Solaris z jedyną ofertą na MEGA autobusy elektryczne dla MPK Poznań
22 kwietnia 2025 roku MPK Poznań otworzyło oferty w przetargu na dostawę przegubowych autobusów elektrycznych, w którym maksymalna pula zamówienie z opcją wynosi 12 elektrobusów.
Wpłynęła tylko jedna propozycja – od firmy Solaris Bus & Coach. O tym zamówieniu – z dofinansowaniem w ramach „zielonego Tras potu Publicznego” – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile ofert pozyskało MPK Poznań w tym przetargu?
- Czy MPK Poznań wykorzysta opcję zakupu 12 autobusów?
- Kiedy nowe elektrobusy pojawią się na ulicach miasta?
Trzy plus dziewięć
Poznańskie zamówienie dotyczyło zakupu 3 przegubowych autobusów elektrycznych z prawem opcji na kolejne 9 pojazdów, czyli łącznie nawet 12 elektrobusów klasy MEGA. MPK Poznań oczekuje pojazdów o długości od 17,5 do 18,0 metra, z czterema parami szerokich drzwi (układ 2-2-2-2), napędem elektrycznym o mocy co najmniej 200 kW i zasięgiem minimum 220 km przy pełnym obciążeniu. Autobusy mają być ładowane przez system plug-in, a energia magazynowana w bateriach trakcyjnych o pojemności użytecznej min. 420 kWh.
Oprócz wysokich wymagań technicznych, przetarg był również istotny z punktu widzenia strategii dekarbonizacji transportu publicznego w Poznaniu, wspieranej przez fundusze unijne w ramach programu Zielony Transport Publiczny.
Do przetargu przystąpił wyłącznie Solaris Bus & Coach, oferując autobusy Solaris Urbino 18 electric. Cena podstawowa za trzy pojazdy wynosi 11.472.783 PLN brutto, czyli 9.328.284 PLN netto. To oznacza, że cena jednostkowa netto za model Urbino 18 electric wynosi 3.109.428 PLN netto.
W przypadku skorzystania z prawa opcji i rozszerzenia zamówienia do 12 sztuk, wartość oferty wzrosłaby do 45.891.136 PLN brutto, czyli 37.319.620 PLN netto, co daje niezmienną jednostkową cenę Urbino 18 electric – czyli 3.109.428 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia podstawowego wynosi 11.681.802 PLN brutto, a budżet na zamówienie z opcją to 46.727.208 PLN brutto. Oferowane ceny mieszczą się więc w założeniach finansowych MPK, zarówno w wariancie podstawowym, jak i rozszerzonym.
Przetargowe formalności
Teraz MPK Poznań analizuje ofertę pod kątem zgodności ze specyfikacją i przystępuje do oceny według przetargowych kryteriów:
✅ cena (72%)
✅ właściwości techniczno-eksploatacyjne (10%)
✅ warunki gwarancji i serwisu (15%)
✅ gotowość techniczna (3%)
Zamówione autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18 m (z tolerancją +/-15 cm), napędzane będą silnikami elektrycznymi o sumarycznej mocy min. 200 kW. Pojazdy mają spełniać rygorystyczne normy dotyczące zużycia energii – poniżej 1,25 kWh/km – i oferować minimum 420 kWh pojemności użytecznej baterii, co pozwoli na przejechanie co najmniej 220 km bez doładowywania. Wewnątrz pojawią się m.in. tablice LED, ekrany LCD oraz zamknięta kabina kierowcy. Dostawy przewidziano na 2025 rok, z realizacją podstawy po podpisaniu umowy i ewentualnym rozszerzeniem w ramach prawa opcji.
To kolejny przetarg, w którym Solaris pozostaje jedynym graczem, co pokazuje jego dominującą pozycję na rynku autobusów elektrycznych w Polsce. 👉 Zobacz pełne ogłoszenie o zamówieniu
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze