Śląskie: Rusza nabór FRPA na 2026 rok. Budżet znacznie niższy niż rok temu
21 listopada 2025 r. wojewoda śląski ogłosił rozpoczęcie naboru wniosków o objęcie dopłatą w 2026 roku i latach kolejnych przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Do aplikowania zaproszeni są wszyscy uprawnieni organizatorzy publicznego transportu zbiorowego z terenu województwa śląskiego.
Rozkład jazdy:
- Ile wynosi łączna pula środków FRPA dla województwa śląskiego na 2026 rok?
- Do kiedy można składać wnioski w śląskim naborze FRPA?
- Jaka jest stała wysokość dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych za 1 wozokilometr?
Śląski budżet
Na podstawie art. 10a ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych określono pulę środków, którą dysponuje województwo na 2026 rok:
- kwota środków FRPA na 2026 r.: 54 495 687,26 zł,
- kwota środków już zaangażowanych na 2026 r. w wieloletnich umowach: 38 982 044,00 zł,
- łączna kwota środków FRPA dla województwa śląskiego: 93 477 731,26 zł.
Oznacza to, że organizatorzy transportu będą mogli ubiegać się zarówno o środki na kontynuację dotychczasowych linii, jak i na uruchomienie nowych połączeń, które będą realizowane w 2026 r. i później.
Zasady naboru
Wnioski można składać od 21 listopada do 5 grudnia 2025 r. do godziny 10:00. Liczy się data i godzina wpływu wniosku do urzędu — dokumenty złożone po terminie nie będą rozpatrywane.Miejsce składania wniosków:Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, ul. Jagiellońska 25.Formy złożenia:poprzez e-doręczenia,za pośrednictwem platformy ePUAP.
Wnioski muszą być przygotowane na formularzach załączonych do ogłoszenia, podpisane przez osoby upoważnione i kontrasygnowane przez skarbnika lub głównego księgowego.
Całość należy przesłać w formie edytowalnego pliku, wraz z wymaganymi załącznikami. Poniżej porównanie budżetów FRPA poszczególnych województw na lata 2026 / 2025 i 2024:
| Województwo | Budżet 2026 | Budżet 2025 (zł) | Budżet 2024 (zł) | Zmiana 24/25 (zł) | Zmiana 24/25 (%) |
| Dolnośląskie | 45 328 773,95 | 57 088 409.21 | 63 627 197.88 | -6 538 788.67 | -10.28% |
| Kujawsko-pomorskie | 57 425 545,64 | 63 445 672.40 | 72 680 075.80 | -9 234 403.40 | -12.71% |
| Lubelskie | Brak danych | 59 632 641.82 | 83 771 076.94 | -24 138 435.12 | -28.81% |
| Lubuskie | 31 825 347,18 | 40 204 642.10 | 44 954 905.54 | -4 750 263.44 | -10.57% |
| Łódzkie | 73 599 009,60 | 47 490 168.99 | 54 840 680.74 | -7 350 511.75 | -13.40% |
| Małopolskie | 75 000 000 | 81 221 360.26 | 51 592 876.09 | 29 628 484.17 | +57.44% |
| Mazowieckie | 102 614 656,49 | 85 338 835.76 | 81 123 209.74 | 4 215 626.02 | +5.19% |
| Opolskie | 38 700 344,88 | 33 471 246.34 | 37 670 120.14 | -4 198 873.80 | -11.14% |
| Podkarpackie | 76 640 931,25 | 57 700 000.00 | 65 382 098.58 | -7 682 098.58 | -11.75% |
| Podlaskie | 39 171 565,46 | 45 303 409.06 | 68 127 818.76 | -22 824 409.70 | -33.50% |
| Pomorskie | 47 556 150,32 | 60 026 050.48 | 50 990 679.94 | 9 035 370.54 | +17.72% |
| Śląskie | 54 495 687,26 | 82 000 000.00 | 61 061 343.73 | 20 938 656.27 | +34.28% |
| Świętokrzyskie | 56 000 0000 | 42 712 960.42 | 66 971 372.76 | -24 258 412.34 | -36.23% |
| Warmińsko-mazurskie | 60 780 763 | 52 288 147.33 | 76 381 980.91 | -24 093 833.58 | -31.54% |
| Wielkopolskie | 65 376 467,76 | 55 724 110.65 | 62 266 049.41 | -6 541 938.76 | -10.50% |
| Zachodniopomorskie | 49 000 000 | 57 666 879.00 | 58 602 513.04 | -935 634.04 | -1.60% |
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) funkcjonuje od 2019 roku i został powołany w celu odbudowy sieci lokalnych połączeń autobusowych oraz eliminowania wykluczenia komunikacyjnego, zwłaszcza na terenach o słabszym dostępie do transportu publicznego.
Najważniejsze założenia działania FRPA:
- coroczne pule środków przydziela Ministerstwo Infrastruktury,dopłata z FRPA jest stała i wynosi 3 zł do wozokilometra,
- środki można przeznaczać na nowe linie autobusowe lub utrzymanie już funkcjonujących połączeń,o wsparcie mogą wnioskować jednostki samorządu terytorialnego pełniące funkcję organizatorów transportu.
- Fundusz pozostaje jednym z kluczowych instrumentów państwa służących stabilizacji i rozwojowi transportu publicznego, szczególnie w regionach, gdzie utrzymanie połączeń byłoby niemożliwe bez wsparcia finansowego.
Więcej na https://suw.bip.gov.pl/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej.html


Komentarze