Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie: Rusza nabór FRPA na 2026 rok. Budżet znacznie niższy niż rok temu

infobus
28.11.2025 09:01
0 Komentarzy

21 listopada 2025 r. wojewoda śląski ogłosił rozpoczęcie naboru wniosków o objęcie dopłatą w 2026 roku i latach kolejnych przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Do aplikowania zaproszeni są wszyscy uprawnieni organizatorzy publicznego transportu zbiorowego z terenu województwa śląskiego.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wynosi łączna pula środków FRPA dla województwa śląskiego na 2026 rok?
  2. Do kiedy można składać wnioski w śląskim naborze FRPA?
  3. Jaka jest stała wysokość dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych za 1 wozokilometr?

Śląski budżet

Na podstawie art. 10a ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych określono pulę środków, którą dysponuje województwo na 2026 rok:

  • kwota środków FRPA na 2026 r.: 54 495 687,26 zł,
  • kwota środków już zaangażowanych na 2026 r. w wieloletnich umowach: 38 982 044,00 zł,
  • łączna kwota środków FRPA dla województwa śląskiego: 93 477 731,26 zł.

Oznacza to, że organizatorzy transportu będą mogli ubiegać się zarówno o środki na kontynuację dotychczasowych linii, jak i na uruchomienie nowych połączeń, które będą realizowane w 2026 r. i później.

Zasady naboru

Wnioski można składać od 21 listopada do 5 grudnia 2025 r. do godziny 10:00. Liczy się data i godzina wpływu wniosku do urzędu — dokumenty złożone po terminie nie będą rozpatrywane.Miejsce składania wniosków:Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, ul. Jagiellońska 25.Formy złożenia:poprzez e-doręczenia,za pośrednictwem platformy ePUAP.

Wnioski muszą być przygotowane na formularzach załączonych do ogłoszenia, podpisane przez osoby upoważnione i kontrasygnowane przez skarbnika lub głównego księgowego.

Całość należy przesłać w formie edytowalnego pliku, wraz z wymaganymi załącznikami. Poniżej porównanie budżetów FRPA poszczególnych województw na lata 2026 / 2025 i 2024:

Województwo Budżet 2026 Budżet 2025 (zł) Budżet 2024 (zł) Zmiana 24/25 (zł) Zmiana 24/25 (%)
Dolnośląskie 45 328 773,95 57 088 409.21 63 627 197.88 -6 538 788.67 -10.28%
Kujawsko-pomorskie 57 425 545,64 63 445 672.40 72 680 075.80 -9 234 403.40 -12.71%
Lubelskie Brak danych 59 632 641.82 83 771 076.94 -24 138 435.12 -28.81%
Lubuskie 31 825 347,18 40 204 642.10 44 954 905.54 -4 750 263.44 -10.57%
Łódzkie 73 599 009,60 47 490 168.99 54 840 680.74 -7 350 511.75 -13.40%
Małopolskie 75 000 000 81 221 360.26 51 592 876.09 29 628 484.17 +57.44%
Mazowieckie 102 614 656,49 85 338 835.76 81 123 209.74 4 215 626.02 +5.19%
Opolskie 38 700 344,88 33 471 246.34 37 670 120.14 -4 198 873.80 -11.14%
Podkarpackie 76 640 931,25 57 700 000.00 65 382 098.58 -7 682 098.58 -11.75%
Podlaskie 39 171 565,46 45 303 409.06 68 127 818.76 -22 824 409.70 -33.50%
Pomorskie 47 556 150,32 60 026 050.48 50 990 679.94 9 035 370.54 +17.72%
Śląskie 54 495 687,26 82 000 000.00 61 061 343.73 20 938 656.27 +34.28%
Świętokrzyskie 56 000 0000 42 712 960.42 66 971 372.76 -24 258 412.34 -36.23%
Warmińsko-mazurskie 60 780 763 52 288 147.33 76 381 980.91 -24 093 833.58 -31.54%
Wielkopolskie 65 376 467,76 55 724 110.65 62 266 049.41 -6 541 938.76 -10.50%
Zachodniopomorskie 49 000 000 57 666 879.00 58 602 513.04 -935 634.04 -1.60%

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) funkcjonuje od 2019 roku i został powołany w celu odbudowy sieci lokalnych połączeń autobusowych oraz eliminowania wykluczenia komunikacyjnego, zwłaszcza na terenach o słabszym dostępie do transportu publicznego.

Najważniejsze założenia działania FRPA:

  • coroczne pule środków przydziela Ministerstwo Infrastruktury,dopłata z FRPA jest stała i wynosi 3 zł do wozokilometra,
  • środki można przeznaczać na nowe linie autobusowe lub utrzymanie już funkcjonujących połączeń,o wsparcie mogą wnioskować jednostki samorządu terytorialnego pełniące funkcję organizatorów transportu.
  • Fundusz pozostaje jednym z kluczowych instrumentów państwa służących stabilizacji i rozwojowi transportu publicznego, szczególnie w regionach, gdzie utrzymanie połączeń byłoby niemożliwe bez wsparcia finansowego.

Więcej na https://suw.bip.gov.pl/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej.html

Komentarze