Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris ponownie wygrywa we Wrocławiu: Siedem elektrobusów Urbino 12 electric dla MPK

infobus
15.04.2025 14:08
0 Komentarzy

14 kwietnia 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę siedmiu elektrobusów wraz z systemem ładowania.

Przypomnijmy, że to postępowanie ogłoszono w lutym 2025 roku jako kontynuację miejskiej strategii rozbudowy zeroemisyjnej floty, wspieranej finansowo przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Jakie wymagania techniczne i wyposażeniowe musiały spełniać elektrobusy oferowane w przetargu MPK Wrocław?
  2. Jakie były ceny i główne różnice między trzema złożonymi ofertami w tym postępowaniu?
  3. Dlaczego oferta Solarisa została uznana za najkorzystniejszą i jakie elementy techniczne zadecydowały o przewadze nad konkurencją?
MPK Wrocław wybrało ofertę Solarisa – elektrobusy z Bolechowa uzupełnią wrocławską flotę
MPK Wrocław wybrało ofertę Solarisa – elektrobusy z Bolechowa uzupełnią wrocławską flotę

Elektryczna siódemka

Wrocławski przetarg dotyczył dostawy 7 nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI (długość 11,5–12,2 m) wraz z mobilnymi systemami ładowania. Wymagane było m.in. posiadanie pełnowymiarowej, całkowicie niskopodłogowej konstrukcji, napęd elektryczny (silnik centralny lub w osiach), funkcja przyklęku oraz ładowanie plug-in i pantografowe. Autobusy miały być przystosowane do warunków klimatycznych Europy Środkowej. Zamawiający postawił też na komfort: profilowane fotele z miękkimi wkładkami, system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD, a także ergonomiczne i bezpieczne stanowisko kierowcy z zamkniętą kabiną.

Zamawiane elektrobusy będą miały maksymalną długość 12,2 metra i wysokość do 3,5 metra. Pojazdy mają być niskopodłogowe w całej przestrzeni pasażerskiej, z wejściem nie wyższym niż 340 mm. Wyposażone zostaną w układy odzyskiwania energii, systemy ładowania plug-in i pantografowe oraz nowoczesne systemy informacji pasażerskiej.

Dostawy zaplanowano do końca marca 2026 roku.

MPK Wrocław wybrało ofertę Solarisa – elektrobusy z Bolechowa uzupełnią wrocławską flotę
MPK Wrocław wybrało ofertę Solarisa – elektrobusy z Bolechowa uzupełnią wrocławską flotę

Trzy oferty

5 lutego br. w postępowaniu wpłynęły trzy oferty:

  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.20.448.750 PLN brutto (16.625.000 PLN netto), czyli jednostkowa cena Urbino 12 electric to 2.375.000 PLN netto;
  • Irizar e-mobility S.L.20.881.247,52 PLN brutto (16.976.624 PLN netto) z ceną ie bus 12 na poziomie 2.425.232 PLN netto;
  • Daimler Buses Polska Sp. z o.o.27.460.957,52 PLN brutto (22.325.981,72 PLN netto) z jednostkową ceną eCitaro na poziomie 3.189.426 PLN netto.

MPK Wrocław przeznaczyło na realizację zamówienia 22.211.893,50 PLN brutto.

Zarówno Solaris, jak i Irizar zmieścili się w budżecie. Najniższą cenę zaoferował Solaris, który jednocześnie spełnił wszystkie pozostałe warunki i uzyskał najwyższą punktację w kluczowych kryteriach technicznych i gwarancyjnych. Oferowane pojazdy zawierały m.in. boczne poszycie w panelach poziomo-pionowych oraz zastosowanie technologii SiC w układzie napędowym, co przełożyło się na dodatkowe punkty.

MPK Wrocław wybrało ofertę Solarisa – elektrobusy z Bolechowa uzupełnią wrocławską flotę
MPK Wrocław wybrało ofertę Solarisa – elektrobusy z Bolechowa uzupełnią wrocławską flotę

Decyzja MPK

Zamawiający oceniał oferty według następujących kryteriów:

✅ Cena ofertowa – 66%
✅ Okres gwarancji na magazyny energii – 10%
✅ Okres gwarancji na autobusy (bez magazynów) – 10%
✅ Okres gwarancji na układ wysokonapięciowy – 4%
✅ Okres gwarancji na ładowarki mobilne – 4%
✅ Poszycie boczne w panelach – 5%
✅ Technologia SiC w układzie napędowym – 1%

Solaris zdobył łącznie najwyższą liczbę punktów i został wskazany jako wykonawca najkorzystniejszej oferty. Oferta Irizara była nieznacznie droższa, ale zdobyła mniej punktów technicznych – m.in. brak punktów za technologię SiC i panele boczne. Oferta Daimlera została formalnie odrzucona. Więcej informacji o przetargu: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html

Dzięki tej decyzji, Solaris dostarczy do MPK Wrocław już łącznie 28 elektrobusów, konsekwentnie umacniając swoją pozycję we flocie stolicy Dolnego Śląska. Dodatkowo – też ramach programu „Zielony Transport Publiczny” – stolic Dolnego Śląska nabyła 13 autobusów marki Mercedes-Benz eCitaro G, które obsługują linię K. Razem daje to poziom 41 e-busów.

Komentarze