Solaris debiutuje w PKS Jelenia Góra. Z ofertą na autobusy elektryczne z CUPT-KPO
17 marca 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Tour w Jeleniej Górze otworzyło oferty w przetargu na dostawę czterech elektrycznych autobusów klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.
Dzięki tej inwestycji PKS Tour Jelenia Góra rozpoczyna proces transformacji floty na zeroemisyjną, wpisując się w trend elektryfikacji transportu publicznego w regionie. O tym przetargu pisaliśmy już w TransInfo wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Jaką ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach w przetargu na elektrobusy dla PKS Tour Jelenia Góra?
- Jakie kryteria oceny zastosuje komisja przetargowa przy wyborze oferty?
- Jakie parametry techniczne muszą spełniać zamówione autobusy elektryczne?
Historyczny moment
To pierwszy przetarg na elektrobusy w historii PKS Tour Jelenia Góra. Przewoźnik realizuje projekt „Elektryczne Karkonosze” przy wsparciu środków unijnych z CUPT-KPO, czyli Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. PKS planuje w przyszłości również zakup autobusów klasy MAXI, ale rozpoczyna od czterech mniejszych pojazdów MIDI.
Oferta Solaris Bus & Coach opiewa na 11.537.400 PLN brutto, co po odliczeniu VAT 23% daje 9.380.000 PLN netto. Cena jednostkowa modelu Urbino 9 LE electric wynosi 2.345.000 PLN netto.
Zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji 11.800.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta producenta z Bolechowa zmieściła się w budżecie. Dlatego pozostaje czekać na decyzję komisji przetargowej, która oceni ofertę według kryteriów:
✅ cena (60%)
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne (40%)
Planowany termin podpisania umowy to kwiecień 2025 roku, a dostawy wraz z uruchomieniem infrastruktury ładowania mają nastąpić do 12 miesięcy od zawarcia kontraktu. Jeśli oferta Solarisa spełni wszystkie wymagania, pierwsze autobusy mogą wyjechać na trasy w 2026 roku.
Link do pełnej specyfikacji przetargowej na: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/215886?sekcja=ogloszenie
Jeleniogórskie elektrobusy
PKS Tour Jelenia Góra zamawia cztery w pełni elektryczne autobusy MIDI przystosowane do specyfiki górskiego regionu. Pojazdy muszą być fabrycznie nowe, nieużywane i wyprodukowane nie wcześniej niż w 2024 roku.
Elektrobusy mają mieć długość od 8,5 do 9,5 metra, szerokość do 2,55 metra oraz wysokość do 3,5 metra. Będą w pełni niskopodłogowe, z co najmniej 50 miejscami pasażerskimi, w tym 20 siedzącymi. Wymagany układ drzwi to 1-2-0 lub 2-2-0, co ma zapewnić sprawną wymianę pasażerów.
Napęd stanowić będą silniki elektryczne o łącznej mocy nie mniejszej niż 200 kW, umieszczone w moście napędowym lub w piastach kół. Pojazdy będą wyposażone w baterie trakcyjne gwarantujące utrzymanie minimum 80% pojemności przez cały okres gwarancji wynoszący co najmniej 8 lat.
Ładowanie autobusów zapewni infrastruktura obejmująca ładowarki o mocy 2×40 kW z możliwością ładowania dwoma niezależnymi wyjściami o łącznej mocy minimum 80 kW.
Zakupowe tło:
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „Tour” w Jeleniej Górze (PKS Tour) aktywnie inwestuje w unowocześnienie swojej floty, korzystając z konkursu CUPT-KPO:
- Przetarg na cztery autobusy elektryczne: 17 lutego 2025 roku PKS Tour ogłosił przetarg na dostawę czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MIDI. Zamówienie obejmuje również infrastrukturę ładowania. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Elektryczne Karkonosze” i współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. O tym kontrakcie piszemy powyżej.
- Przetarg na cztery autobusy hybrydowe: 7 marca 2025 roku PKS Tour ogłosił przetarg na dostawę czterech fabrycznie nowych autobusów hybrydowych. Czekamy na otwarcie ofert .
- Przetarg na dwa autobusy spalinowe – najnowsze zamówienie z 13 marca. Zamawiający określił szczegółowe wymagania techniczne dla autobusów. Ich długość powinna mieścić się w przedziale od 9,00 m do 9,60 m, szerokość nie może przekroczyć 2,60 m, a wysokość 3,20 m.
Komentarze