Solaris sam w przetargu na pięć elektrobusów dla MPK Inowrocław. Ale za to w budżecie
25 października Miasto Inowrocław otworzyło ofertę w przetargu na dostawę pięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Inwestycja ma dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami w Inowrocławiu pojawił się tylko jeden producent. Z Wielkopolski.
SPIS TREŚCI:
- Ile autobusów elektrycznych planuje zakupić Miasto Inowrocław w ramach tego przetargu?
- Jaka firma złożyła ofertę na dostawę elektrobusów dla Inowrocławia?
- Jakie trzy kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu na autobusy elektryczne dla MPK Inowrocław?
co chciał Inowrocław?
Zanim przejdziemy do złożonej dzisiaj oferty przez Solaris, krótki rys historyczno-technologiczny: ostatnim dostawcą autobusów elektrycznych dla Inowrocławia było Volvo. Firma, jak wiadomo, zaprzestała produkcji kompletnych elektrobusów nie tylko na terenie Polski ale i całej Europy. W efekcie wiele miasta – w tym Inowrocław – będzie musiało zmienić swojego głównego dostawcę taboru i to się właśnie dzieje.
Co chciał otrzymać Inowrocław? W przypadku parametrów technicznych komplet punktów można było uzyskać za:
zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję, zgodnej z PN-EN 10088 – 3 pkt,
zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt,
- zaoferowanie przez wykonawcę w oferowanym autobusie 3-częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu lub szyby panoramicznej o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne – 2 pkt,
- zaoferowanie pełnego oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED – 2 pkt,
- zaoferowanie dotykowego aktywnie konfigurowalnego pulpitu sterowania i wyświetlacza kierowcy – 1 pkt,
- zaoferowanie zawieszenia osi przedniej zależnego ze stabilizatorem – 1 pkt,
- zaoferowanie baterii w technologii LTO (High Power) – 3 pkt,
- zastosowanie jednego silnika asynchronicznego elektrycznego ułożonego wzdłużnie do osi autobusu i połączonego wałem napędowym z mostem napędowym – 2 pkt, zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – 1 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 3 pkt,
- zaoferowanie systemu otwierania i zamykania drzwi wyposażonego w funkcję automatycznego zamykania drzwi po ich otwarciu przez pasażerów wraz z systemem detekcji obecności pasażerów w kontrolowanej strefie drzwi – 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- zaoferowanie systemu gaszenia pojazdu wraz z pakietem szybkiej reakcji serwisowej do 48 godzin z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i 15- letnim okresem gwarancji oraz 10 letnim pakietem serwisowym – 2 pkt,
- zaoferowanie klimatyzacji pracującej na czynniku chłodniczym CO2 z możliwością pracy jako dodatkowa pompa ciepła – 1 pkt.
Jedna oferta
Generalnie dawno nie było takiego przetargu, w którym właściwie nie ma miejsca na więcej niż jedną ofertę. Kryteria oceny ofert takie jak – nadwozie ze stali nierdzewnej, zawieszenie zależne, szyba dzielona w pionie, baterie LTO, zastosowanie technologii SiC, centralny silnik asynchroniczny, podział poszycia bocznego bez klejenia to specyfikacja techniczna autobusów marki Solaris. Duża część z w/w kryteriów jest stosowana wyłącznie przez tego producenta, czyli …. Solaris Bus & Coach, który 25 października oczywiście złożył swoją ofertę w Inowrocławiu.
Opiewa ona na 15.836.250,00 PLN brutto / 12.875.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric na poziomie 2.575.000 PLN netto. Do tego wielkopolski producent zaoferował gwarancje:
a) na szkielet nadwozia i podwozia – 144 m-ce;
b) na powłoki lakiernicze – 84 m-ce,
c) całopojazdowa – 60 m-cy;
d) na baterię zasilającą trakcyjną – 97 m-cy.
Z kolei budżet miasta wynosi 15.928.500 PLN brutto, czyli to marka Solaris zastąpi Volvo w drodze do dalszej elektryfikacji flory MPK Inowrocław.
W tej sytuacji wybór Solarisa jest oczywisty, natomiast formalnie będzie bazował na punktacji w trzech kryteriach:
- cena (60%),
- parametry techniczno-eksploatacyjne (30%),
- okres gwarancji (10%).
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Zamawiane autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m, szerokość od 2,4 do 2,55 m, wysokość max. 3,3 m i niską podłogę na całej długości pojazdu. Będą wyposażone w 3 pary drzwi w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikami lub silnikiem elektrycznym centralnym o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym. Moc silnika ma wynosić minimum 160 kW. Konstrukcje będą wyposażone w układ odzyskiwania energii w trakcie hamowania pojazdu, uruchamiany przez naciśnięcie hamulca lub dźwignią umieszczoną pod kierownicą przez kierowcę. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Busnex ma największy kontrakt na autobusy w Polsce: 30 x Yutong U18 dla PKM Katowice Pałecznica zamawia autobus elektryczny 15-metrowy. Kto taki posiada? Analiza SWZ Magazyn energii to baterie trakcyjne wykonane w technologii LTO (High Power) lub NMC o pojemności energetycznej użytkowej minimum 250 kWh. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna zapewnić przejechanie przez autobus co najmniej 200 km w warunkach optymalnych. Ładowanie baterii odbywać się będzie poprzez system plug-in oraz systemem pantografowym o mocy 150 do 300 kW.
Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią okna, dwa wentylatory, a także klimatyzacja. Pasażerowie pojadą na siedzeniach przeznaczonych do komunikacji miejskiej – np. typu Ster MX lub równoważnych. Mają mieć tapicerkę według wzoru zamawiającego.
Dla kierowców przewidziano pełną kabinę (wydzieloną), klimatyzowaną, wyposażoną w patentowe zamykane drzwi do przestrzeni pasażerskiej oraz okno do sprzedaży biletów. W środku znajdzie się fotel z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia z podłokietnikiem zawieszony pneumatycznie z możliwością obrotu celem ułatwienia wyjścia kierowcy. Ponadto, prowadzący pojazd będzie mógł korzystać z: wieszaka na odzież, ruchomej podstawki na dokumenty o formacie nie większym niż A5 wraz z punktowym diodowym oświetleniem, kasetki na pieniądze oraz bilety, schowka przeznaczonego na rzeczy kierowcy, gniazda elektrycznego 12 V, radioodtwarzacza z wejściem USB.
Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym, z wyjątkiem tylnej, która będzie w kolorze bursztynowym. W środku pojazdu znajdą się dwie tablice wewnętrzne wykonane na bazie matrycy LCD z podświetleniem LED o wielkości ekranu minimum 22″. Mają one pokazywać numer linii, kierunek, czas i aktualny przystanek oraz wyświetlać wizualizację trasy lub materiały multimedialne. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w system głośnomówiący zapowiadający kolejne przystanki, monitoring, gniazda USB oraz bezprzewodowy Internet.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://inowroclaw.ezamawiajacy.pl/pn/inowroclaw/demand/notice/public/140881/details
Tekst pochodzi z portalu Transinfo przeczytaj więcej: https://transinfo.pl/infobus/ktory-producent-elektrobusow-zastapi-volvo-w-mpk-inowroclaw-analiza-swz/
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze