Solaris w raporcie CAF za rok 2024: Wzrost sprzedaży i ekspansja na nowe rynki
Solaris Bus & Coach, spółka należąca do hiszpańskiego CAF, zanotowała w 2024 r. 5-procentowy wzrost w sprzedaży autobusów i trolejbusów niż w 2023 r. (1.456 szt.).
Generalnie rok 2024 był dla Solarisa bardzo dobrym rokiem – zarówno pod względem liczby dostaw, wartości przychodów, jak i ekspansji na nowe rynki. Firma utrzymała pozycję lidera w segmencie autobusów elektrycznych i wodorowych, a jej strategiczne kontrakty oraz innowacje technologiczne pokazują, że producent z Bolechowa odgrywa kluczową rolę w transformacji transportu publicznego w kierunku zrównoważonej mobilności.
Rozkład jazdy:
- Jaki procent dostaw Solaris w 2024 roku stanowiły pojazdy alternatywne, takie jak elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy?
- Jakie było największe zamówienie na autobusy Solaris w 2024 roku i kto był jego odbiorcą?
- W jakim kraju Solaris po raz pierwszy w swojej historii sprzedał autobusy elektryczne w 2024 roku?
Dobry rok
Solaris Bus & Coach, spółka należąca do hiszpańskiego CAF, zanotowała znaczący wzrost sprzedaży w 2024 roku, dostarczając 1.525 autobusów i trolejbusów, co oznacza prawie 5% więcej niż w 2023 roku (1.456 szt.).
Warto podkreślić, że 83% całkowitej produkcji obejmowało pojazdy alternatywne: elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy, podczas gdy tylko 17% stanowiły pojazdy z silnikami diesla i CNG. Solaris konsekwentnie utrzymuje pozycję lidera w segmencie zeroemisyjnym – w 2024 roku autobusy bateryjne i wodorowe stanowiły 53% dostaw, a liczba dostarczonych autobusów wodorowych wzrosła ponad trzykrotnie – z 81 w 2023 r. do 259 szt. w 2024 r.
Solaris jest kluczowym graczem na europejskim rynku autobusów wodorowych. Od 2012 roku jego udział w tym segmencie wynosi 53%, a w samym 2024 roku osiągnął 69%. Firma dostarczyła 354 autobusy Urbino Hydrogen dla klientów w całej Europie, co czyni ją zdecydowanym liderem technologii wodorowej w branży transportowej.
Rosnące zamówienia i ekspansja
Na koniec 2024 roku Solaris miał w swoim portfelu zamówienia na 1.609 autobusów, w tym 419 na autobusy wodorowe. Aż 92% zamówionych pojazdów to modele nisko- i zeroemisyjne, a 77% dotyczyło autobusów elektrycznych i wodorowych. Wśród największych zamówień znalazły się m.in.
- 300 autobusów hybrydowych i CNG dla ATAC w Rzymie
- dwuprzegubowe elektryczne pojazdy Urbino 24 MetroStyle dla TEC w Belgii.
Ważnym krokiem w rozwoju marki było wejście na rynek amerykański. King County Metro, operator transportu publicznego w Seattle, zamówił cztery elektryczne autobusy Solaris Urbino – dwa standardowe i dwa przegubowe, a opcja umowy przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 12 sztuk. To strategiczne posunięcie otwiera przed Solarisem nowe perspektywy w Ameryce Północnej.
Dynamika finansowa
W 2024 roku Solaris osiągnął przychody na poziomie 927 mln EUR, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu z 2023 r.
Wzrost ten wynikał zarówno z większej liczby dostarczonych pojazdów, jak i wzrostu średnich cen sprzedaży.
EBIT wyniósł 40 mln EUR, co oznacza istotną poprawę w stosunku do 8 mln EUR w 2023 roku.
Wyniki te potwierdzają, że firma skutecznie realizuje strategię zwiększania rentowności w warunkach rosnących kosztów produkcji i surowców.
Strategiczne kontrakty
Solaris w 2024 roku podpisał kilka kluczowych kontraktów, m.in.:
- 18 elektrycznych Urbino 24 MetroStyle dla TEC w Belgii, z opcją rozszerzenia o dodatkowe 27 szt.
- 46 autobusów elektrycznych dla Keolis Sverige w Szwecji (19 Urbino 12 electric i 27 Urbino 15 LE).
- 22 autobusy wodorowe dla Île-de-France Mobilités.
- 20 autobusów wodorowych dla Kolonii.
- 30 autobusów elektrycznych dla Arriva Brabante w Holandii.
- 96 autobusów elektrycznych dla Transdev Utrecht.
Ważnym elementem strategii Solarisa jest także rozwój technologiczny. Firma wprowadziła pierwszy na świecie autobus z certyfikowanym paszportem bateryjnym, a Urbino Hydrogen otrzymał prestiżowy tytuł „Bus of the Year 2025”.
W nadchodzącym roku Solaris planuje dalszą ekspansję i zwiększenie udziału w rynku autobusów zeroemisyjnych. Firma przewiduje wzrost dostaw, a jej strategia koncentruje się na umacnianiu pozycji w Europie oraz rozwijaniu działalności w Ameryce Północnej. Wysoki portfel zamówień i dalsze inwestycje w technologie zeroemisyjne mają zapewnić Solarisowi długoterminową przewagę konkurencyjną. Lin do pełnego raportu: https://admin.cafmobility.com/uploads/FY_2024_Results_02e86a5050.pdf
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze