Star 28 „Osinobus” jak nowy w Starachowicach. Autobusowa legenda
Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach ma nowy eksponat. To Star 28 „Osinobus”, który stał się już ozdobą motoryzacyjnej kolekcji ośrodka.
Pojazd dotarł do muzeum w opłakanym stanie. Teraz efekty dwuletniego remontu kabiny i zabudowy pasażerskiej można podziwiać w muzeum. Dodatkowo jeszcze w tym roku Osinobus wyruszy w dwie trasy: po mieście i ze Starachowic do Nietuliska. Super pomysł!
Ponad 40 lat temu
Stara 28 „Osinobus” można było go spotkać niemal w każdej miejscowości – dziś to bardzo rzadki widok. Jeden uchował się w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach, gdzie trafił z Podkarpacia.
-„Nabywca tego samochodu przejechał nim kilka tysięcy kilometrów i z powodów prywatnych zostawił go i wykorzystywał jako komórkę. Ponad 30 lat ten samochód stał u niego na podwórku” – powiedział Paweł Kołodziejski, dyrektor Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach.
Pierwotnie przeznaczenie tych samochodów było zupełnie inne… Produkowane w Osinach pod Częstochową auta najczęściej dowoziły pracowników do fabryk i kursowały między mniejszymi miejscowości.
-„Jeździ się tym ciężko, bardzo ciężko, ponieważ kierownica nie posiada wspomagania tak jak nowe samochody” – opisuje Włodzimierz Duś z Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach. „Problemem było zawsze odpalanie tego modelu. Jeżeli nie odpalił, no to próbowano różnego rodzaju podgrzewania, nawet do palenia ogniska pod silnikiem samochodu.”
Dziś Star 28 będący w posiadaniu starachowickiego muzeum odpala bez problemu i co więcej – pojedzie na wycieczkę.
-„Nie chcielibyśmy, żeby był tylko i wyłącznie eksponatem muzealnym. Chcielibyśmy też cofnąć się w czasie i zaoferować naszym turystom i zwiedzającym możliwość odbycia takiej „retrowycieczki”” – zapowiedział Paweł Kołodziejski.
Jeszcze w tym roku Osinobus wyruszy w dwie trasy: po mieście i ze Starachowic do Nietuliska.
Trochę techniki
Jak przekazuje muzeum, Star 28 – samochód ciężarowy stanowiący konstrukcję przejściową pomiędzy Starem 27, a modelem docelowym 200. W starachowickiej Fabryce Samochodów Ciężarowych trwały intensywne prace nad przyszłościowym modelem STAR 200 o ładowności 6 ton. Uruchomienie jego produkcji zaplanowano początkowo na lata 1969/1970. Wkrótce okazało się, że nie wszystkie zespoły tego pojazdu będą gotowe. Największe opóźnienie było związane z nową jednostką napędową. W takiej sytuacji zdecydowano się na wprowadzenie tzw. modelu przejściowego. Wykorzystano w nim niektóre nowe zespoły przyszłego Stara 200 oraz zespoły napędowe przejęte z dotychczasowego modelu 27 tj.: rama nośna wraz z osiami, zawieszenie, kabina kierowcy i skrzynia ładunkowa.
Star 28 był napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym (S530A1, wysokoprężny, rzędowy, 6 – cylindrowy, 73,6 kW – 100 KM) – modernizacja silnika modelu 27. Seryjną produkcję tego pojazdu uruchomiono w III kwartale 1968 r. Model ten był przeznaczony do transportu materiałów po drogach o nawierzchni ulepszonej. Samochód STAR 28 posiadał kabinę opracowaną we współpracy z francuską firmą Chausson, która zapewniała kierowcy stosunkowo wygodne warunki pracy – anatomiczne siedzenia z możliwością regulacji, ogrzewanie, wentylację, regulowane położenia koła kierowniczego. Oprócz podstawowego modelu Stara 28 produkowane były jeszcze:
- ciągnik siodłowy Star C28,
- podwozie pod żuraw Star Ż28 lub urządzenia specjalne,
- podwozie BW 28 pod wywrotkę,
- podwozie pod furgony specjalne.
Prezentowany dzisiaj Osinobus posiada zabudowę specjalną przeznaczoną do przewozu pasażerów na nieznaczne odległości. Początkowo zabudowa ta powstała na potrzeby własne jednego z wydziałów Kopalni Rud Żelaza „Osiny”, ale wkrótce okazało się, że konstrukcja doczekała się produkcji seryjnej w nowopowstałym Zakładzie Budowy Maszyn „Osiny” w Poraju (1977).
Jak można się domyśleć nazwa zabudowy to skojarzenie dwóch słów: miejscowości OSINY i BUS – typ pojazdu. W zakładach tych wytwarzano szereg innych zabudów przeznaczonych dla straży pożarnej czy ówczesnej milicji.
Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1988 roku, a produkcję modelu 28 zakończono w 1989.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze