Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda dostarczy do Zlína i Otrokovic do 60 trolejbusów bateryjnych. Jest umowa

infobus
03.05.2025 19:03
0 Komentarzy

24 kwietnia 2025 r. podpisano trolejbusowy kontrakt pomiędzy firmą Škoda Electric z Pilzna a przewoźnikiem DSZO – Dopravní společnost Zlín – Otrokovice.

Chodzi o dostawę nawet do 60 nowoczesnych trolejbusów. To efekt procedury negocjacyjnej, która została uruchomiona po tym, jak wcześniejsze postępowanie przetargowe nie przyniosło żadnych ofert.

Rozkład jazdy:

  1. Co zadecydowało o przejściu DSZO z otwartego przetargu do trybu negocjacyjnego bez ogłoszenia?
  2. Jakie zalety operacyjne mają oferowane trolejbusy Škody z bateriami trakcyjnymi?
  3. W jaki sposób zastosowana formuła zamówienia wieloetapowego wpływa na planowanie dostaw i budżet DSZO?
Škoda dostarczy do Zlína i Otrokovic do 60 trolejbusów bateryjnych. Jest umowa
Škoda dostarczy do Zlína i Otrokovic do 60 trolejbusów bateryjnych. Jest umowa

Z SOR

Przedmiotem kontraktu jest odnowienie floty trolejbusowej w Zlínie i Otrokovicach w ramach wieloetapowego zamówienia. Škoda Electric dostarczy niskopodłogowe trolejbusy z karoserią SOR, wyposażone w baterie umożliwiające jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na dystansie co najmniej kilkunastu kilometrów. W grę wchodzą dwa typy pojazdów:

  • krótsze, dwunapędowe solo o długości 12 metrów,
  • dłuższe, przegubowe, trójosiowe o długości 18 metrów.

Na początek zostanie dostarczonych sześć krótkich i sześć długich trolejbusów, następnie kolejne sześć krótkich i trz długie, a potem cztery krótkie. Dalsze dostawy będą realizowane w ramach opcji przewidzianej w kontrakcie.

Zakup pojazdów jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, a dokładnie z funduszy wspierających rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego. Zgodnie z umową, dostawy rozpoczną się w 2026 roku i będą rozłożone na kilka etapów.

24 kwietnia 2025 r. podpisano trolejbusowy kontrakt pomiędzy firmą Škoda Electric z Pilzna a przewoźnikiem DSZO – Dopravní společnost Zlín – Otrokovice.
24 kwietnia 2025 r. podpisano trolejbusowy kontrakt pomiędzy firmą Škoda Electric z Pilzna / fot DSZO – Dopravní společnost Zlín – Otrokovice.

Przetargowa historia

Pierwszy przetarg, ogłoszony w grudniu 2024 roku, nie przyniósł żadnych ofert, mimo bardzo liberalnych wymogów formalnych – dopuszczono nawet firmy, które nigdy nie produkowały trolejbusów. W tej sytuacji DSZO skorzystała z zapisów ustawy o zamówieniach publicznych i uruchomiła procedurę negocjacyjną bez publikacji ogłoszenia. 27 marca 2025 roku zaproszono do rozmów wszystkich aktywnych producentów trolejbusów z UE.

W efekcie, w ustawowym terminie wpłynęła jedna oferta, która została przyjęta. Produkcją i dostawą zajmie się Škoda Electric, przy współpracy z drugim – nieujawnionym jeszcze – producentem europejskim.

Jak podkreśla dyrektor DSZO, Josef Kocháň, postępowanie przebiegło w pełni zgodnie z czeskim i europejskim prawem zamówień publicznych: –

„Umożliwiliśmy udział wszystkim dostawcom, nawet tym bez doświadczenia. Skoro nikt nie złożył oferty w otwartym przetargu, konieczne było podjęcie negocjacji.”

Nowe trolejbusy nie tylko poprawią komfort podróży, ale też zwiększą elastyczność operacyjną przewoźnika dzięki możliwości jazdy poza siecią trakcyjną – co szczególnie istotne w miastach o rozproszonej infrastrukturze. Dzięki zastosowaniu baterii trakcyjnych, DSZO będzie mogła obsługiwać trasy bez konieczności kosztownej rozbudowy sieci zasilania.

Komentarze