Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris debiutuje w PKS Jelenia Góra. Z ofertą na autobusy elektryczne z CUPT-KPO

infobus
18.03.2025 09:01
0 Komentarzy

17 marca 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Tour w Jeleniej Górze otworzyło oferty w przetargu na dostawę czterech elektrycznych autobusów klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.

Dzięki tej inwestycji PKS Tour Jelenia Góra rozpoczyna proces transformacji floty na zeroemisyjną, wpisując się w trend elektryfikacji transportu publicznego w regionie. O tym przetargu pisaliśmy już w TransInfo wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach w przetargu na elektrobusy dla PKS Tour Jelenia Góra?
  2. Jakie kryteria oceny zastosuje komisja przetargowa przy wyborze oferty?
  3. Jakie parametry techniczne muszą spełniać zamówione autobusy elektryczne?
PKS Jelenia Góra ma jedną ofertą na cztery pierwsze autobusy elektryczne
PKS Jelenia Góra ma jedną ofertą na cztery pierwsze autobusy elektryczne / fot. UM Cieszyn

Historyczny moment

To pierwszy przetarg na elektrobusy w historii PKS Tour Jelenia Góra. Przewoźnik realizuje projekt „Elektryczne Karkonosze” przy wsparciu środków unijnych z CUPT-KPO, czyli Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. PKS planuje w przyszłości również zakup autobusów klasy MAXI, ale rozpoczyna od czterech mniejszych pojazdów MIDI.

Oferta Solaris Bus & Coach opiewa na 11.537.400 PLN brutto, co po odliczeniu VAT 23% daje 9.380.000 PLN netto. Cena jednostkowa modelu Urbino 9 LE electric wynosi 2.345.000 PLN netto.

Zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji 11.800.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta producenta z Bolechowa zmieściła się w budżecie. Dlatego pozostaje czekać na decyzję komisji przetargowej, która oceni ofertę według kryteriów:
✅ cena (60%)
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne (40%)

Planowany termin podpisania umowy to kwiecień 2025 roku, a dostawy wraz z uruchomieniem infrastruktury ładowania mają nastąpić do 12 miesięcy od zawarcia kontraktu. Jeśli oferta Solarisa spełni wszystkie wymagania, pierwsze autobusy mogą wyjechać na trasy w 2026 roku.

Link do pełnej specyfikacji przetargowej na: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/215886?sekcja=ogloszenie

PKS Jelenia Góra ma jedną ofertą na cztery pierwsze autobusy elektryczne
PKS Jelenia Góra ma jedną ofertą na cztery pierwsze autobusy elektryczne / fot. UM Cieszyn

Jeleniogórskie elektrobusy

PKS Tour Jelenia Góra zamawia cztery w pełni elektryczne autobusy MIDI przystosowane do specyfiki górskiego regionu. Pojazdy muszą być fabrycznie nowe, nieużywane i wyprodukowane nie wcześniej niż w 2024 roku.

Elektrobusy mają mieć długość od 8,5 do 9,5 metra, szerokość do 2,55 metra oraz wysokość do 3,5 metra. Będą w pełni niskopodłogowe, z co najmniej 50 miejscami pasażerskimi, w tym 20 siedzącymi. Wymagany układ drzwi to 1-2-0 lub 2-2-0, co ma zapewnić sprawną wymianę pasażerów.

Napęd stanowić będą silniki elektryczne o łącznej mocy nie mniejszej niż 200 kW, umieszczone w moście napędowym lub w piastach kół. Pojazdy będą wyposażone w baterie trakcyjne gwarantujące utrzymanie minimum 80% pojemności przez cały okres gwarancji wynoszący co najmniej 8 lat.

Ładowanie autobusów zapewni infrastruktura obejmująca ładowarki o mocy 2×40 kW z możliwością ładowania dwoma niezależnymi wyjściami o łącznej mocy minimum 80 kW.

PKS Jelenia Góra ma jedną ofertą na cztery pierwsze autobusy elektryczne
PKS Jelenia Góra ma jedną ofertą na cztery pierwsze autobusy elektryczne

Zakupowe tło:

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „Tour” w Jeleniej Górze (PKS Tour) aktywnie inwestuje w unowocześnienie swojej floty, korzystając z konkursu CUPT-KPO:

  • Przetarg na cztery autobusy elektryczne: 17 lutego 2025 roku PKS Tour ogłosił przetarg na dostawę czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MIDI. Zamówienie obejmuje również infrastrukturę ładowania. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Elektryczne Karkonosze” i współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. O tym kontrakcie piszemy powyżej.
  • Przetarg na cztery autobusy hybrydowe: 7 marca 2025 roku PKS Tour ogłosił przetarg na dostawę czterech fabrycznie nowych autobusów hybrydowych. Czekamy na otwarcie ofert .
  • Przetarg na dwa autobusy spalinowe – najnowsze zamówienie z 13 marca. Zamawiający określił szczegółowe wymagania techniczne dla autobusów. Ich długość powinna mieścić się w przedziale od 9,00 m do 9,60 m, szerokość nie może przekroczyć 2,60 m, a wysokość 3,20 m.

Komentarze