Szczecin odbiera pierwsze elektrobusy z kontraktu na 14 sztuk. Od Solarisa
SPAK Szczecin rozpoczęło odbiory pierwszych autobusów elektrycznych z dużego kontraktu obejmującego czternaście pojazdów.
Decyzja o rozpoczęciu dostaw została potwierdzona 5 grudnia 2025 roku, kiedy do miasta dotarły cztery pierwsze elektrobusy. O umowie na elektryczną czternastkę i późniejszym domówieniu jeszcze czterech elektryków pisaliśmy już w TransInfo. Nowe autobusy zasilą komunikację miejską i dołączą do największego w historii miasta programu odnowy taboru autobusowego i tramwajowego.
Rozkład jazdy
- Ile elektrobusów obejmuje aktualny kontrakt dla Szczecina?
- Która firma produkuje i dostarcza nowe elektryczne autobusy?
- Jakiego modelu dotyczą pierwsze odebrane pojazdy?
Elektryczne autobusy dla Szczecina
Szczecin otrzymał pierwszą partię z zamówionych 14. zeroemisyjnych autobusów wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach. Kontrakt obejmuje zarówno autobusy dwunastometrowe Solaris Urbino 12 electric, jak i przegubowe osiemnastometrowe Solaris Urbino 18 electric.
Jak potwierdził wiceprezydent miasta, Łukasz Kadłubowski, „najpierw trzeba złożyć zamówienie, a potem przez wiele miesięcy czekać na produkcję, testy i odbiory”. Wczoraj do Szczecina dotarły kolejne 4 autobusy elektryczne! Zasilą naszą flotę i krok po kroku będą poprawiać komfort podróżowania po mieście. Pracujemy dalej — efekty będą widoczne na ulicach jeszcze w tym i przyszłym roku
Nowe autobusy elektryczne powstają w fabryce Solaris Bus & Coach w Bolechowie. Wyposażono je w baterie o znacznej pojemności, pozwalające na obsługę całodniowych zadań przewozowych, oraz w silniki trakcyjne zapewniające płynną jazdę i niską emisję hałasu. Konstrukcja niskopodłogowa podnosi komfort pasażerów, a systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz nowoczesne oświetlenie LED poprawiają funkcjonalność flotową. Dostawy kolejnych elektrobusów mają następować etapowo, tak aby wszystkie pojazdy zasiliły komunikację miejską w 2025 i na początku 2026 roku.
Wówczas elektryczna flota szczecina będzie liczyła 34 e-busy – wszystkie marki Solaris.
Nie tylko elektryki
Zakup 14. elektrobusów jest częścią szerokiego programu, w ramach którego trzy szczecińskie spółki komunikacyjne zamawiają łącznie osiemdziesiąt dwa autobusy. Równolegle trwa produkcja dwunastu nowych tramwajów, a w ostatnich osiemnastu miesiącach miasto zakontraktowało tabor o wartości przekraczającej 300 mln zł. To najwyższy poziom inwestycji w autobusy i tramwaje w historii szczecińskiej komunikacji miejskiej.Dopełnieniem programu są trwające postępowania na dodatkowe autobusy mild-hybrid dla spółki Klonowica, gdzie przewidziano również prawo opcji. Zainteresowanie wyraziły firmy Solaris i MAN Truck & Bus Polska, a miasto zakłada, że umowa zostanie podpisana jeszcze w tym roku.
Podsumowując: Szczecin konsekwentnie rozwija flotę autobusów elektrycznych, dążąc do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej. Po zrealizowaniu wszystkich zamówień SPAK będzie posiadał w swojej flocie 34 elektrycznych autobusów., co stanowi znaczący krok w kierunku zrównoważonego transportu.
- W listopadzie 2024 roku Gmina Miasto Szczecin podpisała umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 14 autobusów elektrycznych: 10 przegubowych Solaris Urbino 18 electric oraz 4 standardowych Solaris Urbino 12 electric. Wartość kontraktu wynosiła 55 mln zł, z czego 57,9 mln zł pochodziło z dofinansowania w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki oszczędnościom z poprzedniego przetargu, w grudniu 2024 roku Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ogłosiło przetarg na zakup dodatkowych 4 niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. W maju 2025 roku jedyną ofertę złożyła firma Solaris, proponując dostawę pojazdów za 12,69 mln zł, co mieściło się w budżecie zamawiającego.
- Miasto inwestuje również w rozwój infrastruktury ładowania, planując budowę nowych stacji ładowania na zajezdni przy ul. Klonowica.
- Ponadto, Szczecin rozważa wprowadzenie autobusów wodorowych do swojej floty, co potwierdzają testy pojazdów marki NesoBus przeprowadzone w lipcu 2023 roku oraz e-Citaro Fuel-Cell marki Mercedes Benz, który woził pasażerów przez ponad dwa tygodnie od 18 lutego do 4 marca 2025 roku. Szczecin złożył wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego o dofinansowanie zakupu 50 autobusów wodorowych (35 przegubowych i 15 standardowych) w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Wartość projektu wynosi około 231 milionów złotych brutto, a dostawy planowane są na lata 2028–2030. Nowe pojazdy miałyby zasilić flotę Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”, obsługującego linie w prawobrzeżnej części miasta. Dodatkowo, Szczecin planuje budowę odpowiedniej infrastruktury do tankowania wodoru, co jest kluczowe dla eksploatacji tego typu pojazdów. Prace nad budową stacji tankowania wodoru są prowadzone, choć szczegóły dotyczące lokalizacji i harmonogramu realizacji nie zostały jeszcze podane.
- Władze miasta realizują zakup 22 nowych autobusów hybrydowych dla SPA Dąbie (z opcją „drugie tyle”) i to z własnego budżetu. Decyzja ta wynika z ograniczeń w dostępności unijnych funduszy na pojazdy niskoemisyjne oraz z potrzeb operacyjnych lokalnego transportu publicznego.
- Szczecin jest też blisko sześciu hybrydowych autobusów dla SPA Klonowica (z opcją „drugie tyle”).
- Miasto chce też wrócić do wieloletnich umów przewozowych, co pomogłoby ustabilizować proces wymiany floty obu spółek.




Komentarze