Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris zwiększa kontrakt z Ballardem do 1000 ogniw paliwowych. Do 2027 roku

infobus
04.04.2024 10:29
0 Komentarzy

1 kwietnia kanadyjska firma Ballard Power Systems poinformowała, że podpisała największe zamówienie w historii firmy – na 1000 systemów ogniw paliwowych do autobusów wordowych marki Solaris.

Zamówione elementy mają dotrzeć do fabryki w Bolechowie do 2027 r. i docelowo trafić na europejski rynek autobusów miejskich. Równolegle Ballard ogłosił, że zainwestuje dodatkowe fundusze w Gigafactory ogniw paliwowych w Teksasie. Start produkcji w tym miejscu to koniec 2027 roku.

Przedłużenie współpracy

Najnowsza umowa zwiększa dotychczasowe zamówienia na około 300 systemów ogniw paliwowych o kolejne 700 sztuk. Daje razem to sumę 1000 kanadyjskich ogniw w autobusach Solarisa i to do 2027 roku. Do tego dochodzą usługi posprzedażowe i powiązane usługi rozszerzonej gwarancji. Ten skonsolidowany kontrakt stanowi największe zamówienie na ogniwa paliwowe w historii Ballard i stanowi znaczący krok naprzód w relacjach z Solarisem.

-„Jesteśmy podekscytowani możliwością kontynuowania naszej współpracy z Ballardem i dalszym postępem na szybko rozwijającym się europejskim rynku autobusów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, w miarę jak pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi stają się coraz bardziej znaczącym udziałem w naszej ofercie produkcyjnej. Solaris stał się liderem we wdrażaniu technologii wodorowej w transporcie publicznym i doświadczonym partnerem europejskich operatorów. Do tej pory dostarczyliśmy prawie 200 autobusów napędzanych wodorem, a kolejne ponad 500 sztuk znajduje się w naszym portfelu zamówień na kolejne dwa lata” – powiedział Javier Iriarte, dyrektor generalny Solaris.

Ballard ogłasza największe zamówienie w historii firmy – 1000 ogniw do zasilania autobusów wodorowych Solaris w całej Europie
Ballard ogłasza największe zamówienie w historii firmy – 1000 ogniw do zasilania autobusów wodorowych Solaris w całej Europie / fot. Ballard

dwa modele

1000 zakontraktowanych ogniw będzie składać się z modeli :

  • FCmove-HD 70 kW – 80%
  • FCmove-HD+ 100 kW – 20%

Ogniwa będą przeznaczonych zarówno dla autobusów 12-metrowych, jak i 18-metrowych, a dostawy rozpoczną się w 2024 r. i będą realizowane do końca 2027 r. Ogniwa zostaną zastosowane w autobusach w całej Europie, gdzie autobusy wodorowe Solarisa jeżdżą obecnie w ponad 22 europejskich miastach. Wspierane przez sprzyjającą politykę i przepisy mające na celu dekarbonizację flot publicznego transportu miejskiego, przejście na autobusy miejskie o zerowej emisji przyspieszyło w ostatnich latach.

-„Ta przełomowa umowa rozpoczyna kolejny etap partnerstwa firm Ballard i Solaris mającego na celu przyspieszenie wprowadzenia autobusów na ogniwa paliwowe w Europie, wykorzystując sprawdzoną wydajność produktów Ballard, w miarę jak transformacja energetyczna nabiera tempa” – powiedział Randy MacEwen, prezes i dyrektor generalny Ballard.

-„Niniejsza umowa stanowi świadectwo naszej ponad dziesięcioletniej współpracy z firmą Solaris w zakresie dostarczania operatorom miejskim w całej Europie bezpiecznych, konkurencyjnych, trwałych i zeroemisyjnych rozwiązań. Jesteśmy na dobrej drodze do wdrożenia na dużą skalę autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi, co stanowi kluczową dźwignię ułatwiającą osiągnięcie korzyści skali i inicjatyw obniżających koszty, prowadząc do poprawy ekonomiki i zmniejszenia emisji dla operatorów flot” – dodał MacEwen.

Na fali najnowszego sukcesu, Ballard ogłosił, że zainwestuje dodatkowe fundusze w Gigafactory ogniw paliwowych Ballard w Teksasie
Na fali najnowszego sukcesu, Ballard ogłosił, że zainwestuje dodatkowe fundusze w Gigafactory ogniw paliwowych Ballard w Teksasie

Gigafactory w USA

Na fali najnowszego sukcesu, Ballard ogłosił, że zainwestuje dodatkowe fundusze w Gigafactory ogniw paliwowych Ballard w Teksasie. Kanadyjska firma właśnie otrzymała ulgę podatkową w wysokości 54 mln USD od Urzędu Skarbowego USA w ramach programu wspierania zaawansowanych projektów energetycznych (48C) , finansowanego w ramach ustawy o ograniczaniu inflacji (IRA). Program 48C, który zapewnia 30% ulgi podatkowe na inwestycje dla wybranych projektów związanych z produkcją czystej energii i ma na celu wspieranie bezpiecznych i odpornych krajowych łańcuchów dostaw czystej energii.

Przyznana ulga podatkowa w wysokości 54 milionów dolarów, w połączeniu z ogłoszoną wcześniej dotacją Departamentu Energii USA w wysokości 40 milionów dolarów, zapewnia Ballardowi łącznie 94 miliony dolarów z funduszy federalnych Stanów Zjednoczonych na budowę Gigafabryki Rockwall.

Ballard Rockwall Giga 1 zostanie zlokalizowany na działce o powierzchni 22 akrów terenów przemysłowych na terenie Rockwall Technology Park w Rockwall w Teksasie. W fazie I Ballard planuje zainwestować około 110 mln dolarów (netto 40 mln dolarów w ramach oczekiwanych dotacji DOE i 54 mln dolarów w ramach oczekiwanych ulg podatkowych 48C) od 2024 r. do końca 2027 r.

Planowana data  uruchomienia skalowanej, zaawansowanej produkcji ogniw paliwowych nowej generacji to koniec 2027 r.

„Jesteśmy zadowoleni z postępów, jakie czynimy w planowaniu Ballard Rockwall Giga 1” – skomentował Mark Biznek, dyrektor operacyjny Ballard. „Ten zaawansowany zakład produkcyjny to strategicznie ważna inicjatywa w naszym globalnym planie produkcji, która umożliwia przyszły rozwój, zapewniając jednocześnie atrakcyjne zwroty finansowe z zainwestowanego kapitału. Oczekujemy, że nasza inwestycja w fazie I zapewni roczną zdolność produkcyjną na poziomie 8 milionów MEA, 8 milionów płyt bipolarnych, 20 000 stosów ogniw paliwowych i 20 000 silników na ogniwa paliwowe rocznie, czyli równowartość 3 gigawatów ogniw paliwowych. Planujemy wytwarzać ogniwa paliwowe nowej generacji, wykorzystując korzyści naszej pracy związane z innowacjami technologicznymi i zmianami projektowymi, współpracą w łańcuchu dostaw oraz wprowadzeniem procesów produkcji masowej i zaawansowanej automatyzacji w celu obniżenia kosztów.

Komentarze