Solaris z jedyną ofertą w przetargu na pięć elektrobusów dla MZK Oświęcim
4 lutego Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu otworzył jedną ofertę w przetargu na dostawę pięciu nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.
Postępowanie przetargowe jest realizowane w ramach dofinansowania z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Podobnie jak w poprzednich latach swoją ofertę MZK złożył Solaris Bus & Coach, a analizie SWZ tego postępowania pisaliśmy wcześniej w InfoBusie tutaj.
Rozkład jazdy:
- Jaką kwotę zaproponowała firma Solaris Bus & Coach w swojej ofercie dla MZK Oświęcim?
- Jakie kluczowe wymagania techniczne musiały spełniać autobusy elektryczne w tym przetargu?
- Co stanie się dalej po otwarciu jedynej oferty i jakie są kolejne kroki w postępowaniu przetargowym?
Jedna oferta
Przypomnijmy, że MZK Oświęcim przygotowało specyfikację przetargową, która zawierała kilka kluczowych aspektów technicznych. Najwięcej punktów przy ocenie ofert można było uzyskać m.in. za:
- Materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – preferowane tworzywa sztuczne, aluminium, stal nierdzewna.
- Liczba miejsc pasażerskich – minimum 75 miejsc, z czego 25% to miejsca siedzące.
- Siedzenia skierowane tyłem do jazdy – nie więcej niż 30%.
- Silnik elektryczny centralny o mocy min. 160 kW lub silniki w piastach kół (2x 110 kW).
- Magazyny energii – minimalna pojemność 280 kWh.
- System ładowania – ładowanie typu plug-in oraz pantograf 4-polowy o mocy min. 180 kW.
- Fotele pasażerskie odporne na wandalizm, pokryte wysokiej jakości welurem.
- Systemy informacji pasażerskiej – tablice diodowe oraz wyświetlacze LCD o przekątnej min. 22 cali.
Przy takich wymaganiach, 4 lutego jedyną ofertę w postępowaniu przedstawiła firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., proponując dostawę autobusów elektrycznych za 16.592.700,00 PLN brutto / 13.490.000,00 PLN netto, co daje jednoaktowy koszt oświęcimskiego Urbino 12 electric na poziomie 2.698.000 PLN netto.
Propozycja ta zmieściła się w budżecie zamawiającego, który wynosił 17.097.000,00 PLN brutto.
Teraz komisja przetargowa dokona formalnej oceny oferty Solarisa. Jeżeli spełni ona wszystkie wymagania specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SWZ), to Solaris dostarczy kolejne swoje elektrobusy dla MZK Oświęcim. Więcej informacji: Link do przetargu.
Ostatnie zamówienia
Prezes oświęcimskiego MZK Bożena Fraś powiedziała 4 lutego, że oferta Solaris Bus&Coach zostanie przeanalizowana. Jeśli firma ją przyjmie i podpiszę umowę, to pierwszy autobus dotrze do Oświęcimia w grudniu tego roku, a następne – po jednym w kolejnych miesiącach, aż do kwietnia 2026 roku. Przetarg obejmuje także dostawę, montaż i uruchomienie infrastruktury ładowania pojazdów.
Dofinansowanie na ten zakup pochodzi z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który dofinansowuje 90 proc. zakupu pojazdów i połowę kosztów urządzeń do ładowania.
Przypomnijmy, że Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu od lat intensywnie rozwija swoją flotę autobusów elektrycznych. Pierwszy elektrobus, Solaris Urbino 12 electric, został wprowadzony do eksploatacji w 2020 roku. Po o długości 12 metrów może przewozić 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Wówczas koszt jego zakupu wyniósł 2,5 mln zł, z czego 2 mln zł pochodziło z unijnego dofinansowania.
W 2024 roku MZK podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę kolejnych autobusów elektrycznych, w tym:
- 2 x Utrbino 12 electric
- 1 x Urbino 18 electric
- 6 x Urbino 9 LE electric
Wartość kontraktu to ponad 11 mln z, co łącznie zwiększy e-flotę MZK do 10 elektrobusów. Pierwszy z nich – autobus przegubowy – dojedzie do Oświęcimia na przełomie sierpnia i września br., a pozostałe zasilą tabor w I kwartale 2026 r. Całość to koszt ponad 30 mln zł. MZK pozyskało na ten cel 23 mln zł z funduszy UE. Nowe elektryki zastąpią najstarsze autobusy o napędzie spalinowym, którymi dysponuje oświęcimski przewoźnik. Łączna flota zakładu to 44 autobusy.
Obecnie MZK prowadzi przetarg na dostawę pięciu kolejnych elektrobusów o długości około 12 metrów, które mają zostać dostarczone do końca kwietnia 2026 roku. Po realizacji wszystkich planowanych zakupów, flota MZK Oświęcim będzie liczyć 15 autobusów elektrycznych.
Komentarze