Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris zaczyna dostawy autobusów elektrycznych dla ZGK Cieszyn

infobus
01.03.2024 09:01
0 Komentarzy

Pod koniec lutego do floty Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie dołączył pierwszy z czterech zakupionych w maju 2023 r. autobusów Solaris Urbino 12 electric.

Kolejne pojazdy według deklaracji wielkopolskiego producenta zostaną dostarczone do Cieszyna w marcu i w następnych miesiącach. Autobusy będą teraz wyposażane w system SDIP oraz konfigurowany będzie monitoring. O umowie na elektrobusy dla ZGK pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Solaris plus Automet

Cieszyński kontrakt opiewa łącznie na sześć nowych autobusów elektrycznych, w tym:

  • cztery Solarisy Urbino 12 electric;
  • dwa minibusy Automet MiniCity Electric o długości do 8 m.

Wszystkie te pojazdy pojawią się wiosną we flocie komunalnego przewoźnika w Cieszynie. Burmistrz miasta, Gabriela Staszkiewicz powiedziała PAP, że pierwszy z większych pojazdów już dotarł. W marcu przyjedzie jeszcze jeden.

„Pierwszy z czterech autobusów 12-metrowych jest już w Cieszynie. Kolejny ma dotrzeć jeszcze w marcu i w tym miesiącu wyjadą na ulice. Na przełomie kwietnia i maja otrzymamy oba 8-metrowe autobusy. Ostatnie dwa dłuższe pojazdy pojawią się w maju” – powiedziała burmistrz Staszkiewicz.

Pojemność pasażerska Urbino 12 electric to 73 osoby. Miejsc siedzących 31 w tym 10 specjalnych tj. dostępnych z niskiej podłogi. Pojazd standardowo posiada klimatyzację, monitoring oraz systemy bezpieczeństwa informujące kierowcę o zbliżaniu się do przeszkody i tzw. asystenta martwego pola. Dodatkowo dla bezpieczeństwa i wygody pasażerów podczas wsiadania i wysiadania z autobusu jest wyposażony w zewnętrzne oświetlenie przestrzeni w obrębie każdych drzwi.

Deklarowany przez producenta minimalny zasięg na jednym ładowaniu to minimum 250 km. Na zdjęciu pierwszy z dostarczonych autobusów przed ładowarką dostarczoną przez cieszyński ELEKTROMETAL S.A. Prace związanie z rozbudową stacji ładowania na zajezdni Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. również dobiegają końca.

Kolejny autobus elektryczny w Miasto Cieszyn. Tym razem pierwszy z 12 metrowych Solarisów / fot. Gabriela Staszkiewicz / UM Cieszyn
Kolejny autobus elektryczny w Miasto Cieszyn. Tym razem pierwszy z 12 metrowych Solarisów / fot. Gabriela Staszkiewicz / UM Cieszyn

Prawie rok temu

Umowy na dostawę sześciu autobusów elektrycznych magistrat zawarł w maju ubiegłego roku. Cztery większe dostarcza Solaris, a dwa mniejsze Automet Group.

Cieszyn zapłacił za Solarisy 10,7 mln zł, a za minibusy 3,02 mln zł. Miasto na zakup otrzymało 12,86 mln zł w formie dotacji i pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.

Dłuższe autobusy częściowo zastąpią najbardziej wysłużone w taborze komunalnego przewoźnika w Cieszynie, natomiast krótsze zostaną wykorzystane do odtworzenia linii śródmiejskiej. Wszystkie będą przystosowane do przewozu niepełnosprawnych. Mają być wyposażone w klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej, wewnętrzny monitoring wizyjny i kasowniki biletów elektronicznych.

Miejscowy przewoźnik komunalny posiada już dwa elektryczne autobusy marki Solaris – Urbino 9 LE electric, które dotarły latem 2022 roku. Kosztowały 4,62 mln zł. Pod koniec 2021 r. na ulice wyjechały także dwa nowe autobusy Solaris Urbino 10 napędzane silnikami wysokoprężnymi, spełniającymi normę Euro 6. Koszt zakupu wyniósł 2,25 mln zł. Cieszyńska komunikacja miejska ma ponad 20 autobusów.

Kolejny autobus elektryczny w Miasto Cieszyn. Tym razem pierwszy z 12 metrowych Solarisów / fot. Gabriela Staszkiewicz / UM Cieszyn
Kolejny autobus elektryczny w Miasto Cieszyn. Tym razem pierwszy z 12 metrowych Solarisów / fot. Gabriela Staszkiewicz / UM Cieszyn

Komentarze