Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szykuje się polska premiera Mercedesa eCitaro G fuel cell. We Wrocławiu

infobus
16.04.2024 17:04
0 Komentarzy
11 kwietnia MPK Wrocław przedstawiło swój plan testów autobusów zeroemisyjnych, w tym modelu Mercedes-Benz eCitaro G fuel cell.

O tym terminarzu pisaliśmy już w InfoBusie. Wynika z niego, że w lipcu do stolicy Dolnego Śląska zawita innowacyjny pojazd Mercedes-Benz eCitaro G fuel cell, który tym samym zaliczy swoja polską premierę (pamiętajmy, że w tym roku Daimler Buses Polska nie wystawia się na Transexpo 2024, stąd też spory akcent na takie road show). Tymczasem my testowaliśmy w marcu ten pojazdu – w ramach Daimler Buses Driving Experience 2024 w Madrycie – i teraz przybliżamy kilka detal technicznych Mercedes-Benz eCitaro G fuel cell.

wodorowy ekstender

Mercedes-Benz eCitaro fuel cell to przegubowy autobus na ogniwa paliwowe, który swoją premierę miał w czerwcu ubiegłego roku podczas Kongresu UITP w Barcelonie. W przeciwieństwie do wszystkich konkurencyjnych konstrukcji dostępnych obecnie na rynku, w tym modelu ogniwo paliwowe nie służy jako główne źródło energii, a jedynie jako element / ekstender zwiększający zasięg.

Dlatego zastosowane tutaj ogniwo paliwowe Toyoty ma moc zaledwie 60 kW, a na pokładzie znajdują się także akumulatory NMC firmy Borgwarner Akasol o pojemności 392 kWh. Wodór magazynowany jest w specjalnych zbiornikach na dachu pod ciśnieniem 350 barów. Zdaniem firmy, baterie wysokowydajności NMC3 i ogniwowe paliwo zwiększają zasięg nawet do 400 kilometrów na jednym ładowaniu.

Podobnie jak w przypadku bateryjnej wersji e-Citaro G, w zależności od profilu zastosowania i wymagań klienta, napęd odbywa się za pośrednictwem jednej lub dwóch osi z silnikami elektrycznymi w piastach ZF AVE 130.

Dane techniczne tego przegubowca prezentujemy poniżej:

Długość [mm] 18 125
Szerokość [mm] 2 550
Wysokość [mm] 3 450  
Wysokość do stania w obszarze niskopodłogowym pojazdu [mm] 2 313
Rozstaw osi, oś środkowa – oś napędowa [mm] 5 990

Mercedes eCitaro G fuel cell

Systemy bezpieczeństwa

Nieoczekiwany manewr awaryjnego hamowania autobusu miejskiego, który napotka przeszkodę, może wiązać się z ryzykiem obrażeń pasażerów znajdujących się na pokładzie. Dlatego Daimler Buses stosuje system Preventive Brake Assist w swoich niskopodłogowych autobusach serii Mercedes-Benz Citaro, eCitaro i Conecto, a także w Setrze MultiClass 500 LE do transportu miejskiego i międzymiastowego. Jest to pierwszy na świecie wyspecjalizowany aktywny asystent hamowania dla autobusów komunikacji regularnej. Ostrzega przed nieruchomymi przeszkodami oraz pieszymi i rowerzystami i może zainicjować częściowe hamowanie, jeśli kierowca nie zareaguje. Podobnie jak w Active Brake Assist 6, nowa, druga generacja tego systemu wspomagania działa z kombinacją czujników radarowych krótkiego i dalekiego zasięgu oraz kamery. Dzięki czemu jest w stanie reagować na obiekty nieruchome i poruszające się, w tym pieszych i rowerzystów. System może przetwarzać wiele obiektów jednocześnie. W granicach systemu jeszcze lepiej wykrywane są także obiekty znajdujące się poza jezdnią i minimalizowane są fałszywe ostrzeżenia.

Preventive Brake Assist 2 ostrzega kierowcę o kolizji z nieruchomymi lub poruszającymi się obiektami, zarówno wizualnie za pomocą czerwonej lampki ostrzegawczej na centralnym wyświetlaczu, jak i akustycznie. Jednocześnie automatycznie inicjuje manewr hamowania z hamowaniem częściowym. Podobnie jak w przypadku hamowania awaryjnego w ABA 6, trwa ono do czasu interwencji kierowcy albo do momentu gdy sytuacja na drodze nie jest już krytyczna lub do zatrzymania autobusu. Preventive Brake Assist 2 to kolejny kamień milowy, szczególnie w zakresie ochrony niechronionych użytkowników dróg w ruchu miejskim i międzymiastowym.

Nasz tester był wyposażony nie tylko w system PBA2. Oprócz standardowego elektropneumatycznego systemu hamulcowego (EBS) i systemu kontroli trakcji (ASR), zastosowano tutaj także Sideguard Assist, które przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa. Sideguard Assist wspiera kierowcę podczas skręcania i zmiany pasa ruchu, wykrywając pieszych lub rowerzystów w martwym polu obok autobusu i ostrzegając kierowcę. Pojazd testowany w Madrycie był również wyposażony w system ostrzegania akustycznego pojazdów (AVAS), który ostrzega pieszych poprzez dźwięk. System kamer o kącie 270° również przyczynia się do bezpieczeństwa, podczas manewrów w ciasnych ulicach.

Mercedes eCitaro G fuel cell

Rozmiar opon 275/70 R22.5
Zwis przedni [mm] 2 805  
Zwis tylny [mm]   3 430  
Średnica zawracania [mm]   22 970  
Wymiar zachodzenia [mm] 779  
Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach [mm] 320  
Szerokość drzwi w świetle [mm]   1 250

Komentarze