Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle

infobus
06.11.2024 19:04
0 Komentarzy

6 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę dziewięciu MEGA autobusów elektrycznych (z opcją na 12 MAXI elektrobusów).

Inwestycja ta ma dofinansowanie w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny „– edycja III”. Do zamawiającego wpłynęły trzy oferty. O otwarciu ofert, a także o cenach, punktach i szansach producentów pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. W skrócie – najniższą cenę zaproponował Solaris, ale Irizar był bardzo blisko wypunktowania wielkopolskiego producenta. Jak to się potoczyło? O tym poniżej.

SPIS TREŚCI:

  1. Która firma wygrała przetarg na dostawę elektrycznych autobusów przegubowych dla MPK Wrocław?
  2. Ile punktów zdobyła zwycięska oferta firmy Solaris w przetargu?
  3. Jakie kryterium miało największy wpływ na ocenę ofert w przetargu?
Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle
Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle

KRYTERIA OCENY OFERT

Zanim przejdziemy do wielkiego finału, przypomnijmy jak punktowało oferty MPK Wrocław:

  • cena – 65 pkt,
  • okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej w oferowanych autobusach – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 94 miesiące – 10 pkt,
  • okres gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 46 miesięcy – 10 pkt,
  • okres gwarancji i rękojmi na stanowiska szybkiego ładowania typu pantografowego, systemu wolnego ładowania oraz ładowarkę mobilną  – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 44 miesięcy – 4 pkt,
  • poszycie bocznego w panelach z podziałem poziomym i pionowym – 7 pkt,
  • zastosowanie automatycznego systemu detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii – 3 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej – 1 pkt. To kryterium ostatecznie zostało usunięte. W to miejsce, dodatkowy punkt można zdobyć w kryterium ceny (66 pkt zamiast 65 pkt).
Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle
Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle

wielki finał

Mamy więc sześć kryteriów bez podziału na podkryteria. Oprócz ceny istotnym kryterium jest gwarancja nie tylko na autobusy, lecz także na magazyny energii elektrycznej oraz na ładowarki. W tym przypadku z uwagi na brak danych zakładaliśmy, że wszyscy oferenci zaproponowali maksymalnie punktowane okresy gwarancji. Pozostają do naszej oceny zatem dwa kryteria pozacenowe – poszycie boczne oraz system detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii. I to tutaj prawdopodobnie wyłoni się zwycięzca.

Z naszej symulacji punktowej wynikało, że wynik finalny może być zaskakujący, bowiem istniało duże prawdopodobieństwo, że najkorzystniejszą ofertę złożył nie Solaris, a … Irizar, który ma szanse na wygraną z producentem z Bolechowa o niecały punkt.

Ostatecznie nasze przewidywania się nie sprawdziły, bo MPK … odrzuciło ofertę Hiszpanów.

Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle
Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle

6 listopada MPK Wrocław podało, że najkorzystniejsza ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach, która zdobyła 97 pkt i zdecydowania wyprzedziła propozycję od Daimler Buses (89,56 pkt) o 7,44 pkt.

Główny faworyt – Irizar – został odrzucony na podstawie ustawy PZP. Czekany zatem na podpisanie umowy i przyjazd do Wrocławia pierwszych elektrobusów marki Solaris.

Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle
Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle

wrocłwskie PRZEGUBOWCE

Zamówienie podstawowe dotyczy autobusów o długości od 18 do 18,75 m i wysokości max. 3,5 m. Autobusy powinny być całkowicie niskopodłogowe, bez stopni pośrednich na podłodze, w przejściu środkowym oraz w drzwiach. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. MPK dopuszcza rozwiązania w zakresie napędu poprzez zastosowanie jednego centralnego lub wielu silników elektrycznych w osi kół/w osiach z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Autobusy mają być wyposażone w funkcję odzysku energii kinetycznej podczas hamowania dla potrzeb wykorzystania do celów trakcyjnych.

Z kolei magazyn energii musi być przystosowany do eksploatacji w sposób ciągły, w warunkach atmosferycznych występujących w polskiej strefie klimatycznej. MPK chce, by magazyny energii można było ładować przez wtyczkę plug-in i przy pomocy pantografu.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Siedzenia będą atestowane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością oddzielnego montażu i demontażu tapicerowanej wkładki siedziska i oparcia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji półki na bagaż zamontowane na nadkolach. MPK wymaga, aby autobusy posiadały w pełni oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy – obejmujące pierwszą połowę pierwszych drzwi. Szyba przednia autobusu ma być panoramiczna. Zamawiający w sposób bardzo szczegółowy określił wymagania dotyczące systemu informacji pasażerskiej.

Wrocławskim standardem są wyświetlacze kierunkowe – z numerem linii w kolorze białym (wymagane tablice LED RGB) oraz kierunkiem jazdy w kolorze bursztynowym. MPK chce, aby wewnątrz każdego elektryka znalazły się 5 rodzajów wyświetlaczy: wyświetlacz trasowy – minimum 22 cale, wyświetlacz trasowy i reklamowo-informacyjny – minimum 37 cali, wyświetlacz trasowy – minimum 37 cali oraz wyświetlacz reklamowo-informacyjny – minimum 19 cali oraz wyświetlacz kierunkowy.

Historyczny link do przetargu: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,163681,34baaed9a79339107ed12c981b58e991.html

Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle
Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle

Komentarze