Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda dostarczy pierwsze trolejbusy w Niemczech. 52 pojazdy dla Esslingen

infobus
21.03.2025 07:02
0 Komentarzy

Škoda Electric wchodzi na niemiecki rynek trolejbusów i to jak! Z kontraktem na dostawę 52 trolejbusów do niemieckiego miasta Esslingen w Badenii-Wirtembergii.

Wartość tego zamówienia wynosi 41,425 miliona euro (!), co odpowiada około 1,056 miliarda CZK i ok. 173,99 mln PLN. To ważne osiągnięcie dla czeskiego producenta, ponieważ stanowi pierwsze takie zamówienie firmy na rynku niemieckim. To także strategiczny projekt dla Esslingen, które w 2020 roku podjęło decyzję o przekonwertowaniu całego transportu miejskiego na sieć trolejbusową. I nieszczęśliwie postawiło na … Van Hool-a.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trolejbusy Škoda Electric dostarczy do Esslingen w ramach nowego kontraktu?
  2. Jakie technologie będą wykorzystywane w nowych trolejbusach dla Esslingen?
  3. Jakie były okoliczności ponownego ogłoszenia przetargu na trolejbusy w Esslingen?
Škoda Electric zdobywa pierwszy kontrakt na dostawę trolejbusów w Niemczech / fot. UM Esslingen
Škoda Electric zdobywa pierwszy kontrakt na dostawę trolejbusów w Niemczech / fot. UM Esslingen

Szerszy kontekst

Zamówienie obejmuje 52 trolejbusy bateryjne, w tym:

  • 40 pojazdów przegubowych Škoda-SOR o długości 19 metrów, co pozwoli na zwiększenie ich pojemności pasażerskiej.
  • 12 standardowych trolejbusów Škoda-SOR.

Wszystkie trolejbusy będą wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, co poprawi komfort podróży. Pojazdy będą mogły poruszać się również poza siecią trakcyjną, dzięki zastosowaniu baterii trakcyjnych.

Dodajmy, że W 2020 roku rada miasta Esslingen w Badenii-Wirtembergii podjęła decyzję o przejściu na transport miejski oparty na trolejbusach bateryjnych. W wyniku głosowania, miasto zdecydowało się na rozwój floty trolejbusów. Jednak po upadku belgijskiego producenta autobusów Van Hool – który miał dostarczyć 46 pojazdów – pojawiła się możliwość rewizji pierwotnych planów.

Zwolennicy technologii trolejbusów, w tym partie Zielonych, SPD i Linke, argumentowali, że jest to rozwiązanie, które korzysta z już istniejącej infrastruktury i jest bardziej ekologiczne, a także efektywniejsze pod względem kosztów w dłuższym okresie. Trolejbusy, w przeciwieństwie do autobusów elektrycznych, nie wymagają częstych przerw na ładowanie, co czyni je bardziej wydajnymi.

Jednakże, opozycja, w tym partie takie jak CDU oraz FDP/Volt, wyraża obawy, że inwestowanie w trolejbusy będzie zbyt kosztowne i mało elastyczne. Zwracają uwagę na ograniczony rynek producentów oraz rosnącą liczbę dostępnych opcji autobusów elektrycznych, które mogą być bardziej konkurencyjne pod względem kosztów produkcji i utrzymania.

Ostatecznie przyszłość transportu publicznego w Esslingen będzie napisana trolejbusami. Od Skody i to w liczbie 52 pojazdów.

Škoda Electric zdobywa pierwszy kontrakt na dostawę trolejbusów w Niemczech / fot. UM Esslingen
Škoda Electric zdobywa pierwszy kontrakt na dostawę trolejbusów w Niemczech / fot. UM Esslingen

Trzy oferty

Dostawa tych nowoczesnych trolejbusów ma na celu modernizację transportu publicznego w Esslingen oraz promowanie ekologicznych rozwiązań w miejskiej komunikacji. Projekt ma także na celu zwiększenie efektywności i zasięgu komunikacji miejskiej, co ma duże znaczenie w kontekście rosnącego zapotrzebowania na zrównoważony transport w miastach europejskich.

Esslingen wcześniej ogłosił przetarg na dostawę nowych trolejbusów już w 2022 roku, kiedy to zwycięzcą został belgijski producent Van Hool. Niestety, firma zbankrutowała, nie dostarczając żadnego pojazdu, co wymusiło ogłoszenie nowego przetargu. W wyniku tego, Škoda Electric, wspólnie z zabudową SOR, dostarczy nowoczesne pojazdy, które będą stanowiły istotną część miejskiego transportu.

O wadze tego zwycięstwie świadczy fakt, że w niemieckim wzięły wzięły trzy firmy: Škoda Electric, Solaris Bus & Coach oraz Hess. Oferta Škody Electric, wyceniona na 41,425 miliona euro, okazała się najkorzystniejsza, pokonując konkurentów.

Na koniec dodajmy, że system trolejbusowy w Esslingen (jeden z trzech w Niemczech) funkcjonuje od 10 lipca 1944 roku. Obecnie składa się z dwóch linii obsługiwanych przez Städtischer Verkehrsbetrieb Esslingen am Neckar (SVE). W 2011 roku flota trolejbusowa liczyła dziewięć pojazdów. W 2016 roku na ulice Esslingen wyjechało 10. trolejbusów Solaris Trollino 18,75 MetroStyle, dostarczone przez konsorcjum firm Solaris Bus & Coach S.A. i Vossloh Kiepe. Pojazdy te były wówczas bardzo innowacyjne, bo wyposażono je w baterie trakcyjne, umożliwiające jazdę poza siecią trakcyjną. Dzisiaj to już standard.

W 2025 roku Škoda Electric wygrała przetarg na dostawę aż 52 trolejbusów dla Esslingen. Wartość kontraktu wynosi 41,425 miliona euro, co stanowi pierwsze takie zamówienie Škody Electric na rynku niemieckim. Dzięki tym inwestycjom, Esslingen am Neckar kontynuuje rozwój ekologicznego transportu miejskiego, promując zrównoważone i nowoczesne rozwiązania komunikacyjne.

Škoda Electric zdobywa pierwszy kontrakt na dostawę trolejbusów w Niemczech / fot. UM Esslingen
Škoda Electric zdobywa pierwszy kontrakt na dostawę trolejbusów w Niemczech / fot. Solaris

Komentarze