Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wyprzedza Mercedesa o 4,4 pkt. i wchodzi elektrycznie do floty PKA Gdynia

infobus
21.03.2025 18:02
0 Komentarzy

20 marca 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni (PKA) podjęło decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę ośmiu fabrycznie nowych przegubowych autobusów elektrycznych.

O tym zamówieniu, które jest częścią procesu modernizacji taboru w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i dwóch ofertach od Daimler Buses Polska i Solaris Bus & Coach pisaliśmy już w TransInfo wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma wygrała przetarg na dostawę ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych dla PKA Gdynia?
  2. Jakie były kryteria oceny ofert w przetargu?
  3. Jaką pojemność muszą mieć akumulatory w zamówionych autobusach?
PKA Gdynia wybrało najkorzystniejszą ofertę na dostawę elektrobusów
Gdynia wybrała najkorzystniejszą ofertę na dostawę elektrobusów / fot. PKA Gdynia

Kontrakt na elektrobusy

10 lutego 2025 r. PKA Gdynia ogłosiła przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, przegubowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym, które mają pełnić rolę w transporcie publicznym, zapewniając komfortową, ekologiczną podróż pasażerom. Zakup jest częścią procesu zeroemisyjnej transformacji floty w Gdyni, współfinansowanego ze środków programu „Zielony Transport Publiczny”.

W przetargu wzięły udział dwie firmy – Daimler Buses Polska Sp. z o.o. oraz Solaris Bus&Coach Sp. z o.o.. Obie oferty zmieściły się w budżecie przeznaczonym przez zamawiającego, który wynosił 36.900.000 PLN brutto (30.000.000 PLN netto).

Oferta złożona przez Solaris Bus&Coach opiewała na kwotę 33.946.032 PLN brutto (27.589.000 PLN netto), co w przeliczeniu na jeden pojazd – Urbino 18 electric – daje jednostkową cenę 3.448.000 PLN netto.

Z kolei oferta Daimler Buses Polska, producenta autobusu Mercedes-Benz eCitaro G, wynosiła 36.900.000 PLN brutto (30.000.000 PLN netto), co daje jednostkową cenę 3.750.000 PLN netto za jeden pojazd.

Z analizy cen wynika, że oferta Solaris była tańsza o niemal 3.000.000 PLN brutto, co stanowi oszczędność rzędu 8% w stosunku do budżetu przeznaczonego na zamówienie.

PKA Gdynia wybrało najkorzystniejszą ofertę na dostawę elektrobusów
PKA Gdynia wybrało najkorzystniejszą ofertę na dostawę elektrobusów

Decyzja PKA

Decyzja o wyborze najkorzystniejszej oferty została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny, wśród których najistotniejszym było kryterium ceny (55% punktacji). Dodatkowo oceniano również parametry techniczne (45%), takie jak okresy gwarancji, efektywność energetyczną, systemy bezpieczeństwa, komfort podróży i innowacyjne rozwiązania techniczne.

W wyniku oceny PKA, Solaris uzyskał 97 punktów, a Daimler 92,56 punkty, co zdecydowało o wyborze oferty producenta z Bolechowa

Warto dodać, że Solaris zaoferował bardzo konkurencyjną cenę plus dobre parametry w zakresie zużycia energii, pojemności baterii i zasięgu, co było jego głównymi atutami w pomorskim przetargu. Mimo to, Daimler walczył do końca zyskując przewagę i dodatkowe punkty w zakresie gwarancji. Ostatecznie wyższa cena nie pozwoliła „gwieździe” na zwycięstwo i Daimler musiał uznać w Gdyni wyższość oferty Solarisa i przegraną o 4,44 pkt. Na koniec warto podkreślić, że będą to pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris dla gdyńskiego operatora.

PKA Gdynia wybrało najkorzystniejszą ofertę na dostawę elektrobusów
PKA Gdynia wybrało najkorzystniejszą ofertę na dostawę elektrobusów

Gdyńskie elektrobus

Zamówione elektrobusy muszą spełniać określone wymagania techniczne, w tym długość pojazdu od 17,5 do 18,75 m, szerokość do 2,55 m oraz wysokość do 3,5 m.

Napęd elektryczny zapewni silnik o mocy co najmniej 220 kW, a pojazdy muszą być wyposażone w akumulatory o pojemności minimum 240 kWh. Autobusy będą ładowane zarówno za pomocą złącza plug-in, jak i pantografowego, co umożliwi ładowanie podczas jazdy.

Wnętrze pojazdów ma pomieścić minimum 40 pasażerów na tapicerowanych siedzeniach, a pojazdy będą wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, klimatyzację na CO2, porty USB oraz system zliczania pasażerów.

Więcej informacji o przetargu można znaleźć pod tym linkiem: https://portal.smartpzp.pl/pkagdynia/public/postepowanie?postepowanie=77303611

Gdynia wybrała najkorzystniejszą ofertę na dostawę elektrobusów / fot. PKA Gdynia
Gdynia wybrała najkorzystniejszą ofertę na dostawę elektrobusów / fot. PKA Gdynia

Komentarze