Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sprint postawi 43 odcinkowe pomiary prędkości, a Lifor – 70 nowych fotoradarów

infobus
20.02.2025 17:01
0 Komentarzy

70 nowych fotoradarów i 43 odcinkowe pomiary prędkości (OPP) na polskich drogach – duża inwestycja w bezpieczeństwo.

Nadmierna prędkość pozostaje jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce. W odpowiedzi na to zagrożenie, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przeprowadza szeroko zakrojony projekt rozbudowy systemu automatycznej kontroli ruchu drogowego.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie zostanie zamontowanych najwięcej nowych fotoradarów?
  2. Ile nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości zostanie uruchomionych?
  3. Jaki jest całkowity koszt rozbudowy systemu CANARD?
Sprint postawi 43 odcinkowe pomiary prędkości, a Lifor - 70 nowych fotoradarów
Nowe fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości na polskich drogach – duża inwestycja w bezpieczeństwo / fot. ITD

Noga z gazu

W ramach przedsięwzięcia, które jest finansowane z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, planowana jest instalacja 128 nowych urządzeń rejestrujących, w tym

  • 43 systemów odcinkowego pomiaru prędkości (OPP),
  • 70 fotoradarów,
  • 10 systemów monitorujących przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach
  • 5 systemów do kontroli przejazdów kolejowych.
Sprint postawi 43 odcinkowe pomiary prędkości, a Lifor - 70 nowych fotoradarów / fot. ITD
Sprint postawi 43 odcinkowe pomiary prędkości, a Lifor - 70 nowych fotoradarów / fot. ITD

Nowe fotoradary

W lutym 2025 roku OTD podpisało umowę z firmą Lifor Sp. z o.o., która dostarczy i zamontuje 70 nowych fotoradarów TraffiStar SR390. Te nowoczesne urządzenia będą instalowane na drogach krajowych w miejscach szczególnie niebezpiecznych, gdzie dochodzi do licznych wypadków spowodowanych nadmierną prędkością. Fotoradary mają zdolność do monitorowania kilku pasów ruchu jednocześnie, identyfikowania tablic rejestracyjnych oraz klasyfikowania pojazdów.

Najwięcej fotoradarów zostanie zamontowanych w województwach:
Wielkopolskim (11 urządzeń)
Dolnośląskim (10 urządzeń)
Mazowieckim (8 urządzeń)

Wykonawca będzie miał 71 tygodni na realizację zamówienia, a dostawa i instalacja pierwszego urządzenia nastąpi najpóźniej w ciągu 50 tygodni. Każde nowe urządzenie będzie odpowiednio oznakowane i w pełni zintegrowane z systemem CANARD. Koszt instalacji jednego fotoradaru wynosi blisko 240 tys. zł, a całkowita wartość zawartej umowy na dostawę 70 urządzeń to 16 789 500 zł. Lista lokalizacji 70. fotoradarów

Nowe fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości na polskich drogach – duża inwestycja w bezpieczeństwo / fot. ITD
Nowe fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości na polskich drogach – duża inwestycja w bezpieczeństwo / fot. ITD

Nowe odcinkowe pomiary prędkości

Z kolei w styczniu 2025 Inspekcja zawarła kontrakt z firmą Sprint S.A. na dostawę 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP). Systemy Unicam VELOCITY 4 zostaną zamontowane głównie na autostradach i drogach ekspresowych. Są to zaawansowane technologicznie urządzenia, które będą rejestrować:
🔹 czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka,
🔹 prędkość pojazdu,
🔹 pas ruchu, którym się poruszał,
🔹 warunki atmosferyczne i inne dane rejestrowane w trybie 24/7.

Firma Sprint S.A. ma 76 tygodni na realizację zamówienia, które obejmuje nie tylko montaż systemów, ale także ich integrację z centralnym systemem CANARD. Koszt tego etapu rozbudowy wynosi blisko 85 mln zł. Lista lokalizacji opp 22.01

Marek Konkolewski pełniącym obowiązki Zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego
Marek Konkolewski pełniącym obowiązki Zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego

Nowy zastępca

I na koniec, kto będzie czuwał nad rozbudową systemu? W lutym 2025 r. Minister Infrastruktury powierzył Markowi Konkolewskiemu funkcję Zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego, powierzając mu nadzór nad funkcjonowaniem CANARD, w tym nad wdrażaniem nowoczesnych systemów kontroli prędkości. Konkolewski, który już w latach 2017–2018 pełnił funkcję dyrektora CANARD, doskonale zna strukturę organizacyjną urzędu oraz specyfikę systemu fotoradarowego. Nowy wiceszef GITD to doświadczony specjalista – absolwent Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie i Uniwersytetu Gdańskiego, z wieloletnią służbą w Komendzie Głównej Policji i Komendzie Stołecznej Policji, gdzie zajmował się bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Bezpieczeństwo priorytetem

Na polskich drogach nadal dochodzi do wielu tragicznych wypadków. Wstępne dane Komendy Głównej Policji za 2024 rok wskazują na 21 528 wypadków drogowych – to wzrost o 2,8% względem roku 2023. W zdarzeniach tych zginęło 1 881 osób (o 0,6% mniej niż rok wcześniej), a 24 825 osób zostało rannych.

Głównym celem nowych inwestycji CANARD jest zmniejszenie liczby wypadków powodowanych niedostosowaniem prędkości do warunków drogowych. Analizy wskazują, że w miejscach, gdzie zamontowano urządzenia do kontroli prędkości, liczba wykroczeń oraz kolizji wyraźnie spada, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.

Całkowita wartość projektu „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach” wynosi 161,24 mln zł, z czego 131,09 mln zł to środki kwalifikowalne. Pełna realizacja projektu planowana jest do 30 czerwca 2026 roku.

Komentarze