Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wraca elektrycznie do Lipska. W dobrym stylu: 40 autobusów Urbino 18 electric

infobus
02.09.2025 13:01
0 Komentarzy

Solaris Bus & Coach podpisał kontrakt na dostawę 40 przegubowych autobusów elektrycznych dla Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH.

Pierwsze pojazdy trafią do Lipska w II połowie 2026 roku. O tym ważnym zamówieniu producenta z Bolechowa pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że jest to wielki powrót „jamnika” do Lipska po latach przerwy. Natomiast kiedyś był to jeden z najważniejszych niemieckich partnerów polskiej spółki, zamawiający masowy zarówno autobusy spalinowe Urbino, jak i tramwaje Tramino.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów Solaris Urbino 18 electric zamówił operator transportu publicznego w Lipsku?
  2. W jakich latach zaplanowano dostawy przegubowych elektrobusów do LVB?
  3. Jaką pojemność użytkową będą miały baterie Solaris High Energy w nowych autobusach dla Lipska?
Autobusy marki Solaris w Lipsku / fot. LVB
Autobusy marki Solaris w Lipsku / fot. LVB

Elektryczna czterdziestka

Operator transportu publicznego w Lipsku zamówił 40 Solarisów Urbino 18 electric z napędem modułowym. To nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy, które powiększą flotę w jednym z najszybciej rozwijających się miast Niemiec. Każdy autobus pomieści do 120 pasażerów, a dwa egzemplarze z zamówionej puli zostaną przeznaczone okazjonalnie do nauki jazdy. Pierwsze 15 pojazdów zostanie dostarczonych w II połowie 2026 roku, a pozostałe 25 – w połowie 2027 roku.

Każdy z Urbino 18 electric dla Lipska zostanie wyposażony w baterie Solaris High Energy o pojemności użytkowej ponad 570 kWh. Pojazdy będą mogły być ładowane zarówno w zajezdni poprzez plug-in, jak i za pomocą pantografu. W autobusach znajdzie się także system zarządzania flotą eSConnect z funkcją zdalnego uruchamiania funkcji prekondycjonowania, gdy autobus jest w trakcie ładowania.

Kontrakt obejmuje również montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i komfortu. Autobusy zostaną wyposażone w system zaawansowanego wsparcia kierowcy, obejmujący monitoring obszaru przed pojazdem oraz po jego prawej stronie, a także w asystenta prędkości. Dodatkowo w pojazdach znajdzie się rozwiązanie monitorujące poziom koncentracji i zmęczenia kierowcy. Przewoźnik zdecydował się ponadto na automatyczny system liczenia pasażerów z czujnikami przy wszystkich wejściach.

Niemcy to od lat jeden z najważniejszych rynków dla Solarisa. Po tamtejszych drogach kursuje już przeszło 4,5 tys. pojazdów marki, w tym ponad 800 bezemisyjnych – bateryjnych, wodorowych oraz trolejbusów. Do floty LVB producent dostarczył już ponad 200 autobusów. Wraz z realizacją najnowszego zamówienia na drogi w Lipsku wyjadą pierwsze w pełni elektryczne autobusy Solarisa.

Autobusy marki Solaris w Lipsku / fot. LVB
Autobusy marki Solaris w Lipsku / fot. LVB

Komentarze