Solaris z umową na 30 autobusów elektrycznych dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów
11 września 2025 r. przedstawiciele Solaris Bus & Coach oraz Gminy Miasta Gdańsk podpisali umowę na dostawę 30 autobusów elektrycznych.
Zamówienie obejmuje dostawę 18 sztuk pojazdów o długości 12 metrów oraz 12 sztuk przegubowych Solarisów Urbino 18 electric. Użytkownikiem zeroemisyjnej floty będzie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. To największa jak dotąd inwestycja miasta w bezemisyjny transport publiczny – warta ponad 110 mln zł. O wcześniejszych zwrotach akcji w postepowaniu na te e-busy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych trafi do Gdańska w ramach podpisanej umowy?
- Jaka jest maksymalna dzienna trasa, jaką mogą pokonać nowe autobusy bez doładowywania?
- Z jakiego programu pochodzą środki unijne finansujące zakup autobusów?
Zielona zmiana
Gdańsk konsekwentnie rozwija swoją flotę w kierunku zielonej transformacji. Umowa podpisana z Solaris Bus & Coach obejmuje dostawę 18 standardowych autobusów Urbino 12 electric oraz 12 przegubowych Urbino 18 electric. Wartość kontraktu to 110,7 mln zł brutto, z czego 90 mln zł netto pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Nowe autobusy mają wyeliminować z ruchu najstarsze, najbardziej zużyte pojazdy spalinowe, w tym Solarisy z 2006 roku, których przebiegi przekraczają 1,5 mln km. Nowa flota zapewni cichszą, bardziej komfortową i bezpieczną komunikację, co przełoży się na poprawę jakości życia mieszkańców.
– Komunikacja publiczna jest jednym z priorytetów polityki Miasta Gdańska, dlatego cieszę się, że dziś możemy podpisać umowę na dostawę 30 nowych autobusów marki Solaris, które w ciągu najbliższego roku zasilą naszą flotę. To ważny krok w kierunku nowoczesnego, ekologicznego i bezpiecznego transportu miejskiego, który zapewni mieszkańcom komfortowe podróże i przyczyni się do poprawy jakości życia w naszym mieście – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Nowe autobusy będą nie tylko energooszczędne, ale także niezawodne, co potwierdza wieloletnie doświadczenie firmy Solaris w produkcji pojazdów komunikacji miejskiej. Zawsze staramy się, aby inwestycje w miejski transport były efektywne i odpowiedzialne finansowo – 100% wartości netto kosztów kwalifikowanych zamówienia pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a pozostała część z budżetu miasta. Cieszy mnie także fakt, że zwycięzcą przetargu została polska firma, produkująca autobusy w Polsce, z wielkopolską solidnością i doświadczeniem. Wierzę, że współpraca z Solaris pozwoli nam utrzymać wysoki standard komunikacji miejskiej w Gdańsku i przyczyni się do dalszego rozwoju naszej floty w duchu nowoczesności i ekologii.
Technologia, która robi różnicę
Nowe Solarisy będą wyposażone w baterie o dużej pojemności:
- 600 kWh w wersjach 12-metrowych,
- 800 kWh w przegubowych 18-metrowych.
Pozwoli to na pokonywanie nawet 320 km dziennie bez doładowywania. Autobusy będą ładowane za pomocą złączy typu plug-in, zlokalizowanych po obu stronach pojazdu – rozwiązanie zoptymalizowane pod kątem zajezdni.
Dodatkowo autobusy będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością. Brak wieży silnika i napęd modułowy zwiększają przestrzeń pasażerską – 70 miejsc w wersji krótszej i 107 w przegubowej.
Standard bezpieczeństwa klasy premium
Wszystkie pojazdy spełnią wymogi General Safety Regulation 2 (GSR2) oraz przepisy dot. cyberbezpieczeństwa. Zostaną wyposażone m.in. w:
- systemy monitorujące zmęczenie kierowcy,
- ostrzeganie pieszych i rowerzystów,
- inteligentnego asystenta prędkości,
- cyfrowe lusterka,
- systemy awaryjnego hamowania.
– Jest nam bardzo miło, że po 16 latach ponownie podpisujemy umowę na dostawę autobusów do Gdańska. Tym razem to 30 nowych autobusów elektrycznych. Pojazdy będą w pełni wyposażone, komfortowe i bezpieczne, z nowoczesnymi systemami dla pasażerów i kierowców. Autobusy przegubowe będą miały baterie o pojemności ponad 800 kWh, a dwunastometrowe – ponad 600 kWh, co pozwoli na pokonanie ponad 300 km w codziennej eksploatacji – Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach. – Wnętrza zostaną starannie wykończone, z dedykowaną tapicerką i oznakowanymi miejscami dla osób z niepełnosprawnością. Chciałbym podkreślić, że Gdańsk od lat znajduje się w czołówce miast, w których mieszkańcy najwyżej oceniają jakość życia – a jednym z kluczowych parametrów jest właśnie komunikacja miejska. Życzę dalszych sukcesów w rozwoju miasta oraz w pozyskiwaniu środków unijnych, z myślą o dobru mieszkańców.
Dostawy w transzach
Autobusy będą dostarczane partiami, co pozwoli mieszkańcom odczuć poprawę jakości już na wczesnym etapie realizacji umowy. Pojazdy będą obsługiwać zarówno centrum Gdańska, jak i dynamicznie rozwijające się dzielnice, takie jak Gdańsk Południe czy Osowa.
– Konsekwentnie unowocześniamy flotę komunikacji miejskiej w Gdańsku. Dzisiaj jest ona jedną z najmłodszych i najbardziej nowoczesnych w całym kraju. Ponad 200 autobusów każdego dnia wyjeżdża na trasy, a ich średni wiek to niespełna 10 lat. Dzięki tej umowie obniżymy tą średnią jeszcze bardziej, bo nowe autobusy zastąpią te najstarsze, dwudziestoletnie pojazdy – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska. – Najdłuższe linie autobusowe w naszym mieście to nawet 320 km każdego dnia. Obecne autobusy elektryczne, które posiadamy, są w stanie taką trasę wykonać. Zasięgi pojazdów, które za rok będą jeździć w naszym mieście, znacząco te wymogi przewyższają. Jestem przekonany, że nawet w gorszych warunkach pogodowych, przy ujemnych temperaturach, nowe autobusy elektryczne będą mogły z nawiązką wykonywać wszystkie zadania w codziennym ruchu.
Miasto rozwija także sieć ładowania – z 18 obecnie funkcjonujących punktów do 24. To niezbędny element do utrzymania ciągłości działania floty i jej dalszej rozbudowy.
To nie koniec inwestycji. Już 15 września rusza przetarg GAiT na zakup 5 autobusów klasy I kategorii MIDI – krótszych pojazdów idealnych na osiedlowe trasy. Planowane wdrożenie: do końca 2026 roku.
Komentarze