Solaris zatrudnia już ponad 3000 osób. Polskie zakłady czeka rozbudowa plus baza w USA
W 2024 roku firma osiągnęła rekordowe wyniki sprzedaży i przychodów, jednocześnie przygotowując się do ekspansji na rynek północnoamerykański.
Zgodnie z zapowiedziami podczas konferencji prasowej Solaris Bus & Coach w dniu 12 marca, pojazdy na rynek północnoamerykański będą produkowane w zakładach w Bolechowie i Środzie Wlkp. Firma planuje jednak w przyszłości utworzyć bazę produkcyjną i inżynieryjną w USA, aby oferować autobusy bezemisyjne na tych rynkach
Rozkład jazdy:
- Jakie działania podejmuje Solaris, aby rozwijać swoją obecność na rynku północnoamerykańskim?
- Jakie zamówienia na trolejbusy i autobusy elektryczne Solaris otrzymał w 2025 roku w USA i Kanadzie?
- Jakie inwestycje w rozwój zakładów produkcyjnych i zatrudnienie planuje Solaris w 2025 roku?
Zatrudnienie w Polsce
Solaris zakończył 2024 rok z wynikiem 1525 sprzedanych pojazdów, co stanowi wzrost o 4,7% względem 2023 roku. Wartość przychodów firmy wyniosła 927 mln euro, czyli o ponad 13% więcej niż rok wcześniej. Sukces ten był napędzany głównie przez rozwój technologii bezemisyjnych – autobusy elektryczne, wodorowe, trolejbusy i hybrydy stanowiły aż 83% sprzedaży.
Firma, zatrudniająca obecnie ponad 3000 pracowników, planuje dalszy rozwój. W ostatnich miesiącach zatrudnienie wzrosło o około 300 osób, a w 2025 roku Solaris zamierza zwiększyć liczbę pracowników o kolejne 200 osób.
Poszukiwani będą monterzy, mechanicy, elektrycy oraz logistycy. Jednocześnie Solaris rozbuduje swoje zakłady produkcyjne w Środzie Wielkopolskiej oraz w Bolechowie, gdzie powstają zarówno pojazdy na rynek europejski, jak i zamówienia przeznaczone dla Ameryki Północnej.
Ekspansja na rynek USA i Kanady
Wejście na rynek północnoamerykański to kluczowy element strategii Solarisa. Po ubiegłorocznym kontrakcie na dostawę autobusów elektrycznych dla Seattle, w marcu 2025 roku firma otrzymała kolejne zamówienie – ponad sto trolejbusów dla Vancouver.
Pierwszy kontrakt na dostawę autobusów do USA z King County Metro, który zapewnia usługi transportowe dla miasta Seattle w stanie Washington i 34 innych miast. Umowa obejmuje dwa 40-stopowe autobusy elektryczne i dwa 60-stopowe przegubowe, z opcją na dodatkowe 12 pojazdów. Dostawy rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku. Autobusy będą oparte na platformie zaprojektowanej specjalnie dla rynku północnoamerykańskiego, zgodnej ze wszystkimi przepisami USA, w tym z FMVSS i ADA. Platforma ta będzie zawierać najbardziej zaawansowaną technologię autobusów bateryjnych, w tym zaawansowane elektryczne systemy napędowe, autorską technologię integracji baterii Solaris i najnowocześniejsze funkcje łączności, sprawdzone w Europie.
Z kolei marcowy kontrakt Solarisa w Kanadzie obejmuje dostawę 107 trolejbusów o długości 12 metrów. Umowa przewiduje także opcję zakupu do 201 trolejbusów 12-metrowych oraz do 204 trolejbusów przegubowych o długości 18 metrów. Zgodnie z umową pierwsze dostawy trolejbusów do Vancouver zaplanowano na 2026 rok, a kolejne będą kontynuowane w 2027 roku.
-„Ta umowa to przełomowy moment dla Solarisa i dowód naszego zaangażowania w dążeniu do bycia wiodącym dostawcą autobusów zeroemisyjnych w Ameryce Północnej. Jesteśmy wdzięczni firmie TransLink za zaufanie do Solarisa i do naszych produktów. Solaris jest niekwestionowanym liderem trolejbusów w Europie, a to zamówienie wraz z opcjami ma potencjał, by stać się największym kontraktem w historii naszej firmy. To zaszczyt być częścią tej współpracy i jestem przekonany, że nasza partnerska relacja będzie niezwykle udana, a nasze pojazdy spełnią, a nawet przekroczą oczekiwania,” powiedział Javier Iriarte, CEO Solaris Bus & Coach.
Jak podkreśla firma, autobusy i trolejbusy na rynek północnoamerykański będą produkowane w zakładach Solaris w Bolechowie w Polsce. Planujemy jednak w przyszłości utworzyć bazę produkcyjną i inżynieryjną w USA, aby oferować autobusy bezemisyjne na tych rynkach.
Komentarze