Solaris zdobywa elektrycznie Wrocław. MPK odrzuca ofertę Irizara, a Daimler zostaje w tyle
6 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę dziewięciu MEGA autobusów elektrycznych (z opcją na 12 MAXI elektrobusów).
Inwestycja ta ma dofinansowanie w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny „– edycja III”. Do zamawiającego wpłynęły trzy oferty. O otwarciu ofert, a także o cenach, punktach i szansach producentów pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. W skrócie – najniższą cenę zaproponował Solaris, ale Irizar był bardzo blisko wypunktowania wielkopolskiego producenta. Jak to się potoczyło? O tym poniżej.
SPIS TREŚCI:
- Która firma wygrała przetarg na dostawę elektrycznych autobusów przegubowych dla MPK Wrocław?
- Ile punktów zdobyła zwycięska oferta firmy Solaris w przetargu?
- Jakie kryterium miało największy wpływ na ocenę ofert w przetargu?
KRYTERIA OCENY OFERT
Zanim przejdziemy do wielkiego finału, przypomnijmy jak punktowało oferty MPK Wrocław:
- cena – 65 pkt,
- okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej w oferowanych autobusach – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 94 miesiące – 10 pkt,
- okres gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 46 miesięcy – 10 pkt,
- okres gwarancji i rękojmi na stanowiska szybkiego ładowania typu pantografowego, systemu wolnego ładowania oraz ładowarkę mobilną – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 44 miesięcy – 4 pkt,
- poszycie bocznego w panelach z podziałem poziomym i pionowym – 7 pkt,
- zastosowanie automatycznego systemu detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii – 3 pkt,
- zużycie energii elektrycznej – 1 pkt. To kryterium ostatecznie zostało usunięte. W to miejsce, dodatkowy punkt można zdobyć w kryterium ceny (66 pkt zamiast 65 pkt).
wielki finał
Mamy więc sześć kryteriów bez podziału na podkryteria. Oprócz ceny istotnym kryterium jest gwarancja nie tylko na autobusy, lecz także na magazyny energii elektrycznej oraz na ładowarki. W tym przypadku z uwagi na brak danych zakładaliśmy, że wszyscy oferenci zaproponowali maksymalnie punktowane okresy gwarancji. Pozostają do naszej oceny zatem dwa kryteria pozacenowe – poszycie boczne oraz system detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii. I to tutaj prawdopodobnie wyłoni się zwycięzca.
Z naszej symulacji punktowej wynikało, że wynik finalny może być zaskakujący, bowiem istniało duże prawdopodobieństwo, że najkorzystniejszą ofertę złożył nie Solaris, a … Irizar, który ma szanse na wygraną z producentem z Bolechowa o niecały punkt.
Ostatecznie nasze przewidywania się nie sprawdziły, bo MPK … odrzuciło ofertę Hiszpanów.
6 listopada MPK Wrocław podało, że najkorzystniejsza ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach, która zdobyła 97 pkt i zdecydowania wyprzedziła propozycję od Daimler Buses (89,56 pkt) o 7,44 pkt.
Główny faworyt – Irizar – został odrzucony na podstawie ustawy PZP. Czekany zatem na podpisanie umowy i przyjazd do Wrocławia pierwszych elektrobusów marki Solaris.
wrocłwskie PRZEGUBOWCE
Zamówienie podstawowe dotyczy autobusów o długości od 18 do 18,75 m i wysokości max. 3,5 m. Autobusy powinny być całkowicie niskopodłogowe, bez stopni pośrednich na podłodze, w przejściu środkowym oraz w drzwiach. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. MPK dopuszcza rozwiązania w zakresie napędu poprzez zastosowanie jednego centralnego lub wielu silników elektrycznych w osi kół/w osiach z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Autobusy mają być wyposażone w funkcję odzysku energii kinetycznej podczas hamowania dla potrzeb wykorzystania do celów trakcyjnych.
Z kolei magazyn energii musi być przystosowany do eksploatacji w sposób ciągły, w warunkach atmosferycznych występujących w polskiej strefie klimatycznej. MPK chce, by magazyny energii można było ładować przez wtyczkę plug-in i przy pomocy pantografu.
W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Siedzenia będą atestowane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością oddzielnego montażu i demontażu tapicerowanej wkładki siedziska i oparcia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji półki na bagaż zamontowane na nadkolach. MPK wymaga, aby autobusy posiadały w pełni oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy – obejmujące pierwszą połowę pierwszych drzwi. Szyba przednia autobusu ma być panoramiczna. Zamawiający w sposób bardzo szczegółowy określił wymagania dotyczące systemu informacji pasażerskiej.
Wrocławskim standardem są wyświetlacze kierunkowe – z numerem linii w kolorze białym (wymagane tablice LED RGB) oraz kierunkiem jazdy w kolorze bursztynowym. MPK chce, aby wewnątrz każdego elektryka znalazły się 5 rodzajów wyświetlaczy: wyświetlacz trasowy – minimum 22 cale, wyświetlacz trasowy i reklamowo-informacyjny – minimum 37 cali, wyświetlacz trasowy – minimum 37 cali oraz wyświetlacz reklamowo-informacyjny – minimum 19 cali oraz wyświetlacz kierunkowy.
Historyczny link do przetargu: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,163681,34baaed9a79339107ed12c981b58e991.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze