Solaris wyprzedza Mercedesa o 4,4 pkt. i wchodzi elektrycznie do floty PKA Gdynia
20 marca 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni (PKA) podjęło decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę ośmiu fabrycznie nowych przegubowych autobusów elektrycznych.
O tym zamówieniu, które jest częścią procesu modernizacji taboru w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i dwóch ofertach od Daimler Buses Polska i Solaris Bus & Coach pisaliśmy już w TransInfo wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Która firma wygrała przetarg na dostawę ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych dla PKA Gdynia?
- Jakie były kryteria oceny ofert w przetargu?
- Jaką pojemność muszą mieć akumulatory w zamówionych autobusach?
Kontrakt na elektrobusy
10 lutego 2025 r. PKA Gdynia ogłosiła przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, przegubowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym, które mają pełnić rolę w transporcie publicznym, zapewniając komfortową, ekologiczną podróż pasażerom. Zakup jest częścią procesu zeroemisyjnej transformacji floty w Gdyni, współfinansowanego ze środków programu „Zielony Transport Publiczny”.
W przetargu wzięły udział dwie firmy – Daimler Buses Polska Sp. z o.o. oraz Solaris Bus&Coach Sp. z o.o.. Obie oferty zmieściły się w budżecie przeznaczonym przez zamawiającego, który wynosił 36.900.000 PLN brutto (30.000.000 PLN netto).
Oferta złożona przez Solaris Bus&Coach opiewała na kwotę 33.946.032 PLN brutto (27.589.000 PLN netto), co w przeliczeniu na jeden pojazd – Urbino 18 electric – daje jednostkową cenę 3.448.000 PLN netto.
Z kolei oferta Daimler Buses Polska, producenta autobusu Mercedes-Benz eCitaro G, wynosiła 36.900.000 PLN brutto (30.000.000 PLN netto), co daje jednostkową cenę 3.750.000 PLN netto za jeden pojazd.
Z analizy cen wynika, że oferta Solaris była tańsza o niemal 3.000.000 PLN brutto, co stanowi oszczędność rzędu 8% w stosunku do budżetu przeznaczonego na zamówienie.
Decyzja PKA
Decyzja o wyborze najkorzystniejszej oferty została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny, wśród których najistotniejszym było kryterium ceny (55% punktacji). Dodatkowo oceniano również parametry techniczne (45%), takie jak okresy gwarancji, efektywność energetyczną, systemy bezpieczeństwa, komfort podróży i innowacyjne rozwiązania techniczne.
W wyniku oceny PKA, Solaris uzyskał 97 punktów, a Daimler 92,56 punkty, co zdecydowało o wyborze oferty producenta z Bolechowa
Warto dodać, że Solaris zaoferował bardzo konkurencyjną cenę plus dobre parametry w zakresie zużycia energii, pojemności baterii i zasięgu, co było jego głównymi atutami w pomorskim przetargu. Mimo to, Daimler walczył do końca zyskując przewagę i dodatkowe punkty w zakresie gwarancji. Ostatecznie wyższa cena nie pozwoliła „gwieździe” na zwycięstwo i Daimler musiał uznać w Gdyni wyższość oferty Solarisa i przegraną o 4,44 pkt. Na koniec warto podkreślić, że będą to pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris dla gdyńskiego operatora.
Gdyńskie elektrobus
Zamówione elektrobusy muszą spełniać określone wymagania techniczne, w tym długość pojazdu od 17,5 do 18,75 m, szerokość do 2,55 m oraz wysokość do 3,5 m.
Napęd elektryczny zapewni silnik o mocy co najmniej 220 kW, a pojazdy muszą być wyposażone w akumulatory o pojemności minimum 240 kWh. Autobusy będą ładowane zarówno za pomocą złącza plug-in, jak i pantografowego, co umożliwi ładowanie podczas jazdy.
Wnętrze pojazdów ma pomieścić minimum 40 pasażerów na tapicerowanych siedzeniach, a pojazdy będą wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, klimatyzację na CO2, porty USB oraz system zliczania pasażerów.
Więcej informacji o przetargu można znaleźć pod tym linkiem: https://portal.smartpzp.pl/pkagdynia/public/postepowanie?postepowanie=77303611
Komentarze