Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris Urbino 18 hydrogen bez wieży! Zabiera 140 pasażerów

infobus
14.09.2022 12:30
0 Komentarzy

Premierowy Solaris Urbino 18 hydrogen nie posiada klasycznej komory silnika, ponieważ został wyposażony w  napęd modułowy. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej.

Pierwsze dostawy osiemnastometrowego przegubowca mogą nastąpić już w drugim kwartale 2023 roku. Klienci będą mieli możliwość dostosowania pojazdu do indywidualnych potrzeb. Autobus będzie dostępny w czterech wariantach układu drzwi: 2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 oraz 2-2-2-2.

Wodorowe Serce

Sercem Urbino 18 hydrogen jest najnowocześniejsze dostępne na rynku ogniwo wodorowe, pełniące funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej.

W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego.  Co więcej, dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butli z wodorem o łącznej pojemności 51,2 kg. Zastosowanie napędu modułowego ułatwi również serwisowanie pojazdu, gdyż główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi.

W przegubowym Solarisie energia z ogniwa wodorowego jest przekazywana bezpośrednio do układu  Zastosowane w pojeździe baterie Solaris o pojemności około 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania, wykorzystywane są także do rekuperacji. Proces zatankowania zbiorników do pełna zajmuje ok. 20 minut.

Zobaczcie to na filmie:

do 350 KM

Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór, premierowy pojazd doskonale sprawdzi się na długich trasach. Na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać ok. 350 km w różnych warunkach pogodowych. W zależności od konfiguracji, na jego pokładzie może podróżować nawet 140 osób. Najnowszy model może być również homologowany w klasie II, co umożliwia obsługę tras międzymiastowych. 

Standardowym rozwiązaniem w nowym modelu będzie system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury wykorzystuje ciepło pochodzące z otoczenia. Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy zasilana jest z układu przestrzeni pasażerskiej. W ramach dodatkowych funkcjonalności klienci będą mogli wybrać m.in. rozwiązania z zakresu ADAS, czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, takich jak MirrorEye czy Mobileye Shield+.

Trochę techniki

  • Wymiary Dł. 18 000 mm, szer. 2 550 mm, wys. 3 300 mm
  • Zwis przedni 2 700 mm
  • Rozstaw osi 5 900 / 6 000 mm
  • Zwis tylni 3 400 mm
  • DMC 29 000 kg
  • Układ drzwi 2-2-2-0
  • Opcja: 1-2-2-0 / 1-2-2-2 / 2-2-2-2
  • Wysokość wejść 320 mm
  • Mechanizm przegubu Sterowany elektronicznie
  • Silnik — silnik centralny
  • Oś przednia oś niezależna
  • Oś środkowa oś neutralna
  • Oś napędowa — oś portalowa – silnik centralny standard
  • Wodorowe ogniwo paliwowe — 100 kW
  • Zbiorniki wodoru — butle kompozytowe 5 x 312 l — butle kompozytowe 3 x 190 l
  • System ładowania Plug-in (do użytku serwisowego)
  • Baterie Baterie Solaris o pojemności ok. 60 kWh
  • Pojemność pasażerska – do 140 osób w zależności od konfiguracji i wyposażenia
  • Maksymalna liczba miejsc siedzących 53
  • Maksymalna liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi 20
  • Klimatyzacja — klimatyzacja CO2 z funkcją grzania pompą ciepła — klimatyzacja z napędem elektrycznym (w opcji)
  • Systemy wsparcia kierowcy — Mirror Eye / Mobileye Shield + / Pulpit dotykowy

Komentarze