Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wygrywa El Clásico w Żorach. Z Irizarem. Na 16 autobusów elektrycznych

infobus
15.03.2025 17:00
0 Komentarzy

14 marca 2025 roku Gmina Żory oficjalnie rozstrzygnęła przetarg na dostawę 16 autobusów elektrycznych, przeznaczonych do obsługi nowej samodzielnej komunikacji miejskiej.

Zamówienie jest częścią projektu „Zintegrowane działania na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście Żory”, współfinansowanego w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamówiła Gmina Żory?
  2. Jakie były główne kryteria oceny ofert w przetargu?
  3. Dlaczego Żory zdecydowały się na droższą ofertę Solarisa zamiast tańszej propozycji Irizara?
Żory wybierają autobusy elektryczne od Solarisa.
Żory wybierają autobusy elektryczne od Solarisa.

Dwie oferty

O żorskie kontrakt ubiegały się dwie firmy: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Irizar e-mobility, jednak zwycięzcą postępowania został Solaris, który zdobył najwyższą punktację w kryteriach oceny ofert.

Przetarg od samego początku wzbudzał duże zainteresowanie, ponieważ obie firmy przedstawiły propozycje znacznie przekraczające pierwotny budżet zamawiającego, wynoszący 48.390.778 PLN brutto (39.349.000 PLN netto).

Oferta Solarisa opiewała na 57.072.000 PLN brutto (46.400.000 PLN netto), natomiast Irizar zaproponował 52.808.001,71 PLN brutto (42.925.204,64 PLN netto). Jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric wynosił 4.640.000 PLN netto, podczas gdy Irizar ie Bus 12 został wyceniony na 4.292.520,46 PLN netto.

Ostateczna decyzja zamawiającego o wyborze droższej oferty wynikała z wyższej oceny technicznej oferty Solarisa, który zdobył 100 punktów, podczas gdy propozycji Irizara w ogóle nie oceniono, co wygląda jakby ta propozycja została odrzucona.

Generalnie decyzja o wyborze wykonawcy została podjęta na podstawie przyjętych kryteriów przetargowych, zgodnie z którymi zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty zastosował następujące kryteria:

Cena – 60%
Kryterium techniczne – 40%

Żorskie elektrobusy

Nowe autobusy dla Żor będą miały długość od 11,5 do 12,5 metra, szerokość od 2,5 do 2,55 metra i wysokość maksymalną 3,3 metra. Każdy pojazd ma zapewniać minimalny zasięg 350 km na pełnym naładowaniu oraz spełniać rygorystyczne normy zużycia energii, nieprzekraczające 1,30 kWh/km według testów SORT-2. Napęd zapewni silnik centralny o mocy co najmniej 160 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem, z możliwością ograniczenia prędkości maksymalnej do 70 km/h. Pojazdy będą wyposażone w baterie trakcyjne o minimalnej pojemności 420 kWh, rozmieszczone w co najmniej czterech magazynach energii.

Ładowanie autobusów będzie możliwe za pomocą dwóch gniazd plug-in, umieszczonych z prawej strony pojazdu oraz z przodu, zgodnych ze standardem Combo Type 2. Pasażerowie skorzystają z klimatyzowanego wnętrza, systemu rekuperacji energii, nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej oraz monitoringu. Wnętrze autobusów zostanie wyposażone w trzy podwójne gniazda USB, zapewniające komfortowe warunki podróży.

Postępowanie przetargowe na zakup autobusów dla Żor można zobaczyć na stronie:
https://transinfo.pl/infobus/el-clasico-w-zorach-irizar-vs-solaris-na-16-autobusow-elektrycznych/

Komentarze