Solaris zamyka kontrakt na 14 elektrobusów dla SPAK. Szczecin ma już 34 autobusy elektryczne
17 grudnia 2025 roku Szczecin potwierdził zamkniecie odbiorów autobusów elektrycznych z kontraktu obejmującego 14 pojazdów wyprodukowanych przez Solaris Bus & Coach.
Nowe autobusy wkrótce wyjadą na linie komunikacji miejskiej, wzmacniając zeroemisyjny transport publiczny w mieście. Na prezentacji w zajezdni obecny był prezydent Szczecina Piotr Krzystek i jego zastępca Łukasz Kadłubowski. Firmę Solaris Bus & Coach reprezentował dyrektor do spraw sprzedaży Waldemar Wlazło. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych obejmuje kontrakt realizowany przez Szczecin?
- Jakie modele autobusów elektrycznych dostarcza Solaris Bus & Coach?
- Jaką liczbą elektrobusów będzie dysponować miasto po zakończeniu dostaw?
Elektryczne autobusy dla Szczecina
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Klonowica (SPAK) rozpoczęło 5 grudnia odbiory autobusów elektrycznych z kontraktu obejmującego 14 pojazdów. Najpierw do miasta dotarły cztery elektrobusy, a kolejne partie są dostarczane etapowo. Jak poinformował prezydent Piotr Krzystek:
„14 nowych autobusów już w Szczecinie! Na ulice miasta wkrótce wyjadą 4 krótkie i 10 długich elektrycznych Solarisów. Wartość kontraktu to ponad 70 mln złotych, a całość sfinansowana ze środków KPO. Przed nami także kolejne dostawy i zamówienia.”.
Z kolei zastępca prezydenta Szczecina Łukasz Kadłubowski podkreślał tempo realizacji inwestycji: „To, co jeszcze niedawno było podpisaną umową, dziś stoi na zajezdni i za chwilę wyjedzie na ulice miasta”.
Jak przekazał podczas konferencji szef Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”: koszt przejechania jednego kilometra przez autobus elektryczny jest o 50 procent niższy niż w autobusach z klasycznym napędem. Zwrócił on także uwagę, że najnowsze autobusy elektryczne trafiające do Szczecina wyposażone są w znacznie lepsze baterie niż pojazdy dostarczone do miasta w 2021 roku, co przekłada się na większy zasięg i efektywniejszą eksploatację w transporcie publicznym.
Dziesięć plus cztery
Cały najnowszy kontrakt obejmuje:
- 4 autobusy Solaris Urbino 12 electric
- 10 przegubowych Solaris Urbino 18 electric.
Są to w pełni niskopodłogowe autobusy miejskie, zaprojektowane z myślą o obsłudze intensywnego ruchu pasażerskiego w komunikacji miejskiej. Pojazdy powstają w fabryce Solaris Bus & Coach w Bolechowie i zostały wyposażone w baterie trakcyjne o dużej pojemności, umożliwiające realizację całodniowych zadań przewozowych bez lokalnej emisji spalin.
Autobusy elektryczne wyróżniają się cichą pracą napędu, nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, monitoringiem wizyjnym oraz energooszczędnym oświetleniem LED. Konstrukcja niskopodłogowa i szerokie drzwi mają poprawić komfort wsiadania i wysiadania pasażerów, w tym osób o ograniczonej mobilności.
Wartość kontraktu przekracza 70 mln zł i – jak podkreślają władze miasta – została w całości sfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Dostawy realizowane są tak, aby wszystkie 14 autobusów zasiliło szczecińską komunikację miejską jeszcze w 2025 roku oraz na początku 2026 roku.
34 elektryki
Po zakończeniu obecnych odbiorów flota Szczecina będzie liczyć 34 autobusy elektryczne, wszystkie marki Solaris. Nowe pojazdy staną się podstawą obsługi wybranych linii miejskich i kolejnym krokiem w stronę ograniczania emisji w transporcie publicznym. Zakup 14 elektrobusów jest częścią szerokiego programu taborowego realizowanego przez miasto. W jego ramach trzy szczecińskie spółki komunikacyjne zakontraktowały łącznie 82 autobusy, a równolegle trwa produkcja 12 nowych tramwajów. W ciągu ostatnich 18 miesięcy wartość zakontraktowanego taboru autobusowego i tramwajowego w Szczecinie przekroczyła 300 mln zł.
Podsumowując: Szczecin konsekwentnie rozwija flotę autobusów elektrycznych, dążąc do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej. Po zrealizowaniu wszystkich zamówień SPAK posiada w swojej flocie 34 elektrycznych autobusów, co stanowi znaczący krok w kierunku zrównoważonego transportu.
- Dzięki oszczędnościom z poprzedniego przetargu, w grudniu 2024 roku Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ogłosiło przetarg na zakup dodatkowych czterech autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. W maju 2025 roku jedyną ofertę złożyła firma Solaris, proponując dostawę pojazdów za 12,69 mln zł, co mieściło się w budżecie zamawiającego.
- Miasto inwestuje również w rozwój infrastruktury ładowania, planując budowę nowych stacji ładowania na zajezdni przy ul. Klonowica.
- Równolegle SPAD Szczecin realizuje zakup 22 nowych autobusów hybrydowych (z opcją „drugie tyle”) i to z własnego budżetu. Decyzja ta wynika z ograniczeń w dostępności unijnych funduszy na pojazdy niskoemisyjne oraz z potrzeb operacyjnych lokalnego transportu publicznego. W efekcie do firmy między lutym 2027 a marcem 2028 trafią co najmniej 22 hybrydowe Solarisy, w tym 18 szt. Urbino 18 mild hybrid.
- Szczecin jest też blisko sześciu hybrydowych autobusów — także od Solarisa – dla SPA Klonowica (z opcją „drugie tyle”).
- Podczas prezentacji autobusów elektrycznych prezent Piotr Krzystek poinformował, że miasto „pracuje nad pożyczką” w wysokości 190 milionów złotych na zakup 20 autobusów wodorowych. Wszystkie miałyby trafić do zajezdni SPA Dąbie. Zasięg takich pojazdów na jednym tankowaniu to około 400 kilometrów. Zakup może być możliwy w latach 2027-2028.
- Dodatkowo, Szczecin planuje budowę odpowiedniej infrastruktury do tankowania wodoru, co jest kluczowe dla eksploatacji tego typu pojazdów. Prace nad budową stacji tankowania wodoru są prowadzone, choć szczegóły dotyczące lokalizacji i harmonogramu realizacji nie zostały jeszcze podane.
- Miasto chce też wrócić do wieloletnich umów przewozowych, co pomogłoby ustabilizować proces wymiany floty obu spółek.





Komentarze