Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda potwierdza rekordowy kontrakt w Niemczech. 52 trolejbusy z SOR dla Esslingen

infobus
28.03.2025 14:09
0 Komentarzy

28 marca 2025 roku Škoda Group oficjalnie potwierdziła zdobycie kontraktu na dostawę 52 nowoczesnych trolejbusów dla niemieckiego miasta Esslingen.

Wartość zamówienia to 41,425 mln euro (około 174 mln PLN). To największe w historii zamówienie trolejbusowe Škody na rynku niemieckim i strategiczny przełom w obecności marki w Niemczech. O tym mega kontrakcie pisaliśmy już wcześniej TransInfo.pl

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów dostarczy Škoda Group do Esslingen i jakiej będą długości?
  2. Jakie wyposażenie znajdzie się na pokładzie nowych trolejbusów dla Esslingen?
  3. Dlaczego Škoda wygrała przetarg na dostawę trolejbusów, mimo że początkowo projekt miał zrealizować Van Hool?
Esslingen to jedno z zaledwie trzech miast w Niemczech z działającą siecią trolejbusową.
52 trolejbusy od Škody dla Esslingen. Największy kontrakt czeskiej marki za Odrą

Zielona rewolucja

Miasto Esslingen, położone w Badenii-Wirtembergii, planuje całkowitą konwersję transportu publicznego na trolejbusy bateryjne. Zgodnie z zawartą umową, Škoda Electric, wspólnie z czeskim producentem SOR, dostarczy 40 przegubowych pojazdów Škoda 33Tr o długości 18,75 metra oraz 12 standardowych modeli Škoda 32Tr o długości 12 metrów. Dodatkowo przewidziano możliwość rozszerzenia kontraktu o kolejne 15 pojazdów.

Trolejbusy zostaną wyposażone w trakcyjne baterie, które umożliwiają jazdę poza siecią trakcyjną – standard, który już dziś staje się koniecznością w miastach dążących do elastycznego i zrównoważonego transportu. Na pokładzie znajdziemy klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej oraz rampy elektryczne, co zwiększy dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością.

W kabinie pasażerskiej zastosowano fotele klasy regionalnej – rozwiązanie podnoszące komfort podróży nawet na krótszych odcinkach. Pojazdy te mają stać się wizytówką ekologicznego transportu w Niemczech i symbolem transformacji energetycznej miejskich flot.

Esslingen to jedno z zaledwie trzech miast w Niemczech z działającą siecią trolejbusową.
Esslingen to jedno z zaledwie trzech miast w Niemczech z działającą siecią trolejbusową.

Zwycięstwo po turbulencjach

To zamówienie nie było oczywistością. Wcześniejszy przetarg w 2022 roku wygrał belgijski Van Hool, ale jego upadłość zniweczyła realizację projektu. Nowe postępowanie przyciągnęło trzy oferty: Škoda Electric, Solaris Bus & Coach oraz Hess. Ostatecznie, to propozycja Škody okazała się najkorzystniejsza – zarówno finansowo, jak i pod względem zgodności z oczekiwaniami miasta.

Esslingen to jedno z zaledwie trzech miast w Niemczech z działającą siecią trolejbusową. System funkcjonuje od 1944 roku i obsługiwany jest przez Städtischer Verkehrsbetrieb Esslingen am Neckar (SVE). Po dostawach trolejbusów Solaris w 2016 roku, przyszedł czas na nową jakość – i większą skalę.

Miasto postawiło na technologię, która korzysta z istniejącej infrastruktury trakcyjnej, ogranicza emisję CO₂ i nie wymaga długich postojów na ładowanie. To rozwiązanie, które poparli m.in. Zieloni, SPD i Die Linke – podkreślając efektywność trolejbusów względem klasycznych elektrobusów.

Dzięki zwycięstwu Škody, Esslingen stanie się jednym z pierwszych niemieckich miast z flotą zeroemisyjnych trolejbusów nowej generacji. Realizacja dostaw ruszy jeszcze w 2025 roku, a efekty tej decyzji będą widoczne na ulicach przez kolejne dekady.

Więcej na: transinfo.pl/infobus/skoda-dostarczy-pierwsze-trolejbusy-w-niemczech-52-pojazdy-dla-esslingen

Esslingen to jedno z zaledwie trzech miast w Niemczech z działającą siecią trolejbusową.
Esslingen to jedno z zaledwie trzech miast w Niemczech z działającą siecią trolejbusową.

Komentarze