Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecińskie autobusy elektryczne są naprawdę eko. Dzięki energii z odpadów

infobus
18.09.2025 11:01
0 Komentarzy

W przyszłym roku po szczecińskich ulicach będzie kursować jeszcze więcej autobusów elektrycznych, a ich napęd pochodzić będzie w dużej mierze z nietypowego, ale ekologicznego źródła.

To prąd produkowanego z odpadów komunalnych w EcoGeneratorze na Ostrowie Grabowskim. Tym samym szczecińskie elektrobusy są naprawdę eko — jako nieliczne w Polsce, gdzie wciąż dominuje prąd z węgla, jeżdżą dzięki energii produkowanej z odpadów! To świetny przykład, jak transport publiczny może wspierać gospodarkę obiegu zamkniętego i dbać o czystsze powietrze w mieście.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych będzie kursować po Szczecinie w 2026 roku?
  2. Skąd pochodzi energia, którą będą zasilane autobusy SPA Klonowica?
  3. Jakie korzyści ekologiczne i finansowe daje wykorzystanie prądu z EcoGeneratora?
Szczecin: Jeszcze więcej energii z odpadów dla miejskich autobusów / fot. UM Szczecin
Szczecin: Jeszcze więcej energii z odpadów dla miejskich autobusów / fot. UM Szczecin

EcoGenerator – energia ze śmieci dla miasta

Zakład Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie, znany jako EcoGenerator, działa od grudnia 2017 roku. W procesie termicznego unieszkodliwiania odpadów odzyskuje energię, produkując elektryczność i ciepło. Instalacja przetwarza nawet 150 tys. ton odpadów rocznie, a zastosowany mokry system oczyszczania spalin czyni ją jedną z najnowocześniejszych tego typu w Europie.

Od 2022 roku zakład posiada koncesję na obrót energią elektryczną, a od 2024 r. prąd z EcoGeneratora zasila m.in. Tramwaje Szczecińskie i autobusy elektryczne spółki SPA Klonowica.

W Szczecińskim Przedsiębiorstwie Autobusowym „Klonowica” obecnie eksploatowanych jest 16 autobusów elektrycznych, ale w 2026 roku dołączą do nich kolejne 18 pojazdów, co wymaga rozbudowy infrastruktury i zapewnienia dodatkowych mocy.

Szczecin: Jeszcze więcej energii z odpadów dla miejskich autobusów / fot. UM Szczecin
Szczecin: Jeszcze więcej energii z odpadów dla miejskich autobusów / fot. UM Szczecin

Jak informuje Anna Folkman, rzecznik prasowy Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów:

Umowa dotycząca sprzedaży energii elektrycznej przez EcoGenerator na rzecz SPAK obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 roku i planowe roczne zużycie na poziomie 4 100 MWh. Dla porównania w umowie na 2025 rok zapisanych zostało 1 200 MWh i trzy punkty poboru energii. W 2026 roku ma to być pięć stacji – trzy dotychczasowe i dwie nowe przy ul. Klonowica. Łączna wartość netto planowanego zakupu energii elektrycznej to 1 906 500 zł.

Dotychczas energia z EcoGeneratora zasilała ładowarki przy ul. Kołłątaja, Owocowej i Kolumba, wykorzystywane przez autobusy linii 75, 87 i 51. W przyszłym roku dołączą do nich dwie stacje przy bazie przy ul. Klonowica.

Ekologia i oszczędności

Zasilanie autobusów energią z odpadów wpisuje się w strategię „Energia Miasta Szczecin”, której celem jest zwiększanie niezależności energetycznej miasta i rozwój lokalnych źródeł odnawialnych.

Już w pierwszych latach współpracy z EcoGeneratorem spółka SPAK szacowała oszczędności na poziomie ok. 200 tys. zł rocznie. Wzrost wolumenu energii do 4 100 MWh oznacza, że zarówno ekologiczne korzyści, jak i efekty finansowe będą jeszcze bardziej odczuwalne.

Co istotne, energia z EcoGeneratora nie tylko zasila autobusy i tramwaje – wykorzystywana jest także do oświetlenia ulic, sygnalizacji świetlnej czy w Szczecińskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Dlaczego to ważne dla transportu publicznego?

  • Autobusy elektryczne SPAK będą napędzane energią produkowaną lokalnie, z odpadów, które w innym przypadku trafiłyby na składowiska.
  • Mniej emisji – prąd z odpadów to czystsza alternatywa niż energia z paliw kopalnych.
  • Bezpieczeństwo energetyczne – Szczecin zyskuje stabilne, lokalne źródło energii dla swojego transportu zbiorowego.
  • Większa flota zeroemisyjna – w 2026 roku miasto będzie miało już 34 autobusy elektryczne, zasilane w większości energią z EcoGeneratora.

Komentarze