Solaris dostarczy kolejne autobusy elektryczne do MPK Poznań. MEGA trójka z mega opcją
W lipcu MPK Poznań oficjalnie podpisało umowę z Solaris Bus & Coach na dostawę kolejnych przegubowych autobusów elektrycznych Urbino 18 electric.
Co ważne kontrakt przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne dziewięć pojazdów, czyli razem daje to elektryczną dwunastkę. A stolica Wielkopolski raczej realizuje dodatkowe opcje. O tym przetargu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów może łącznie obejmować kontrakt MPK Poznań z firmą Solaris?
- Jaka jest przewidywana pojemność baterii w nowych przegubowych elektrobusach?
- Jakie wyposażenie pasażerskie będą miały nowe autobusy elektryczne dla Poznania?
Dla stolicy Wielkopolski
Zakup finansowany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy i obejmuje nowoczesne autobusy z bateriami trakcyjnymi o pojemności użytkowej co najmniej 420 kWh. To wystarczy na zasięg 220 km przy pełnym obciążeniu – zasilanie odbywa się przez system plug-in, bez potrzeby instalacji pantografów. Autobusy będą ładowane wyłącznie stacjonarnie, w zajezdni, po zakończeniu codziennej pracy.
Każdy z pojazdów zostanie wyposażony w:
- silnik elektryczny o mocy min. 200 kW,
- układ drzwi 2-2-2-2,
- klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej (LED + LCD),
- zamkniętą kabinę kierowcy i pełne dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Jedna oferta
W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę – Solaris Bus & Coach. Pomimo braku konkurencji, oferta została szczegółowo oceniona na podstawie czterech kryteriów:
- cena: 72%
- właściwości techniczno-eksploatacyjne: 7,30%
- gwarancja i serwis: 13,80%
- gotowość techniczna: 3%
Łączna punktacja wyniosła 96,10 pkt, co zagwarantowało wygraną. Wartość bazowej umowy to 11,47 mln zł brutto, przy cenie jednostkowej 3,1 mln zł netto za autobus. W przypadku realizacji prawa opcji (czyli dostawy dodatkowych 9 pojazdów), kontrakt może sięgnąć wartości ponad 45 mln zł brutto. Wszystkie nowe pojazdy mają trafić do MPK w pierwszej połowie 2026 roku.
Zakupowe tło
W 2025 roku MPK Poznań przyspieszyło realizację strategii zeroemisyjnego transportu miejskiego, kontraktując łącznie 29 nowych autobusów elektrycznych i wodorowych, z możliwością rozszerzenia o kolejne 9 elektrobusów. Wszystkie zamówienia trafiły do producenta Solaris Bus & Coach, co potwierdza silną pozycję tej firmy na rynku elektromobilności.
✅ Styczeń 2025
Zamówienie: 17 przegubowych autobusów elektrycznych / Dostawca: Solaris Bus & Coach
Finansowanie: ZTP / Krajowy Plan Odbudowy
Charakterystyka: Bateryjne elektrobusy przeznaczone do codziennej pracy miejskiej, zasilane przez ładowarki stacjonarne typu plug-in.
✅ Luty 2025
Zamówienie: 9 standardowych autobusów wodorowych
Dostawca: Solaris Bus & Coach / Finansowanie: ZTP / Krajowy Plan Odbudowy
Technologia: Ogniwa paliwowe, zeroemisyjność, wysoka autonomia pojazdów przy minimalnym czasie tankowania.
✅ Czerwiec 2025
Zamówienie: 3 przegubowe autobusy elektryczne z opcją rozszerzenia do 12 sztuk
Koszt zamówienia podstawowego: 11,47 mln zł brutto / Finansowanie: ZTP / Krajowy Plan Odbudowy
Potencjalna wartość pełnego kontraktu: Ponad 45 mln zł brutto / Dostawca: Solaris Bus & Coach
Podsumowując – w 2025 roku MPK Poznań złożyło zamówienia na:
- 17 elektrobusów przegubowych (bateryjnych)
- 9 autobusów wodorowych
- 3 elektrobusy przegubowe (z opcją na 9 kolejnych)
Łącznie może to oznaczać aż 38 nowych, bezemisyjnych pojazdów w poznańskiej flocie do połowy 2026 roku. Wszystkie kontrakty zakładają nowoczesne wyposażenie, wysoki komfort podróży i pełną dostępność dla osób o ograniczonej mobilności. To dowód, że Poznań nie tylko deklaruje ekologiczny kierunek – ale realnie inwestuje w nowoczesną, cichą i czystą komunikację miejską.
Komentarze