Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin ponownie kupuje autobusy używane. MEGA szóstka dla SPA Dąbie

infobus
23.03.2025 11:01
0 Komentarzy

Dnia 21 marca 2025 roku Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie ogłosiło przetarg na dostawę 5 sztuk autobusów przegubowych niskopodłogowych z rynku wtórnego.

To kolejny takie zamówienie przewoźnika – rok temu, a dokładniej w styczniu 2024 roku SPA Dąbie ogłosiło przetarg na dostawę używanych autobusów miejskich. Przewoźnik poszukiwał pojazdów o długości 12 oraz 18 metrów, wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2013 lub 2014 roku, z przebiegiem mieszczącym się w przedziale od 600 do 850 tysięcy kilometrów.

Rozkład jazdy:

Jasne! Oto trzy pytania w prostszej wersji:

  1. Jakie warunki muszą spełniać używane autobusy, które chce kupić Szczecin?
  2. Dlaczego Szczecin nie kupuje nowych autobusów, tylko używane?
  3. Co wynikło z testów autobusu wodorowego w lutym 2025 roku?
SPAD Szczecin na zakupach z drugiej ręki
SPAD Szczecin na zakupach z drugiej ręki / fot. SPAD Szczecin

MEGA szóstka

Tym razem Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie sięga jeszcze głębiej i poszukuje pojazdów wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2010 roku, których przebieg nie może przekroczyć 900 000 km. Autobusy muszą być wyposażone w niskopodłogowy dostęp, odpowiednie ogrzewanie, wentylację i klimatyzację, a także w systemy monitoringu oraz automatycznego gaszenia pożarów w komorze silnika. Pojazdy powinny także spełniać normy emisji spalin co najmniej EURO 5.

Wymagania dotyczące doświadczenia oferentów obejmują m.in. konieczność dostarczenia pojazdów w pełni sprawnych, które były użytkowane przez nie więcej niż trzech właścicieli. W przypadku wybranych ofert przewidziano prawo do przeprowadzenia oględzin pojazdów przed ostatecznym zakupem, z możliwością odstąpienia od wyboru najkorzystniejszej propozycji.

Kryterium oceny ofert będzie opierało się na cenie, a na oferty zamawiający czeka do 14 kwietnia 2025 roku. Oferta musi obejmować dostawę autobusów do siedziby Zamawiającego w Szczecinie, a termin realizacji zamówienia wynosi maksymalnie 60 dni od podpisania umowy. Link do postępowania: https://spad.szczecin.pl/bip/przetargi/zp-rs-1-2025-dostawa-5-szt-autobusow-przegubowych-niskopodlogowych-z-rynku-wtornego/

SPAD Szczecin na zakupach z drugiej ręki
SPAD Szczecin na zakupach z drugiej ręki / fot. SPAD Szczecin

Zakupowe tło

W styczniu 2024 roku SPA Dąbie ogłosiło przetarg na dostawę używanych autobusów miejskich. Przewoźnik poszukiwał pojazdów o długości 12 oraz 18 metrów, wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2013 lub 2014 roku, z przebiegiem mieszczącym się w przedziale od 600 do 850 tysięcy kilometrów. Wymagania obejmowały m.in. pojemność co najmniej 80 pasażerów dla autobusów 12-metrowych (z minimum 28 miejscami siedzącymi) oraz co najmniej 130 pasażerów dla autobusów przegubowych (z minimum 35 miejscami siedzącymi). Dodatkowo, pojazdy miały być wyposażone w klimatyzację oraz miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Z kolei w grudniu 2024 roku pojawiły się informacje o planach Szczecina dotyczących zakupu autobusów zasilanych wodorem. Pojazdy te miałyby trafić do SPA Dąbie, gdzie – zdaniem władz miasta – sprawdziłyby się głównie ze względu na zasięg. Pod tym kątem — w lutym 2025 roku SPA Dąbie rozpoczęło testy autobusu wodorowego Mercedes-Benz eCiatro fuel cell na szczecińskich liniach. Pojazd przez dwa tygodnie bezpłatnie przewoził pasażerów na różnych trasach, co miało na celu zebranie doświadczeń związanych z eksploatacją tego typu pojazdów.

Komentarze