Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris rozpoczyna serię umów z MZK Oświęcim. Od autobusów MIDI

infobus
26.06.2024 08:00
0 Komentarzy

25 czerwca reprezentanci firmy Solaris i MZK Oświęcim podpisali umowę na dostawę sześciu autobusów elektrycznych Urbino 9 LE electric. Wraz z ładowarkami.

Elektrobusy zostaną dostarczone w 2025 i 2026 roku. Przypomnijmy, że równolegle toczy się powtórzony przetarg na zakup pojazdów MAXI i MEGA, gdzie Solaris Bus & Coach złożył ofertę i to on najprawdopodobniej zostanie ich dostawcą – po zamknięciu postępowania i podpisaniu kolejnej umowy. Wszystkie te zamówienia mają dofinansowanie z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Spis treści:

  1. Kiedy zostaną dostarczone autobusy elektryczne Urbino 9 LE electric do MZK w Oświęcimiu?
  2. Jakie są moce dwustanowiskowych ładowarek zajezdniowych, które dostarczy Solaris?
  3. Ile autobusów elektrycznych dostarczył Solaris do Oświęcimia przed podpisaniem tej umowy?
Oświęcim zamawia elektryczne Solarisy wraz z ładowarkami
Solaris Urbino 9 LE electric

Najpierw midi

25 czerwca Solaris Bus & Coach zawarł umowę z Miejskim Zakładem Komunikacji w Oświęcimiu, obejmującą dostawę sześciu autobusów elektrycznych Urbino 9 LE electric. O przetargu i cenach oświęcimskich Urbino 9 electric pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

Realizacja zamówienia planowana jest na 2025 i 2026 rok. To kolejna inwestycja miasta w autobusy bateryjne. Solaris dostarczył do Oświęcimia pierwszy autobus z napędem elektrycznym w 2020 roku. Teraz do Urbino 12 electric dołączy 6 sztuk najkrótszego modelu w portfolio producenta – niskowejściowej wersji 9-metrowej.

Ten kompaktowy model marki Solaris został skonstruowany w taki sposób, by można go było dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II. Mimo swoich niewielkich gabarytów, pojazd wyposażony jest w znaczną liczbę miejsc siedzących, umożliwiającą wygodną jazdę nawet na dłuższych odcinkach tras. Jednocześnie kompaktowe wymiary pojazdu sprawiają, że doskonale poradzi sobie w ciasnej przestrzeni miejskiej. Autobus stanowi więc doskonały element łączący sieć dróg miejskich i podmiejskich na obszarze aglomeracji.

Wszystkie zamówione autobusy zostaną wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy 300 kWh. W ciągu dnia, szybkie uzupełnianie energii będzie odbywać się poprzez pantograf. W nocy z kolei, pojazdy będą ładowane na terenie zajezdni przez standardowe złącze kablowe typu plug-in. W klimatyzowanych autobusach zostanie zapewniony dostęp do sieci WiFi, a pasażerowie będą mogli podładować swoje urządzenia mobilne za pomocą gniazd USB.

W ramach kontraktu producent dostarczy również trzy dwustanowiskowe ładowarki zajezdniowe, o mocy 120 kW każda.

Solaris Urbino 9 LE electric
Oświęcim zamawia elektryczne Solarisy wraz z ładowarkami

Powtórzony przetarg MAXI i MEGA

18 czerwca Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu otworzył ofertę w powtórzonym przetargu na dostawę trzech nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI i MIDI. Przypomnijmy, że pierwotne postępowanie (razem z pojazdami MIDI) zostało częściowo unieważnione i następnie powtórzone w ramach nowego zamówienia – tylko na elektrobusy MAXI i MEGA. Wszystko to z powodu kontrowersji z liczbą miejsc siedzących w zapisach SWZ.

Przypomnijmy – po unieważnieniu zadań nr 2 i 3, w dniu 6 czerwca Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu wybrał najkorzystniejszą ofertę w zadaniu nr 1, natomiast 18 czerwca otworzył ofertę w powtórzonym przetargu na trzy autobusy, w tym dwa elektrobusy klasy I kategorii MAXI i jeden klasy I kategorii MEGA.

18 czerwca dowiedzieliśmy się, że w najnowszym przetargu MZK – zgodnie z oczekiwaniami – tylko Solaris położył ofertę. W zadaniu na pojazdy 12-metrowe propozycja producenta z Bolechowa nieznacznie przekroczyła budżet, natomiast w części MEGA zaproponowana cena była identyczna jak ostatnio i tym samym zmieściła się ona w sumie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia.

Budżet w części MAXI wyniósł 6.642.000,PLN brutto, a w części MEGA – 4.305.000,00 PLN brutto. Całość ma dofinansowanie z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Naszym zdaniem to zamyka całe postępowanie MZK.

Tylko Solaris w MZK Oświęcim w „siedzeniowej” dogrywce na trzy autobusy / fot. MZK Oświęcim
Tylko Solaris w MZK Oświęcim w „siedzeniowej” dogrywce na trzy autobusy MAXI i MEGA / fot. MZK Oświęcim

AUTOBUSY MAXI I MEGA

Na koniec przechodzimy do kompletacji autobusów klasy MAXI i MEGA, które mają mieć długość odpowiednio – od 11,8 do 12,2 m i 17,9 do 18,2 m, zaś ich wysokość nie może być wyższa niż 3,3 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu. Autobusy mają zapewnić przejazd dla odpowiednio 75 (MAXI) i 120 (MEGA), z czego 25% miejsc stanowić mają miejsca siedzące. MZK niezmiennie nie dopuszcza powyżej 20% miejsc skierowanych tyłem do jazdy. Autobusy będą wyposażone w drzwi w układzie 2-2-2 (MAXI) i 2-2-2-2 (MEGA). Autobusy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy min. 160 kW (MAXI) i 240 kW (MEGA) lub silnikami asynchronicznymi w piastach kół 2x 110 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Zamawiający wymaga aby pojemność magazynów energii elektrycznej wynosiła w autobusach solowych min. 280 kWh, zaś w autobusie przegubowym – min. 400 kWh. Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in. Dodatkowo, na dachu autobusów z przodu (na wysokości osi przedniej) zamontowany ma być pantograf 4-polowy podnoszony umożliwiający ładowanie magazynu energii mocą min. 180 kW.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Fotele pasażerskie będą odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości (odporne na zabrudzenia, ścieranie i zniszczenie). W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Tablice zewnętrzne powinny być diodowe. Z kolei wewnątrz znajdzie się wyświetlacz LCD umieszczony pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami w środkowej części autobusu o przekątnej ekranu min. 22 cali, dająca możliwość wyświetlania danych o trasie. Dodatkowo zamawiający wymaga, aby wykonawca wyposażył autobusy w system zliczania potoków pasażerskich.

Komentarze