Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świdnica wybiera dostawcę ładowarek plug-in do elektrobusów. To Elektrometal

infobus
12.02.2025 07:04
0 Komentarzy

3 lutego Gmina Miasto Świdnica rozstrzygnęła przetarg nieograniczony, którego przedmiotem jest zakup i montaż towarzyszącej infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych.

Chodzi o ładowarki typu plug-in wraz z budową niezbędnej sieci elektroenergetycznej. Zamówienie ma dofinansowanie dotacją z NFOŚiGW z projektu w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW „Zielony transport publiczny (Faza II)”.  Do zamawiającego zgłosiły się cztery firmy. Inwestycja ma być zakończona do 15 maja 2025 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma wygrała przetarg na dostawę ładowarek autobusowych w Świdnicy?
  2. Ile wynosiła kwota, którą Gmina Miasto Świdnica przeznaczyła na zakup ładowarek?
  3. Jaką cenę zaproponowała najtańsza oferta w przetargu?
Świdnica wybiera dostawcę ładowarek plug-in do elektrobusów / fot. UM Świdnica

Ładowarki stacjonarne

Przypomnijmy, że zamówienie obejmuje zakup, dostawę, niezbędne prace budowlane zgodne z pozwoleniem na budowę i montaż 6 stacjonarnych ładowarek 2 stanowiskowych (2 wyjściowych) plug-in, co stanowi 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych wyposażonych w dwa złącza CCS każda. Ładowarki mają pracować w trybie zintegrowanym (dwustanowiskowo) z możliwością ładowania prądem stałym i mocą (2x 75 kW) lub (1×150 kW). Oznacza to możliwość przełączania mocy na jedno gniazdo 75/150 kW. Zamawiający zakłada, że przy użyciu 1 ładowarki będzie możliwe pełne naładowanie baterii w 2 autobusach jednocześnie w przeciągu 5 godzin (ładowaniem podstawowe) lub ładowanie prądem (mocą) 150 kW  zapewniające pełne naładowanie magazynu energii w 1 autobusie w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Wskazane czasy ładowania odnoszą się do baterii o pojemności 376 kWh.

Dodatkowo w ramach realizacji przedmiotu zamówienia wykonawca ma przeprowadzić niezbędne prace budowlane, posadowić ładowarki w miejscu wskazanym w dokumentacji technicznej, a następnie podłączyć je do sieci niskiego napięcia i uruchomić (w tym przeprowadzić pełną integrację systemów komunikacji ładowarek z autobusami EV).  

Najtańsza oferta, najkorzystniejsza

17 stycznia Świdnica otworzyła cztery oferty, które pochodzą od firm:

  • Elektrometal S.A. – cena 1.351.765,08 PLN,
  • Ekoenergetyka-Polska S.A. – cena 2.087.717,13 PLN,
  • ZPUE S.A. – cena 1.887.656,40 PLN,
  • Arinea sp. z o.o. – cena 2.733.214,95 PLN.

Urzędnicy poinformowali, że na ładowarki mają przygotowaną sumę 1.760.000,00 PLN. W tej sytuacji, tylko jedna z czterech złożonych ofert zmieściła się w tej kwocie i to jeszcze ze sporym zapasem. Najbliżej tego kontraktu był zatem Elektrometal. I o takim właśnie wyniku zamawiający poinformował 3 lutego. Dostawcą ładowarek plug-in dla Świdnicy będzie Elektrometal, który w przetargu zdobył 100 pkt. Link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1014938

Na koniec warto dodać, że 11 lutego 2025 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników MPK Świdnica zatwierdziło plan działalności na 2025 rok, który zakłada realizację kluczowych inwestycji w rozwój ekologicznego transportu miejskiego. Spółka sfinalizuje zakup trzech autobusów oraz dwóch ładowarek plug-in.

Przewoźnik rozpocznie również budowę nowoczesnej instalacji OZE na terenie zajezdni. To najważniejszy projekt 2025. Instalacja OZE o mocy 2 MW wraz z magazynem energii o pojemności 6 MW ma kosztować 35 mln zł, z czego w 2025 roku przewidziano wydatki na poziomie 5 mln zł.

-„Najistotniejszym elementem planu jest rozpoczęcie w tym roku prac przy instalacji wyspowej OZE o mocy 2 MW wraz z magazynem energii 6 MW na terenie zajezdni – podkreśla Beata Moskal-Słaniewska, prezydent Świdnicy.

Komentarze