Szczecin liberalizuje specyfikację MAXI elektrobusów, ale… Analiza SWZ
Gmina Miasto Szczecin chce dokupić cztery autobusy klasy I kategorii MAXI. W tym celu miasto ogłosiło drugi przetarg na dostawcę tych pojazdów.
Za pierwszym razem, postępowanie zostało unieważnione, bowiem zamawiający nie otrzymał ofert. Zakupy są dofinansowane z programu: Zielony Transport Publiczny. O ogłoszeniu powtórki przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Czy tym razem uda się pozyskać choć jedną ofertę? Sprawdzamy co się zmieniło w SWZ.
Rozkład jazdy:
- Czy liberalizacja warunków SWZ – np. usunięcie wymogu baterii LTO – przyczyni się do zwiększenia liczby ofert?
- Czy wymagania techniczne dotyczące lokalizacji pantografu i wysokości pojazdu nadal mogą ograniczać konkurencję?
- Czy podejście zamawiającego do zmian SWZ wpłynie na decyzję producentów o złożeniu oferty?
Ocena ofert
Pierwsze zmiany widać w kryteriach oceny ofert – jest ich więcej. Aktualnie przedstawiają się one następująco: cena (60%), zużycie energii elektrycznej (10%), gwarancja całopojazdowa (15%), pojemność magazynu energii (10%), termin wykonania zamówienia (5%).
Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Szczecin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- zużycie energii elektrycznej wg testu SORT 2 – niższe lub równe 0,90 kWh/km – 10 pkt,
- gwarancja całopojazdowa wynosząca 72 miesiące – 15 pkt,
- pojemności magazynu energii równa lub wyższa od 140 kWh – 10 pkt,
- termin realizacji zamówienia do 270 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy – 5 pkt (nowe kryterium).
Specyfikacja techniczna
Nowe elektrobusy mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m, a wysokość max. 3,35 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 15 letni okres eksploatacji autobusu.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Elektrobusy muszą posiadać magazyn energii o pojemności min. 120 kWh. Zamawiający wymaga, aby magazyn energii stanowiły akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia. Baterie mają umożliwiać zasięg min. 120 km na jednym ładowaniu. Ładowanie pojazdów ma się odbywać na dwa sposoby. Oczywiście musi być wtyczka plug-in. W tym wypadku zakres mocy ładowania wolnego ma wynosić 120 kW. Do tego dojdą szybkie ładowania pantografowe o mocy 400 kW. Pantograf ma być zlokalizowany w osi pojazdu, w stanie podniesionym w odległości 8800 mm od czoła pojazdu.
Wentylacja naturalna przestrzeni pasażerskiej będzie odbywała się przy pomocy okien przesuwnych z lewej i prawej strony. Ponadto, autobusy będą wyposażone w wentylatory elektryczne i klimatyzację. W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany. W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu.
Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdą się tablice o przekątnej 22 cale, wyświetlające informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków – całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru.
Liberalizacja SWZ
W aktualnym SWZ zniknął wymóg baterii LTO, czy też maksymalnej ilości czynnika chłodniczego w klimatyzacji. Ograniczeniem jest jednak nadal max. wysokość autobusów – do 3,35 m oraz wymóg umieszczenia pantografu w konkretnej odległości od czoła pojazdu. Oczywiście SWZ w dalszym ciągu spełnia Solaris. Pozostaje pytanie – czy ktoś jeszcze? Po usunięciu wymogu baterii LTO być może wymaganiom zamawiającego będzie mógł sprostać Irizar. Problemem może okazać się również postawa zamawiającego – który w pierwszym przetargu bardzo niechętnie zmieniał SWZ na prośby wykonawców. Poskutkowało to oczywiście brakiem ofert. Zatem uzyskanie jednej lub większej liczby ofert zależeć będzie od podejścia zamawiającego do pytań od wykonawców. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 23 kwietnia.
Po więcej informacji o tym przetargu odsyłamy do strony: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-dc6f9070-38b8-45f6-a8d7-c2b2b69b771d
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze