Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris blisko wygranej w przetargu ZTM Kielce na pierwsze elektrobusy. Na 99%

infobus
27.11.2024 15:01
0 Komentarzy

27 listopada Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach otworzył ofertę w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych.

Zakupy będą dofinansowane z trzeciej edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. O tym pierwszym zamówieniu Kielc na e-busy pisaliśmy kilkukrotnie m.in. z powodu odwołania MAN. Sprawa trafiła do KO, która przyznała rację ZTM-owi, a lew nie złożył oferty w postępowaniu. Zrobił to za to Solaris.

Spis treści:

  1. Jaką markę i model autobusów elektrycznych wybrano w przetargu ZTM Kielce?
  2. Jakie były kluczowe kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych?
  3. Jaka jest minimalna pojemność baterii i zasięg gwarantowany na jednym cyklu ładowania dla zamówionych elektrobusów?
Solaris bardzo blisko wygranej w przetargu ZTM Kielce na pierwsze elektrobusy.
Solaris bardzo blisko wygranej w przetargu ZTM Kielce na pierwsze elektrobusy.

Co chciały Kielce?

ZTM Kielce przyznało najwięcej punktów za:

  • spełnienie wymogów trzech Regulaminów EKG ONZ – R29 w zakresie osób przebywających w kabinie pojazdu, R66 w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich, R118 w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym – 6 pkt,
  • materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy – profile ze stali odpornej na korozję (PN-EN 10088) lub stali o zwiększonej odporności na korozję lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 6 pkt,
  • oś przednia – zawieszenie niezależne – 4 pkt,
  • poszycie boczne pod linią okien podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym z zastosowaniem paneli montowanych bez klejenia, zgrzewania, spawania (przykręcane) – 4 pkt,
  • brak zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu – 6 pkt,
  • wspomaganie instalacji grzewczej opartej na pompie ciepła CO2 – wspomaganie CNG – 4 pkt. (które ostatecznie stało się wymogiem formalnym)

Jak widać oczekiwania ZTM co do nowych elektrobusów nieco mijają się z autobusami, które zamawia operator – MPK Kielce. Zgodnie z naszą analizą SWZ faworytem od początku był Solaris, który miał szanse na zdobycie najwięcej punktów w kryteriach technicznych i to się potwierdziło 27 listopada.

Solaris bardzo blisko wygranej w przetargu ZTM Kielce na pierwsze elektrobusy.
Solaris bardzo blisko wygranej w przetargu ZTM Kielce na pierwsze elektrobusy.

Jedna oferta

27 listopada tylko Solaris złożył ofertę w ramach zamówienia o wartości przewidzianej na 85.342.320,00 PLN brutto. Jak podano w ofercie, zaproponowane przez Solarisa autobusy Urbino 12 electric spełniają regulację R29 dotyczącymi ochrony osób w kabinie pojazdu, R66 związaną z wytrzymałością konstrukcji nośnej oraz R118 odnoszącą się do odporności materiałów na działanie ognia, paliw i smarów.

Do tego wielkopolski producent zadeklarował, że konstrukcja autobusów wykorzystuje profile wykonane ze stali odpornej na korozję zgodnie z normą PN-EN 10088, a oś przednia wyposażona jest w niezależne zawieszenie. Poszycie boczne pojazdów zaprojektowano w sposób ułatwiający obsługę – panele poniżej linii okien są podzielone pionowo i montowane bez użycia kleju, zgrzewania czy spawania, co zwiększa łatwość ich wymiany. Wnętrze autobusów wyróżnia się funkcjonalnością, dzięki rezygnacji z wieżowej zabudowy w tylnej części pojazdu, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni.

Zaoferowane autobusy będą mieć instalację grzewczą opartą na technologii pompy ciepła CO2, bez dodatkowego wspomagania gazem CNG. Solaris zaproponował także całopojazdową gwarancję na okres 6 lat, co dodatkowo podkreśla zaufanie producenta do jakości swoich produktów.

Co jednak najważniejsze – oferta Solarisa mieści się w założonym budżecie, czyli 85 362 000,00 zł brutto. Jak widać producent z Bolechowa wpasował się w kielecką kwotę idealnie. Teraz zamawiający będzie punktował wykonawcę w trzech kryteriach: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (30%), warunków gwarancji (10%). Natomiast jest to już czysta formalność, i naszym zdaniem Solaris może odtrąbić kolejne elektryczne zwycięstwo.

Dodajmy jeszcze, że cena jednostkowa za każdą ładowarkę zajezdniową wynosi: 194.709,00 zł brutto. Cena za dostawę, posadowienie i uruchomienie wszystkich ładowarek zajezdniowych to 2.336.508,00 zł brutto. Z kolei suma za dostawę, posadowienie i uruchomienie kontenerowej stacji transfonnatorowej, wynosi: 1.854.594,00 zł brutto.

Czyli odliczając infrastrukturę, zostaje nam „goła” suma 81.151.218 PLN brutto / 65.976.600 PLN netto, co daje jednostkowy koszt kieleckiego Urbino 12 electric na poziomie 2.749.025 PLN netto.

Solaris bardzo blisko wygranej w przetargu ZTM Kielce na pierwsze elektrobusy.
Solaris bardzo blisko wygranej w przetargu ZTM Kielce na pierwsze elektrobusy.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Wymiana pasażerów będzie odbywała się przez troje drzwi w układzie 2-2-2. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Grodziskie Przewozy Autobusowe wybierają PKS Tarnobrzeg do obsługi linii. Z opcją PKM Świerklaniec też idzie w diesle. Najem długoterminowy 20 autobusów. Z opcją Jednostką napędową elektrobusów będzie silnik elektryczny centralny o mocy zapewniającej trakcję autobusu, odpowiadającą mocy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla. Moc silnika nie może być mniejsza niż 160 kW. Silnik zasilany ma być z magazynu energii elektrycznej. Cały układ napędowy powinien posiadać funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Baterie (akumulatory trakcyjne) mogą być wykonane w technologii NMC lub LFP lub LTO lub równoważnej, zapewniające gwarantowany przebieg co najmniej 300 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiające ładowanie z mocą do 120 kW. Pojemność (nominalna) baterii nie mniejsza niż 440 kWh. Ładowanie  magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach z tworzywa sztucznego gładkiego, atestowanych z uchwytami, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną  z możliwością ich montażu i demontażu, odpornych na ścieranie, zabrudzenia, łatwych do czyszczenia. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB. Kabina kierowcy będzie zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu, wykonane w sposób eliminujący refleksy świetlne) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek.

Autobusy będą posiadały tablice elektroniczne zewnętrzne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Informację pasażerską wewnątrz zapewnią: Tablica wewnętrzna podsufitowa (ekran LCD o przekątnej minimum 21 cali), tablica wewnętrzna boczna – tzw. „koralikowa” (monitor LCD o przekątnej 38 cali). Do tego dojdzie oczywiście system zapowiadania przystanków. Ponadto, autobusy będą wyposażone w system neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów oraz innych drobnoustrojów, którego działanie polega na wykorzystaniu lamp UV zapewniających oczyszczanie powietrza recyrkulowanego. ZTM Kielce zamawia elektrobusy z systemem neutralizacji wirusów.

Przetarg znajduje się na stronie: https://ztm.kielce.pl/przetargi/196-autobusy-elektryczne.html

Komentarze