Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wygrywa kontrakt w Głogowie na sześć autobusów elektrycznych dla KM

infobus
23.04.2025 19:03
0 Komentarzy

23 kwietnia 2025 roku Gmina Miejska Głogów ogłosiła wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę sześciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych klasy I.

Zwycięzcą postępowania została firma Solaris Bus & Coach, która jako jedyna złożyła ofertę. Wartość kontraktu to 16.004.268 PLN brutto, a podpisanie umowy zaplanowano na 7 maja 2025 roku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne cechy techniczne i wyposażenie autobusów elektrycznych, które zostaną dostarczone Głogowowi w ramach tego przetargu?
  2. Dlaczego oferta Solarisa została uznana za najkorzystniejszą?
  3. Jakie dodatkowe inwestycje, poza zakupem autobusów, obejmuje projekt Głogowa?
Elektrobusy dla Głogowa. Solaris wygrywa przetarg na 16 mln PLN / fot. UM Głogów
Elektrobusy dla Głogowa. Solaris wygrywa przetarg na 16 mln PLN / fot. UM Głogów

Elektryczna szóstka

Przedmiotem głogowskiego przetargu była dostawa sześciu elektrycznych autobusów miejskich o długości około 12 metrów, przeznaczonych do obsługi komunikacji zbiorowej w Głogowie. Zamówienie realizowane jest w ramach II etapu projektu „Zielony Transport Publiczny w Gminie Miejskiej Głogów”, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. Autobusy mają być wyposażone w nowoczesny układ napędowy, baterie o pojemności co najmniej 240 kWh, system rekuperacji oraz kompletne wyposażenie dla komfortu pasażerów – klimatyzację, monitoring, tablice LED, porty USB i możliwość ładowania plug-in oraz pantografem.

Do przetargu zgłosiła się tylko firma Solaris Bus & Coach, proponując dostawę sześciu Solaris Urbino 12 electric za łączną kwotę 16.004.268 PLN brutto, czyli 13.008.336 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za egzemplarz na poziomie 2.168.056 PLN netto.

Kwota przewidziana przez zamawiającego na realizację zamówienia wynosiła 19.188.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa zmieściła się w budżecie z zapasem ponad 3,1 mln PLN.

Elektrobusy dla Głogowa. Solaris wygrywa przetarg na 16 mln PLN
Elektrobusy dla Głogowa. Solaris wygrywa przetarg na 16 mln PLN

Mocne i słabe strony oferty

Oferta Solarisa spełniła wszystkie warunki formalne i techniczne określone przez zamawiającego. Co więcej, zdobyła 100 punktów w systemie oceny ofert, co jest maksymalnym wynikiem w przetargu. Silnymi stronami oferty były zarówno konkurencyjna cena, jak i pełne spełnienie oczekiwań w zakresie właściwości techniczno-eksploatacyjnych oraz gwarancji.

Oferta była jedyną w postępowaniu, co ograniczyło konkurencję, ale dzięki zmieszczeniu się w budżecie i zgodności z wymogami SWZ, została uznana za najkorzystniejszą. Z punktu widzenia rynku i standardów dla elektrobusów tej klasy, zaproponowana cena była zgodna z aktualnymi realiami.

Decyzja o wyborze została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 60%
✅ ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych – 20%
✅ ocena warunków gwarancji – 20%

Głogowskie elektrobusy

Zamawiane autobusy mają mieć długość ok. 12 metrów, w pełni niskopodłogowe nadwozie oraz napęd elektryczny zasilany z akumulatorów. Każdy pojazd wyposażony będzie w system rekuperacji, miejsce dla wózka inwalidzkiego, klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej z tablicami LED, porty USB, a także będzie ładowany za pomocą plug-in i pantografu. Minimalna pojemność użytkowa baterii ma wynosić 240 kWh.

Dostawa pojazdów planowana jest między 25 kwietnia 2025 roku a 28 maja 2026 roku. Po realizacji zamówienia Głogów będzie dysponował flotą 11 elektrobusów, co oznacza, że ponad 30% taboru komunikacji miejskiej będzie zeroemisyjna.

Projekt jest częścią większej inwestycji wartej ponad 22 mln PLN, z czego 7,1 mln PLN pochodzi z budżetu miasta, a reszta ze środków KPO. W ramach przedsięwzięcia przewidziano także budowę trzech stacji wolnego ładowania, jednej szybkiej stacji ładowania oraz instalacji fotowoltaicznej na terenie zajezdni.

Pełna dokumentacja: https://glogow-um.ezamawiajacy.pl

Komentarze