Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świdnica będzie miała cztery MEGA elektrobusy. MPK dokłada trójkę od Solarisa

infobus
08.10.2024 19:07
0 Komentarzy

7 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy oficjalnie rozstrzygnęło przetarg na dostawę trzech autobusów elektrycznych przegubowych.

Przypomnijmy, że zamówienie jest dofinansowane z programu ZTP 3.0. Ostatni taki kontrakt (z tym, że na autobusy w wersji standardowej) trafił do Solarisa. Dodajmy, że miasto, które równolegle prowadziło postępowanie na jeden elektryczny przegubowiec ma już podpisaną umowę. Także z Solaris Bus & Coach.

SPIS TREŚCI:

  1. Jakie kryteria oceny ofert były brane pod uwagę przy wyborze dostawcy trzech autobusów elektrycznych przegubowych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy?
  2. Które firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę trzech autobusów elektrycznych przegubowych i jakie były ich ceny jednostkowe netto?
  3. Jakie są kluczowe wymagania techniczne i wyposażeniowe dla nowych autobusów elektrycznych przegubowych zamówionych przez MPK Świdnica?
Świdnica będzie miała cztery MEGA elektrobusy. MPK dokłada trójkę od Solarisa
Świdnica będzie miała cztery MEGA elektrobusy. MPK dokłada trójkę od Solarisa

Dwie oferty

Świdnicki SWZ nie stawiał przed producentami wyśrubowanych wymagań. Można więc powiedzieć, że jest liberalny. Co do kryteriów oceny ofert, to tutaj również nie znajdziemy premii dla rozwiązań stosowanych przez konkretnych producentów. W tej sytuacji naturalnym kandydatem do złożenia oferty był Solaris, a oprócz niego naszym drugim kandydatem był Daimler Buses Polska z eCitaro G.

Przypomnijmy, że 2 lipca do zamawiającego wpłynęły dwie oferty od:

  • Daimler Buses Polska z ceną 16.534.890,00 PLN brutto / 13.443.000 PLN netto, co daje jednostkową cena za model Mercedes-Benz eCitaro G na poziomie 4.481.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach z ceną 12.269.250,00 PLN brutto / 9.975.000 PLN netto, co daje jednostkową cena za model Urbino 18 electric na poziomie 3.325.000 PLN netto.

Z kolei kwota przeznaczona na realizację zamówienia to 14.022.000,00 PLN brutto, czyli mamy tylko jedną ofertę w budżecie.

Świdnica będzie miała cztery MEGA elektrobusy. MPK dokłada trójkę od Solarisa
Świdnica będzie miała cztery MEGA elektrobusy. MPK dokłada trójkę od Solarisa

Solaris wygrywa

15 lipca zamawiający wybrał najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych i eksploatacyjnych (10%), oszczędności energii i ochrony środowiska (10%), warunków gwarancji (20%).

Wśród kryteriów technicznych, zamawiający punktował:

  • pojemność magazynów energii powyżej 440 kWh – 8 pkt,
  • autobus wyposażony w więcej niż 1 gniazdo typu plug-in do podłączenia ładowarki – 1 pkt,
  • spełnienie wymogu niepalności dla wszystkich elementów nadwozia stanowiących wyposażenie przedziału pasażerskiego oraz kabiny kierowcy – 1 pkt.

W wyniku takich obliczeń , 7 października zwycięzcą został Solaris, który uzyskał sumę 90 pkt. Jego konkurent – Daimler Buses Polska zdobył łącznie 79,52 pkt.

Świdnica będzie miała cztery MEGA elektrobusy. MPK dokłada trójkę od Solarisa
Świdnica będzie miała cztery MEGA elektrobusy. MPK dokłada trójkę od Solarisa

Specyfikacja techniczna

Trzy autobusy elektryczne mają mieć długość od 17,8 do 18,75 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-0. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi, o sumarycznej mocy netto minimum 240 kW. W układzie napędowym ma być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Zgromadzona energia w bateriach trakcyjnych musi umożliwić przejechanie w każdych warunkach co najmniej 200 km bez ładowania. Autobusy mają być wyposażone w co najmniej 1 gniazdo typu plug-in do połączenia ładowarki oraz w szynę zlokalizowaną na dachu autobusu do łączności z pantografem.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpowiednich dla komunikacji miejskiej, tapicerowanych, miękkich, o ergonomicznych kształtach, z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Stanowisko pracy kierowcy ma stanowić kabina całkowicie wydzielona z osobnym wejściem przez pierwsze skrzydło drzwi przednich i wyposażona w drzwi bezpośrednio prowadzące do przestrzeni pasażerskiej, zamykanymi na zamek patentowy.

Informacja pasażerska to 6 zewnętrznych diodowych tablic informacyjnych dostosowujących automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych plus dwie wewnętrzne tablice informacyjne. Tablica zewnętrzna przednia ma być dwukolorowa, pełnowymiarowa, charakteryzująca się wysokim kontrastem, wyświetlająca numer linii w kolorze białym i kierunek jazdy w kolorze bursztynowym. Przejdźmy do tablic wewnętrznych – gdzie pierwsza –  minimum 22 calowa tablica informacyjna powinna mieć podświetlanie LED i ma być przeznaczona do emisji przekazu, m.in. przebiegu trasy, przystanków, ewentualnych objazdów, daty, godziny oraz innych informacji. Druga zaś – to tablica informacyjna typu LCD, prezentująca przebieg trasy w formie choinki, minimalna przekątna 38 cali.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-c74cb579-0d07-11ef-9b7e-467806a93518

Komentarze