Škoda z kontraktem na trolejbusy bateryjne dla DPCHJ. Przerwana passa Solarisa
27 sierpnia 2025 r. rozstrzygnięto przetarg na dostawę nowych trolejbusów dla czeskiego operatora Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. (DPCHJ).
Zwycięzcą została spółka ŠKODA Electric, która dostarczy maksymalnie 8 niskopodłogowych trolejbusów z dodatkowym napędem bateryjnym. Jest to o tyle ważne zamówienie, gdyż do tej pory głównym dostawcą taboru dla przewoźnika był Solaris.
Rozkład jazdy:
- Ile trolejbusów z napędem bateryjnym ma dostarczyć ŠKODA Electric dla operatora z Chomutova i Jirkova?
- Jaka była wartość oferty ŠKODA Electric w przetargu i ile wynosi cena jednostkowa jednego pojazdu?
- Jakie korzyści techniczne i operacyjne zapewnią nowe „parcjalne trolejbusy” dla komunikacji miejskiej w Chomutovie i Jirkovie?
Osiem trolejbusów
Rozstrzygnięty 27 sierpnia 2025 roku przetarg na dostawę nowych trolejbusów dla Chomutova i Jirkova potwierdził dominującą pozycję ŠKODA Electric na czeskim rynku elektromobilności. Operator Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. (DPCHJ) zdecydował się na podpisanie umowy ramowej na dostawę do ośmiu niskopodłogowych trolejbusów z dodatkowym napędem bateryjnym. Pojazdy te, nazywane „parcjalnymi trolejbusami”, mogą jeździć także poza siecią trakcyjną, co daje przewoźnikowi dużo większą elastyczność w planowaniu tras i obsłudze nowych obszarów.
Cała umowa ma obowiązywać przez osiem lat, a dostawy będą realizowane sukcesywnie. Maksymalny budżet zamówienia wynosił 175,2 mln CZK netto, a oferta ŠKODA Electric opiewa na 172,8 mln CZK netto, czyli około 31,6 mln zł netto. Cena jednostkowa jednego pojazdu została oszacowana na blisko 4 mln zł netto. W przetargu udział wzięła tylko jedna firma – właśnie ŠKODA Electric – co pokazuje, jak silna jest jej pozycja w tym segmencie rynku. Oferta została uznana za ważną, a ostateczna decyzja o podpisaniu umowy ma zostać podjęta w oparciu o kryteria obejmujące cenę, koszty utrzymania pojazdów i baterii trakcyjnych w długim okresie, a także gwarancję niezawodności operacyjnej.
Trochę techniki
Nowe trolejbusy mają być niskopodłogowe i w pełni dostępne dla osób z ograniczeniami mobilności. Zostaną wyposażone w platformy dla wózków inwalidzkich, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, a także w asynchroniczny napęd elektryczny, zapewniający większą efektywność energetyczną. Kluczową cechą jest możliwość jazdy na bateriach w miejscach, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. To rozwiązanie pozwoli operatorowi na zwiększenie zasięgu komunikacji trolejbusowej i bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby mieszkańców.
Dla Chomutova i Jirkova inwestycja oznacza kolejny krok w modernizacji floty. Już kilka lat temu ŠKODA Electric dostarczyła do tych miast 15 nowych trolejbusów – dziesięć przegubowych Škoda 27 Tr oraz pięć standardowych Škoda 26 Tr. Wówczas kontrakt opiewał na 170 mln CZK, a dostawy pozwoliły na niemal całkowite wycofanie ze służby wysłużonych, ponad dwudziestoletnich pojazdów Škoda 15Tr. Efektem była nie tylko poprawa komfortu pasażerów i kierowców, lecz także znaczne ograniczenie kosztów utrzymania floty.
Nowe zamówienie ma kontynuować ten proces – jeszcze bardziej unowocześnić system transportu publicznego w regionie, zmniejszyć emisję zanieczyszczeń i zapewnić mieszkańcom wyższy standard podróży. Pierwsze dostawy planowane są na jesień 2025 roku, a trolejbusy trafią do bazy operatora w Otvicach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze