Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin znalazł ponad 5 mln zł dla PKS. Środków na przywrócenie linii G nadal brak

infobus
20.12.2024 08:01
0 Komentarzy

17 grudnia Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie rozstrzygnął przetarg nieograniczony na wykonywanie usług przewozowych w zakresie przewozu osób na liniach autobusowych.

Chodzi o wybrane trasy dziennej i nocnej komunikacji miejskiej oraz „transport na żądanie”. „Starym” i „nowym” operatorem na tych trasach jest PKS Szczecin, z którym ZDiTM przedłużył teraz umowę o kolejny rok. Ma obowiązywać nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 2025 r. i nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r. O tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie linie autobusowe obejmuje przetarg rozstrzygnięty przez ZDiTM Szczecin?
  2. Jakie wymagania techniczne musi spełniać tabor autobusowy obsługujący zamówienie ZDiTM?
  3. Dlaczego ZDiTM zaakceptowało ofertę przewoźnika, która przekraczała budżet o ponad 5 mln zł?
ZDiTM Szczecin znalazł ponad 5 mln zł dla PKS.
ZDiTM Szczecin dokłada ponad 5 mln zł do linii obsługiwanych przez PKS / fot. PKS Szczecin

Linie do obsługi

Zamówienie dotyczy wykonywania usług przewozowych zgodnie z rozkładami jazdy dostarczonymi przez zamawiającego na liniach autobusowych w dziennej, nocnej komunikacji i obsłudze transportu na żądanie. ZDiTM przeznaczył przewoźnikowi do obsługi następujące linie:

  • dzienne zwykłe – A, 52, 58, 59, 63, 76, 85, 88, 98, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 241, 242, 243, 244,
  • nocne – 521, 522, 523, 525, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 535, 536,
  • transport na żądanie – 904, 908.
ZDiTM Szczecin znalazł ponad 5 mln zł dla PKS.
ZDiTM Szczecin dokłada ponad 5 mln zł do linii obsługiwanych przez PKS / fot. PKS Szczecin

Więcej wozokilometrów

ZDiTM planuje, że przewoźnik w trakcie obowiązywania umowy wykona aż 4.360.026,83 wozokilometrów. To o ponad 300 tys. wzkm więcej niż w przetargu rok temu. Do tego przewoźnik przejedzie jeszcze 4.198 wozogodziny, wynikające z czasu funkcjonowania transportu na żądanie. Powyższe wielkości mogą ulec zmianie w granicach +/- 30%.

Do realizacji zadań przewozowych ZDiTM wymaga minimum 87 autobusów (razem z taborem rezerwowym) w tym:

  • 9 sztuk autobusów klasy MIKRO,
  • 42 sztuk taboru MAXI,
  • 36 sztuk autobusów MEGA – przegubowych.

Usługi przewozowe mają być wykonywane taborem niskopodłogowym, przystosowanym do przewozów osób w komunikacji miejskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Za autobus niskopodłogowy ZDiTM uznaje pojazd, w którym podłoga przestrzeni pasażerskiej o wzniosie maksymalnie 370 mm tworzy powierzchnię bez stopni na odcinku minimum od przodu autobusu do miejsca zakończenia drugich drzwi. Wszystkie pojazdy zgłoszone do obsługi w ciągu 60 dni od podpisania umowy muszą być w barwach miasta Szczecin, tj. Floating Garden. Zabronione będzie umieszczanie reklam na szybach bocznych autobusów realizujących zamówienie. Średni wiek taboru nie może przekraczać 17 lat. Z kolei maksymalny wiek taboru nie może przekraczać 20 lat. Zamawiający wymaga, aby przewoźnik posiadał na obszarze działania zamawiającego lub gmin sąsiednich bazę transportową wraz z niezbędnym wyposażeniem dla dokonywania bieżących napraw i codziennej kontroli stanu sprawności technicznej taboru realizującego usługi będące przedmiotem zamówienia. Wykonawca kupując nowy autobus musi nabyć go z silnikiem spełniającym normę EURO 6, jeżeli natomiast dokonuje zakupu autobusu używanego, to musi on posiadać silnik spełniający normę emisji spalin nie mniejszą niż EURO 3.

ZDiTM Szczecin znalazł ponad 5 mln zł dla PKS.
ZDiTM Szczecin dokłada ponad 5 mln zł do linii obsługiwanych przez PKS / fot. PKS Szczecin

Akceptacja oferty ponad budżetem

Przypomnijmy, że 22 listopada ZDiTM Szczecin otworzył jedną ofertę w przetargu liniowym. Swoją propozycję złożyła firma:

  • Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinie sp. z o.o. – cena 72.813.994,84 PLN brutto.

Budżet zamawiającego na przewozy wynosił 67.370.889,00 PLN. Mieliśmy więc jedną ofertę, która przekraczała możliwości finansowe ZDiTM o ponad 5 mln zł. Mimo tego, 17 grudnia ZDiTM poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty. Propozycja od PKS Szczecin została zaakceptowana. To znaczy, że udało się wygospodarować brakującą kwotę – niespełna 5,5 mln zł. Dodajmy jeszcze, że przewoźnik uzyskał łącznie 60 pkt, w tym 60 pkt za cenę i 0 pkt w kryterium wieku taboru.

Rozstrzygnięty przetarg ZDiTM znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-0c1e10c2-035d-4682-a5eb-a4eedec46e67

ZDiTM Szczecin dokłada ponad 5 mln zł do linii obsługiwanych przez PKS / fot. PKS Szczecin
ZDiTM Szczecin dokłada ponad 5 mln zł do linii obsługiwanych przez PKS / fot. PKS Szczecin

Brak środków na przywrócenie linii G

Decyzji ZDiTM nie można oderwać od faktu, że w dalszym ciągu szczeciński organizator przewozów boryka się z niedoborem środków finansowych na przywrócenie zawieszonych linii czy też na uatrakcyjnienie siatki połączeń. Potrzeby reformy siatki połączeń w mieście są ogromne, co też sygnalizują mieszkańcy. Jako jeden z przykładów można podać postulat przywrócenia linii pospiesznej G, która została zawieszona 9 października 2021 roku. Koszt przywrócenia tej linii oszacowano na około 2 mln zł rocznie. Miasto jednak konsekwentnie odmawia przywrócenia autobusów linii G, powołując się na brak środków.

– „Niestety, pieniądze nie biorą się znikąd, tylko z określonych zadań. Jeśli będziemy mieć finansowanie, to uruchomimy tę linię” – mówił jeszcze w październiku zastępca prezydenta miasta Łukasz Kadłubowski.

W kontekście tych słów, decyzja ZDiTM o dołożeniu 5 mln zł i akceptacji oferty na roczne przewozy wydaje się być co najmniej niezrozumiała…

Komentarze