Svealandstrafiken stawia mocniej na Volvo i zamawia pierwsze autobusy 8900 Electric
Szwedzki operator transportu publicznego Svealandstrafiken zamówił 106 autobusów elektrycznych Volvo, które będą obsługiwać połączenia miejskie i regionalne w hrabstwach Örebro i Västmanland.
Zamówienie obejmuje 60 egzemplarzy nowego modelu Volvo 8900 Electric oraz 13 przegubowych autobusów miejskich Volvo 7900 Electric Articulated. Kolejne 33 pojazdy tego modelu zostały domówione w ramach opcji.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamówił Svealandstrafiken i jakie modele wybrano?
- Dlaczego operator zrezygnował z zamówienia u Ebusco i jakie działania podjął?
- Jakie innowacje i ulepszenia oferują nowe autobusy Volvo?
Szerszy plan bez Ebusco
Decyzja ta jest częścią szerokiego planu elektryfikacji floty Svealandstrafiken i wynika z problemów z realizacją wcześniejszego zamówienia u holenderskiego Ebusco, które boryka się z trudnościami finansowymi. Operator zdecydował się anulować dwa z trzech zamówień na autobusy Ebusco, a w ich miejsce zamówił autobusy Volvo, które mają zagwarantować terminowe dostawy i stabilność operacyjną.
Nowe Volvo 8900 Electric będą obsługiwać trasy regionalne, łącząc miasta hrabstw Örebro i Västmanland. Dostawy tych pojazdów planowane są na początek 2027 roku. Model ten jest pierwszym w pełni elektrycznym autobusem międzymiastowym Volvo, zbudowanym na platformie BZR Electromobility , która umożliwia optymalizację liczby baterii i infrastruktury ładowania w zależności od potrzeb klienta. Zgodnie z dotychczasową polityką firmy – pojazdy te powinny zostać zabudowane przez egipską firmę MCV.
Natomiast Volvo 7900 Electric Articulated, czyli 18-metrowe autobusy przegubowe, zasilą flotę miejską w Örebro. Dostawy tych pojazdów zaplanowano na 2026 rok. To kolejne autobusy Volvo we flocie Svealandstrafiken, które już wcześniej eksploatowało 17 pojazdów tego producenta w Västerås.
Przełomowe zamówienie
Nowy model Volvo 8900 Electric po raz pierwszy został zamówiony na tak dużą skalę. Volvo podkreśla, że jego atutem jest cicha i wydajna praca, co jest kluczowe dla połączeń między miastami.
– Jesteśmy szczególnie zadowoleni z dużego zamówienia na nasz nowy autobus międzymiastowy Volvo 8900 Electric. Dzięki niemu możemy oferować cichy, wydajny i zrównoważony transport nie tylko w miastach, ale również na trasach regionalnych. Dla Svealandstrafiken to więcej niż tylko zamówienie autobusów elektrycznych – kluczowe były również aspekty społecznej odpowiedzialności i sieci serwisowej, które miały wpływ na wybór partnera do elektryfikacji transportu miejskiego i regionalnego – powiedział Martin Spjern, menedżer rynku w Volvo Buses.
Z kolei Geert Schaap, dyrektor ds. technologii i innowacji w Svealandstrafiken, podkreślił, że firma ceni jakość i innowacyjność Volvo.
-„Cieszymy się na kontynuację współpracy z Volvo Buses, firmą, która podziela nasze zaangażowanie w jakość i innowacje w transporcie publicznym – dodał.
Ze Szwecji i Egiptu
Svealandstrafiken pierwotnie zamówił autobusy elektryczne od Ebusco, jednak problemy finansowe holenderskiego producenta sprawiły, że dostawy były zagrożone. W efekcie operator zdecydował się na anulowanie dwóch z trzech kontraktów, pozostawiając jedynie zamówienie na 23 autobusy Ebusco do obsługi linii miejskich w Örebro.
Volvo Buses przejęło większość zamówienia i zobowiązało się do dostarczenia 73 autobusów na czas, dzięki współpracy z egipskim producentem MCV, który produkuje nadwozia na podwoziach Volvo. Nowe pojazdy będą montowane w nowej fabryce MCV, specjalizującej się w autobusach elektrycznych Volvo. Z koeli podwozia modeli Volvo 7900 Electric Articulated i Volvo 8900 Electric będą produkowane w zakładach Volvo w Borås i Uddevalla w Szwecji.
– Zamówienie 106 autobusów elektrycznych od Svealandstrafiken pokazuje, że obraliśmy właściwy kierunek w naszej strategii na europejskim rynku. Razem z naszymi partnerami będziemy kontynuować rozwój transportu publicznego i dostosowywać naszą ofertę do potrzeb klientów – skomentował Thomas Nylund, wiceprezes Volvo Buses na Europę.
Komfort i bezpieczeństwo kierowców
Nowe autobusy Volvo oferują ulepszone stanowisko pracy dla kierowcy, z dynamicznym panelem instrumentów, czytelnymi wyświetlaczami oraz intuicyjnym rozmieszczeniem przycisków. Celem jest poprawa koncentracji kierowcy i bezpieczeństwa pasażerów.
Komentarze