Szczecin wybrał ofertę Solarisa na cztery MAXI elektrobusy dla SPA Klonowica
2 czerwca 2025 roku Szczecin, działając w imieniu SPA Klonowica, ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.
Jedyną ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa. O tym zamówieniu (ze wsparciem w ramach programu „Zielony Transport Publiczny) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Po zrealizowaniu wszystkich zamówień SPAK będzie posiadał w swojej flocie 34 elektrycznych autobusów.
Rozkład jazdy:
- Ile ofert wpłynęło w przetargu ogłoszonym przez Gminę Miasto Szczecin?
- Jaką cenę jednostkową netto za jeden autobus elektryczny Urbino 12 zaproponował Solaris?
- Jakie parametry techniczne będą miały zamówione autobusy elektryczne?
Cztery dwunastki
Zamówienie dotyczy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” i obejmuje zakup czterech niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. To drugie podejście miasta do tego zamówienia – poprzednie postępowanie unieważniono z powodu braku ofert. Tym razem, po zmianach w dokumentacji przetargowej, wpłynęła jedna propozycja, którą uznano za zgodną z wymaganiami formalnymi i mieszczącą się w budżecie.
Ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach, proponując model Solaris Urbino 12 electric za 12.693.600 PLN brutto, czyli 10.320.000 PLN netto. To daje cenę jednostkową netto za jeden Urbino 12 electric na poziomie 2.580.000 PLN netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 14.760.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta zmieściła się w budżecie zamawiającego.
Oferta została wybrana na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena (60%)
✅ zużycie energii wg testu SORT 2 (10%)
✅ gwarancja całopojazdowa (15%)
✅ pojemność magazynu energii (10%)
✅ termin realizacji (5%)
Łączna punktacja oferty Solarisa wyniosła 80 punktów. Czas na realizację dostawy określono na maksymalnie 270 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy, co oznacza, że elektrobusy powinny dotrzeć do Szczecina najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2026 roku.
Szczegóły techniczne
Zamówione pojazdy będą mieć długość od 11,8 do 12,5 metra oraz wysokość nieprzekraczającą 3,35 m. Konstrukcja zapewni pełną niskopodłogowość, przyklęk oraz przestrzeń dla wózka inwalidzkiego i roweru. Autobusy będą wyposażone w akumulatory trakcyjne o pojemności minimum 120 kWh, co zapewni zasięg co najmniej 120 km. Pojazdy będzie można ładować zarówno przez złącze plug-in (min. 120 kW), jak i pantograf (400 kW), zamontowany w osi pojazdu, 8,8 m od jego czoła.
Nowe autobusy elektryczne będą wyposażone w:
- klimatyzację i ogrzewanie elektryczne,
- system odzyskiwania energii (rekuperację),
- możliwość ładowania zarówno przez pantograf, jak i złącze plug-in,
- monitoring z minimum ośmioma kamerami,
- ładowarki USB dla pasażerów,
- przestrzeń dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Na pokładzie znajdą się m.in. zamknięta kabina kierowcy
Link do postępowania: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-dc6f9070-38b8-45f6-a8d7-c2b2b69b771d
Zakupowe tło
Szczecin konsekwentnie rozwija flotę autobusów elektrycznych, dążąc do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej. Po zrealizowaniu wszystkich zamówień SPAK będzie posiadał w swojej flocie 34 elektrycznych autobusów., co stanowi znaczący krok w kierunku zrównoważonego transportu.
W listopadzie 2024 roku Gmina Miasto Szczecin podpisała umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 14 autobusów elektrycznych: 10 przegubowych Solaris Urbino 18 electric oraz 4 standardowych Solaris Urbino 12 electric. Wartość kontraktu wynosiła 55 mln zł, z czego 57,9 mln zł pochodziło z dofinansowania w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy.
Dzięki oszczędnościom z poprzedniego przetargu, w grudniu 2024 roku Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ogłosiło przetarg na zakup dodatkowych 4 niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. W maju 2025 roku jedyną ofertę złożyła firma Solaris, proponując dostawę pojazdów za 12,69 mln zł, co mieściło się w budżecie zamawiającego. O tym kontrakcie piszemy powyżej.
Miasto inwestuje również w rozwój infrastruktury ładowania, planując budowę nowych stacji ładowania na zajezdni przy ul. Klonowica. Ponadto, Szczecin rozważa wprowadzenie autobusów wodorowych do swojej floty, co potwierdzają testy pojazdów marki NesoBus przeprowadzone w lipcu 2023 roku oraz e-Citaro Fuel-Cell marki Mercedes Benz, który woził pasażerów przez ponad dwa tygodnie od 18 lutego do 4 marca 2025 roku.
Szczecin złożył wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego o dofinansowanie zakupu 50 autobusów wodorowych (35 przegubowych i 15 standardowych) w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Wartość projektu wynosi około 231 milionów złotych brutto, a dostawy planowane są na lata 2028–2030.
Nowe pojazdy miałyby zasilić flotę Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”, obsługującego linie w prawobrzeżnej części miasta. Dodatkowo, Szczecin planuje budowę odpowiedniej infrastruktury do tankowania wodoru, co jest kluczowe dla eksploatacji tego typu pojazdów. Prace nad budową stacji tankowania wodoru są prowadzone, choć szczegóły dotyczące lokalizacji i harmonogramu realizacji nie zostały jeszcze podane.
Władze miasta planują również zakup 30 nowych autobusów hybrydowych, przeznaczając na ten cel około 70 milionów złotych z własnego budżetu. Decyzja ta wynika z ograniczeń w dostępności unijnych funduszy na pojazdy niskoemisyjne oraz z potrzeb operacyjnych lokalnego transportu publicznego.
Ponadto, Szczecin rozważa nabycie około 40 spalinowych lub hybrydowych autobusów dla SPA Dąbie oraz SPA Klonowica, które w większości miałyby trafić do prawobrzeżnej spółki przewozowej. Miasto chce też wrócić do wieloletnich umów przewozowych, co pomogłoby ustabilizować proces wymiany floty obu spółek.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze