią i minimalizowane są fałszywe ostrzeżenia.
Preventive Brake Assist 2 ostrzega kierowcę o kolizji z nieruchomymi lub poruszającymi się obiektami, zarówno wizualnie za pomocą czerwonej lampki ostrzegawczej na centralnym wyświetlaczu, jak i akustycznie. Jednocześnie automatycznie inicjuje manewr hamowania z hamowaniem częściowym. Podobnie jak w przypadku hamowania awaryjnego w ABA 6, trwa ono do czasu interwencji kierowcy albo do momentu gdy sytuacja na drodze nie jest już krytyczna lub do zatrzymania autobusu. Preventive Brake Assist 2 to kolejny kamień milowy, szczególnie w zakresie ochrony niechronionych użytkowników dróg w ruchu miejskim i międzymiastowym.
Nasz tester był wyposażony nie tylko w system PBA2. Oprócz standardowego elektropneumatycznego systemu hamulcowego (EBS) i systemu kontroli trakcji (ASR), zastosowano tutaj także Sideguard Assist, które przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa. Sideguard Assist wspiera kierowcę podczas skręcania i zmiany pasa ruchu, wykrywając pieszych lub rowerzystów w martwym polu obok autobusu i ostrzegając kierowcę. Pojazd testowany w Madrycie był również wyposażony w system ostrzegania akustycznego pojazdów (AVAS), który ostrzega pieszych poprzez dźwięk. System kamer o kącie 270° również przyczynia się do bezpieczeństwa, podczas manewrów w ciasnych ulicach.
Mercedes eCitaro G fuel cell
Komentarze